Hur skulle våra hästar klara sig om alla människor plötsligt försvann?

Lite osäker faktiskt, vår/sommar/höst skulle hon klara utan problem. Vinterpäls sätter hon som en björn så inget täcke skulle behövas men frågan är om hon skulle klara sig på så lite mat och om hovarna klarar det slitaget. Hålla sig på sin vakt för rovdjur är inga problem och en flock ansluter hon sig till lätt också.
 
Cilla har huvudet för att klara sig och trots inga hingstar i närhet så skulle hon på något sätt hitta en men hon fryser för lätt vid nederbörd och för ömfotad fram för att gå på frusen barmark.

Simba har mycket fördelar ner det kommer till att leva som vild, inte huvudet som Cilla men inte så illa ändå så han tror jag klarar sig fram till en snö rik och lång vinter för då svälter han.

My skulle inte klara första vintern trots bra hovar, fryser aldrig och mycket bra huvud hon har för stort överbett.
 
Såvida min häst inte stod instängd i sin box så skulle hon klara sig riktigt bra. Hon är ett födgeni med kalashovar. Tror hon skulle vandra söderut för det här med snö är ingen höjdare.
 
Jag har ju ingen häst längre men jag tror båda hade klarat sig bra. Arab/NSV bruksmärren hade absolut klarat sig och min SWB-märr hade alltid rejäl päls och var inte så känslig av sig så iaf tillsammans hade de nog klarat sig bra.
 
Jag är helt säker på att både Dundertunnan och Penny skulle överleva en zombieapokalyps/human extinction. Fåren har instruerat båda ponnyerna i hur man smidigast tar sig igenom ett staket utan att skada sig själv eller staketet. I sin tur har de också vida kunskaper i hur man öppnar hinkar, dörrar och annat nödvändigt. De är inte rädda för att gå över broar eller under tunnlar, samtidigt som de också är väldigt medvetna om var de sätter fötterna. Båda är barfota och sliter jämnt så i och med det ökade rörelseschemat kommer de troligtvis inte heller lida av eftersatt hovvård (vilket kan vara dödsdomen för en skodd häst..). De är lättfödda samtidigt som de har stenkoll på var man kan få tag på mat när det är brist på den. De har gott om underhull att ta av också :D De går på lösdrift, så de är inte heller instängda i någon box. Går alltid utan täcke året runt och sätter björnpäls på vintern och har superkort päls på sommaren. - Dessutom är båda ston så de ordnar säkert det där med fortplantning rätt bra också!

Nä, jag är nog inte orolig över hur de skulle klara sig om mänskligheten dog ut :D
 
Usch, jag vill inte ens tänka på vilken enorm stress min mes skulle drabbas av. Han skulle troligtvis bli utstött eller ligga lägst i rang i oharmonisk flock.

Inget rovdjur hade kommit åt honom förrän skorna åkt av. Då hade han blivit blockhalt och antingen uppkäkad, sprungit livet ur sig eller frusit ihjäl.
 
Mina hästar här i Sverige är från första generationen hästar född i fångenskap. Deras föräldrar och tidigare generationer levde vilt i Theodore Roosevelt National Park, USA. Jag är ändå lite osäker faktiskt på hur de skulle klara vintern här då vi har mycket tyngre snö här i Örnsköldsvik, jag kan tänka mig att de skulle få det svårt att gräva sig genom den ett riktigt snörikt år. Kylan skulle de däremot inte ha något problem med och annars har de ett stort område att röra sig på, har naturligt vatten och blir utfodrade i olika delar nästan varje gång så de är vana vid att leta efter maten.

Men generellt så tror jag många "moderna" hästar skulle få problem. Dels tror jag att vi avlat hästarna att vara för villiga att göra av med energi. Att vara lat är en viktig instinkt för en vildhäst. Ett större problem tror jag dock skulle vara flocksammansättningen. Det visade sig i just nationalparken mina hästar (nokotahästar) kommer ifrån. Ett tag trodde man (felaktigt visade senare gentester) att parkens population av vildhästar led av inavel och man introducerade av bland annat den anledningen ett antal hingstar av olika moderna raser (quarter, arab, shirekorsning). Men det visade sig att dessa hingstarna inte hade vett att köra bort sina döttrar och ni kan då gissa hur det blev med inavelskoefficienten... Så inavel tror jag skulle vara ett problem bland de hästar som överlevde vintrarna.
 
Jag tror att många skulle stryka med, i alla fall inom några år. Många ponnyer/grova varianter skulle nog klara vintern fint, men istället ha problem med sommaren. Jag tänker alla ängar och åkrar fulla med mat, i kombination med hungriga ponnyer. De lär ju föräta sig! Å andra sidan kommer de nättare hästarna ha rejäla problem med vintern istället.

Vet att man just nu (?) håller på med ett försök att släppa ut gotlandsruss i ett område utanför Uppsala om jag minns rätt, för att se hur de klarar vintern som vildhästar. Det enda de fick var vindskydd, men mat fick de leta reda på själva. Tyvärr tror jag att de fick avbryta försöket för att deras hälsa blev för dålig.

För övrigt skulle det väl bli ett jäkla problem med alla skodda hästar? Eller ramlar skorna av tids nog kanske? Och med tanke på hur många hästar med dålig hovkvalitet det finns så borde även det påverka deras överlevnad..

Jag tänker mig att vi skulle få en mindre/lagom stor, kvick häst med rejäl päls och bra hovar ;) liknande en stor islandshäst kanske! De större hästarna tror jag skulle falla offer för svält och de minsta för rovdjuren.
 
Nej de har inte avbrutit försöket. Enligt Anna Jansson, ledare för försöket.

Men visst var det något problem med det? Har för mig att de blev dåliga och att man fick avbryta, men det kanske togs upp igen? Eller så fick jag det bakom foten! Tycker i vilket fall att det är ett intressant projekt! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp