Hur skulle ni gjort? (skaffa häst eller inte)

S

Slottis

Hej! Har ett stort dilemma just nu :confused:

Vill verkligen köpa hästen jag ridit i något år nu alternativt helfoder, men vill helst köpa då jag känner att jag vill vara den som bestämmer fullt ut om hästen då jag o ägaren kanske inte direkt har samma värderingar om vad hästen behöver.

Saken är att jag o min sambo försöker få barn o i höst ska vi genomgå provrörsbefruktning som förhoppningsvis resulterar i barn.

Min sambo tycker inte jag ska bli med "egen häst" då jag inte alls vet hur jag kommer må eller om jag kommer orka när man är gravid eller efter man fött barn.

Själv vill jag inget mer än ha den här hästen men när man inte får sambons fulla stöd känns de skit jobbigt och de blir en hel del tjafs oss emellan.

Är jag hel dum som skaffar ett ansvar till en egen häst ju nu i detta läge eller kan jag få de hela o gå ihop?? och hur kan jag isåfall få min sambo o gilla läget mer?

Har haft egen häst förrut, dock många år sedan så vet vilket jobb detta är.

Vill inte lägga ner hästeriet bara för man ska bilda familj :confused:

Men kanske är det ett måste??

Nån med stöd o tips??

/Mia

Sv: Hur skulle ni gjort? (skaffa häst eller inte)

Fler av mina vänner som har skaffat barn nyligen har häst.

Har man hästen inackorderad så behöver det inte ta så lång stund om dagen att ta sig till stallet (När bebis är liten kan den ju dessutom följa med och sova i vagnen) och pappan kan ju faktiskt dra sitt strå och ta hand om barnet den stunden.

Men sen är det klart att man behöver lite extra hjälp tiden kring förlossningen, men det brukar ju alltid gå att fixa.

Hej!

Jag känner flera stycken som tagit paus i hästeriet när de fått barn- tiden och orken har inte räckt till. Några har sålt hästen och blivit medryttare några dagar/vecka. Efter några år har de köpt ny häst igen, när barnen blivit större.

Hur du ska göra är ju svårt att säja, inte alla barn sover snällt i barnvagnen, alla förlossningar går inte superbra (många får ridförbud upp till 6 månader- något man bör lyssna på för att undvika framtida inkontinens). Men man kan ju lika gärna ha en drömförlossning och få ett underbart barn som sover i vagnen medan man rider..

Sen är det det där med sambon och stödet hemifrån. Att ha häst utan stöd hemifrån är tungt, att dessutom ha nyfött barn är gissningsvis ännu värre och kan kanske leda till slitningar i förhållandet??

Hur du ska göra är svårt att säja/tipsa om, du måste ju följa ditt hjärta. Kanske ska du köpa och får sen sälja igen när/om du inser att det är för mycket med häst och barn? Kanske kan du lämna den på foder?

/Lavinia

Jag vet bara en sak, å det är att man aldrig kan veta vad framtiden bär i sin linda... Att sluta leva i väntan på livet är aldrig bra... Med andra ord, jag skulle aldrig välja bort nått utan att veta till faktum att det inte funkar...

Jag har fem egna hästar och gravid i vecka 38 och har skött mina hästar helt själv utan problem. Om du har hästen uppstallad i ett inackorderingsstall och du mot förmodan skulle må dåligt någon dag kanske du kan be någon annan i stallet att ta hand om din hästs skötsel bara den dagen?

Köp hästen! Vad som komma skall kan ingen sia om och då tar man det när det kommer?

Du kanske kommer att må primafint under hela behandlingen och graviditeten. Man ska inte tacka nej till saker och ting bara för att saker och ting kan bli på ett visst sätt. Då går man miste om enormt mycket!

Du verkar vara fullt förstående med vad som krävs med häst och du känner hästen väl. Slå till. Det finns ju alltid lösningar att ta till om det blir tufft. Du kan skaffa medis om du behöver lite avlastning och fodervärd om du behöver mera tid för stunden. Funkar det inte alls kan du sälja. Sen dör nog inte hästen av att gå och såsa i hagen en period heller. Är det denna häst du verkligen vill ha och som du känner att du vill äga i framtiden så varför backa för något som kommer att vara en bula i vägen under kortare tid? ( jag menar slutet av grav och spädbarnstiden)

Visst kan graviditeten vara tuff i sig men väldigt många mår också jättebra och det kan nog vara nog så nyttigt att ha något mer att fokusera på än bara mage och barn. Att må bra själsligt är ju superviktigt. Det kan finnas dagar då man tycker att ingen i hela världen förstår en under graviditeten och man vill bara gråta och bråka. Tror maken helst har dig i stallet då ;) Har inte han frididsintressen? Antar att du inte kräver att han ska göra uppehåll med dem i så fall under graviditeten.

För mig blev det ett nartuligt uppehåll under barnaskaffandet för min häst togs bort pga skada. Sen blev det några år ridskola, sen medryttare och nu när sonen är fem så har jag nyss skaffat häst igen. Har köpt min medishäst :love: Att åka till stallet och koppla bort alla måsten hemma är underbart. Att få fokus på andra saker är rena medicinen vissa dagar.

Väldigt många vänner till mig har hästar både före och under graviditeterna och det har funkat så bra. I ett stall blir man ju oftast ett gäng som hjälps åt och man får ett fint kontaktnät av hästvänner. Vill du detta så kommer det att gå utmärkt.

Önskar dig lycka till // Voff

Inte för att vara elak, men det låter som om du egentligen är mer sugen på en häst än ett barn. Du uttrycker dig att häst vill du ha över allt annat, men familj "ska" du bilda. Dax att tänka över prioriteringarna? Själv har jag kommit fram till att häst verkar roligare ...

Inte för att vara elak, men det låter som om du egentligen är mer sugen på en häst än ett barn. Du uttrycker dig att häst vill du ha över allt annat, men familj "ska" du bilda. Dax att tänka över prioriteringarna? Själv har jag kommit fram till att häst verkar roligare ...

Om du tolkar min text så så visst, men inte så jag uppfatta mitt inlägg iallefall.
Vill självklart ha barn men vill oxå gärna ha denne häst som jag känner starkt för..
just nu känner jag att jag gärna skulle köpa hästen och vänta med barn! men de funkar inte så när man lider av barnlöshet och jag börjar komma upp mig i ålder. Måste liksom försöka nu..chansen e ju att jag faktist aldrig får några barn så kan inte skippa försöken till det.

Saken e att jag e rädd för o vänta med o köpa häst också då risken är att man sen aldrig tar upp det igen.. köper jag h*n nu så har man ju inget val o fortsätta :)

svårt förklara med text hur de känns o vad jag menar så ta inte allt jag skriver så boktstavligt...

önskar man kunde få allt man ville utan problem :D

Jag har fem egna hästar och gravid i vecka 38 och har skött mina hästar helt själv utan problem. Om du har hästen uppstallad i ett inackorderingsstall och du mot förmodan skulle må dåligt någon dag kanske du kan be någon annan i stallet att ta hand om din hästs skötsel bara den dagen?

JO hästen är uppstallad i ett inackorderings stall.. dock är några pass kollektivt.. och de är väl de som känns jobbigast.
Blir dock bara nått enstaka pass i månaden vid fullt stall hmmm

Läser Sidensvans inlägg och ditt svar så jag vill bara peppa lite....

Slottis...jag tolkade inte ditt inlägg på det viset sidensvans gjorde och det verkar ingen annan som svarat i tråden heller gjort. Det var ett svar med lite besk attityd och inte så mycket konkret hjälp på din fråga.

Barn och häst utesluter inte varandra. Jag hoppas verkligen att du får båda glädjeämnerna i ditt liv. Och om inte så får du glädjas desto mer åt det ena.

Om du verkligen känner starkt för hästen så sätt dig och fundera på vad med hästeriet som gör dig lycklig och tillfredställd och förklara det för din sambo. Även som mamma så kan man behöva ett tillfredställande intresse utanför familjen.

Kanske du kan byta stall och skippa ett kollektivstall om det inte känns helt rätt.

Oavsett ditt beslut så önskar jag dig lycka till med både häst och barnaskaffandet.

Voff

Hur kom du fram till att häst är roligare? Har du provat barn? Och då menar jag inte lånebarn......

Hur kom du fram till att häst är roligare? Har du provat barn? Och då menar jag inte lånebarn......

Jag har ägnat mig mycket åt jobbet, och bara haft lånehästar och lånebarn under 10 års tid. Tanken har hela tiden varit att skaffa häst sen, när tiden blir bättre. Men sedan insåg jag att tiden aldrig kommer att bli bättre, och vill jag ha häst är det lika bra att ta chansen nu. Det är ett beslut som jag inte ångrar, men visst innebar det uppoffringar. Jag skulle aldrig ha tid att kombinera häst, barn och heltidsjobb, vilket gjorde att mitt 15 år långa förhållande tog slut. Men det var det värt. Hästar betyder så oerhört mycket för mig. För andra kanske barn betyder mer? Och vissa klarar av att kombinera. Men för mig hade det blivit för slitigt.

Jag känner ju inte dig, och kan bara svara utifrån ditt inlägg. Och där låter det som om det är en häst som du egentligen vill ha. Men vill du ha både och så önskar jag dig naturligtvis lycka till. Tänk över det ordentligt bara. Ingen blir lycklig av att slita ut sig. Var sak har kanske sin tid?

Vill självklart ha barn men vill oxå gärna ha denne häst som jag känner starkt för..

Varför är det självklart? Jag är snart 38 år och har aldrig för en minut av mitt liv känt att jag någonsin vill ha barn. Möjligen kommer en dag när jag inte vill ha häst heller, men den dagen, den sorgen. En häst kan man göra av med, barn har man under deras livstid.

just nu känner jag att jag gärna skulle köpa hästen och vänta med barn! ... Måste liksom försöka nu..chansen e ju att jag faktist aldrig får några barn så kan inte skippa försöken till det.

Det är en del som i ditt inlägg är "självklart" och "måste", men när jag läser texten får jag intrycket att det är utifrån komna åsikter. Andras, inte dina egna. Varför måste du försöka? Är du rädd för att du ångrar dig sedan, om du inte skaffar barn nu? Det tycker jag är väldigt fel anledning att skaffa barn, oavsett hur man vänder på det.

Saken e att jag e rädd för o vänta med o köpa häst också då risken är att man sen aldrig tar upp det igen.. köper jag h*n nu så har man ju inget val o fortsätta .

Men det här är ju en sak du bestämmer själv - det verkar inte som du litar på dig själv i något fall. Risken finns att DU INTE VILL ta upp det igen, och då inte tar upp det. Är det inte mer tragiskt att stå med en häst som du inte VILL göra något med och sedan ska försöka sälja?

Du har alltid ett val. Jag tycker det verkar som du behöver ta reda på vem DU är och vad DU vill.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 031
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 428
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka