Hur slappna av i kroppen?

Tinkywinky

Trådstartare
Hej! Har ett problem med att jag spänner mig så när jag rider. Blir ofta spänd i axlarna och då med hård i handen, vilket jag verkligen inte vill bli! När jag försöker slappna av i axlarna börjar jag i stället att glappa med tyglarna vilket inte heller är bra:( Spänner mig i benen också när jag tex ska sitta ner i traven och i galoppen. Märks ofta då jag tappar stigbyglarna och helt plötsligt ”står på tå”. Händer ofta att jag får kramp insida lår och vad när jag liksom försöker jobba med skänklarna. Vet inte vad jag ska göra. Någon som har tips på övningar eller något jag kan göra för att slappna av mer i sadeln? Blir så frustrerad, tänker på det jämt när jag rider och försöker verkligen slappna av men så fort jag ska röra någon kroppsdel så spänner jag mig igen:banghead:
 
Kommer inte på några direkta övningar, men har lite tankar ändå 😊

Kanske något som ökar kropps kontroll och att styra sin egen kropp. Om du har tid och lust kanske något annat än ridning fek dans eller yoga.

Om inte så när du rider, så fort du känner att du sitter konstigt, gå ner i skritt och rulla med axlarna om du spänner dom, om du hittar på nått med fötterna samma sak, sakta ner och vifta/rulla med fötterna. Om du glappar med handen, sakta ner, sitt om och börja på nytt.

Mycket tror jag går på att nöta in sitsen dvs komma på dig själv, rätta till och börja om, och om, och om igen ☺️

Fundera också lite på varför du spänner dig, kan vara av många olika anledningar, feks balans, kondition, muskeluthållighet, stelhet, ojämn i kroppen.

Sadeln kan också spela roll, rider du alltid på samma häst i samma utrustning eller rider du olika hästar och har samma problem?
 
Jag har ju inte sett dig på hästen men utifrån din beskrivning tänker jag på balansövningar. Dom både hjälper dig att hitta din balans och sits så du kommer ner i sadeln.
Rid utan stigbygeln.
Balanssits https://www.tidningenridsport.se/hitta-ratt-i-sadeln/
Googla så hittar du fler rörelser men bl a att ha raka armar som man roterar bakåt en i taget hjälper till att få ner rumpan i sadeln.
Man börjar i skritt och i takt med att man blir säker i sadeln går man vidare till att göra det i trav och till sist i galopp.
 
Börja med att slappna av i käkarna ha munnen lite halvöppen eller sjung en stump. Låt lillfingrarna möta varandra så blir du mjukare i handen. Sitt på sittbenen inte bak på rumpan. Prova att länga stiglädren. Mjuka ögon fokusera blicken långt rakt fram. Blunda och skritta och känn var hästen har sina ben i varje steg.
Sen är ju som övriga säger barbacka, balansövningar, stretching. Hästen blir inte avslappnad och skön att rida om ryttaren spänner sig och sitter i obalans och skumpar. Rid inte fortare än du klarar av avslappnad. Kör tempoväxlingar och hörnpasseringar i skritt tills du kan rida det utan att störa hästen. Undvik volter vilket är svårare att rida rätt än man tror. Jobba med skänklarna? Dom använder man när det behövs inte nöta med dom i varje steg. Rida gör man med sitsen/ kroppshjälper i första hand.
 
Jag har en förmåga att spänna mig, men jag hamnar väldigt framåtlutad. Blir värre när jag blir osäker. Jag jobbar mycket med att fokusera på att slappna av. Rider bättre när jag rider mycket barbacka. Rider en väldigt lugn häst och som någon annan skrev rider jag med ena armen hängande vid sidan ibland för att slappna av i axlarna och skuldrorna tex. (kanske man inte vill om hästen är het).
 
Hej! Har ett problem med att jag spänner mig så när jag rider. Blir ofta spänd i axlarna och då med hård i handen, vilket jag verkligen inte vill bli! När jag försöker slappna av i axlarna börjar jag i stället att glappa med tyglarna vilket inte heller är bra:( Spänner mig i benen också när jag tex ska sitta ner i traven och i galoppen. Märks ofta då jag tappar stigbyglarna och helt plötsligt ”står på tå”. Händer ofta att jag får kramp insida lår och vad när jag liksom försöker jobba med skänklarna. Vet inte vad jag ska göra. Någon som har tips på övningar eller något jag kan göra för att slappna av mer i sadeln? Blir så frustrerad, tänker på det jämt när jag rider och försöker verkligen slappna av men så fort jag ska röra någon kroppsdel så spänner jag mig igen:banghead:

Nu vet ju varken jag eller nån annan något mer än det du skriver här. Men utifrån det gissar jag att du inte ridit så länge/utbildat dig som ryttare/är så van ryttare ? Om det är rätt så är problemet att du behöver grundutbildning. Att lära dig sitta och följa med i hästens rörelser i alla gångarter utan att balansera /försöka balansera dig med hjälp av att hålla balansen via tyglarna och klämma åt med benen för att hålla dig kvar /hålla balansen .

Berätta gärna lite mer så kan nog flera ge dig input och komma med råd . Men oavsett behöver du ha hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig enligt ovan med balans och kroppskontroll på hästen/hästarna vid ridning .
 
Hej! Har ett problem med att jag spänner mig så när jag rider. Blir ofta spänd i axlarna och då med hård i handen, vilket jag verkligen inte vill bli! När jag försöker slappna av i axlarna börjar jag i stället att glappa med tyglarna vilket inte heller är bra:( Spänner mig i benen också när jag tex ska sitta ner i traven och i galoppen. Märks ofta då jag tappar stigbyglarna och helt plötsligt ”står på tå”. Händer ofta att jag får kramp insida lår och vad när jag liksom försöker jobba med skänklarna. Vet inte vad jag ska göra. Någon som har tips på övningar eller något jag kan göra för att slappna av mer i sadeln? Blir så frustrerad, tänker på det jämt när jag rider och försöker verkligen slappna av men så fort jag ska röra någon kroppsdel så spänner jag mig igen:banghead:
Att rida barbacka tycker jag är bra! Går ju att sätta fast ett schabrak med täckesgjord så blir man inte så smutsig. Använd en halsring eller ett grimskaft runt halsen och haka i lillfingrarna så är det lättare att hålla balansen. :)
 
Nu vet ju varken jag eller nån annan något mer än det du skriver här. Men utifrån det gissar jag att du inte ridit så länge/utbildat dig som ryttare/är så van ryttare ? Om det är rätt så är problemet att du behöver grundutbildning. Att lära dig sitta och följa med i hästens rörelser i alla gångarter utan att balansera /försöka balansera dig med hjälp av att hålla balansen via tyglarna och klämma åt med benen för att hålla dig kvar /hålla balansen .

Berätta gärna lite mer så kan nog flera ge dig input och komma med råd . Men oavsett behöver du ha hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig enligt ovan med balans och kroppskontroll på hästen/hästarna vid ridning .
Jag har ridit länge och flera gånger i veckan i flera år så jag har ju ridit en del. Dock betyder det ju inte på något sätt att jag rider bra men har spenderat många timmar i sadeln :D Ska börja öva på balansen mycket mer nu och se om jag kan släppa av bättre då. Har ridit mycket för tränare (dock med flera i en grupp) och hon har påpekat att jag spänner mig i axlarna men aldrig sagt hur jag ska göra för att hitta balansen och slappna av. Håller på och letar efter en ny tränare då hon slutade undervisa nu.
 
Förutom vad andra skrivit. Jag själv var likadan till och från med min förra häst och jag minns att jag tog 2-3 privatlektioner för en tränare som var fokuserad på centrerad ridning.
Första ridlektionen fokuserade hon enbart på mig. Hon rättade till, gav tips, förklarade så jag förstod samt svarade på mina frågor. Hon var fantastisk och rätt som det var 'ploppade hästen dit' och gick som en dans trotts att vi bara tränat mig och min sitts och andning och kroppskontroll i skritt och kanske lite trav.

Rekommenderar verkligen att försöka hitta en trevlig tränare i centrerad ridning, åtminstone för ett par lektioner :)
 
Förutom vad andra skrivit. Jag själv var likadan till och från med min förra häst och jag minns att jag tog 2-3 privatlektioner för en tränare som var fokuserad på centrerad ridning.
Första ridlektionen fokuserade hon enbart på mig. Hon rättade till, gav tips, förklarade så jag förstod samt svarade på mina frågor. Hon var fantastisk och rätt som det var 'ploppade hästen dit' och gick som en dans trotts att vi bara tränat mig och min sitts och andning och kroppskontroll i skritt och kanske lite trav.

Rekommenderar verkligen att försöka hitta en trevlig tränare i centrerad ridning, åtminstone för ett par lektioner :)
 
Tycker du har fått många bra tips ovan. Något som kan vara värt att tillägga är att det kan vara bra att se över hur din generella styrka i de olika muskelgrupperna ligger till. Saknar man bra bålstyrka (rygg och mage) är det svårt att komma ner i sadeln och slappna av t ex. Är man väldigt stark i framsida lår spänner man sig lätt i baksida lår och rumpa, har man starka axlar men svag bröstrygg kan det vara lätt hänt att man "kryper ihop" och blir statisk eller hård i handen, osv. Menar inte på något sätt att man behöver vara Magnus Samuelsson styrkemässigt för att rida bra (;)), men det är en fördel att ha koll på vilka muskler man har mer/mindre styrka och smidighet i för att kunna träna upp svagare delar och använda sin kropp på ett så fördelaktigt sätt som möjligt!
 
Hej! Har ett problem med att jag spänner mig så när jag rider. Blir ofta spänd i axlarna och då med hård i handen, vilket jag verkligen inte vill bli! När jag försöker slappna av i axlarna börjar jag i stället att glappa med tyglarna vilket inte heller är bra:( Spänner mig i benen också när jag tex ska sitta ner i traven och i galoppen. Märks ofta då jag tappar stigbyglarna och helt plötsligt ”står på tå”. Händer ofta att jag får kramp insida lår och vad när jag liksom försöker jobba med skänklarna. Vet inte vad jag ska göra. Någon som har tips på övningar eller något jag kan göra för att slappna av mer i sadeln? Blir så frustrerad, tänker på det jämt när jag rider och försöker verkligen slappna av men så fort jag ska röra någon kroppsdel så spänner jag mig igen:banghead:


Har du provat centrerad ridning? Där får du väldigt mycket hjälp med balans, kroppskontroll, andning och att komma rätt i sadeln och med din hjälpgivning.

Titta gärna om det finns någon CR-instruktör nära dig, eller låna någon av Sally Swifts böcker (där finns en hel del konkreta övningar).

http://www.centreradridning.n.nu/
 
Kina efter centrerad ridning och Feldenkrais.

Förutom att själv leta aktivt efter lämplig tränare så tycker jag att detta är kärnan till så mycket dålig ridning. Detta är ju grunden och någon som ALLA tränare från allra första nivå ska fokusera på och lära ut. Det finns ju absolut inget att bygga vidare på om inte ryttaren får hjälp att hitta sin balans och avslappning och utifrån det aktivera sin kropp på rätt sätt.
 
Hej! Har ett problem med att jag spänner mig så när jag rider. Blir ofta spänd i axlarna och då med hård i handen, vilket jag verkligen inte vill bli! När jag försöker slappna av i axlarna börjar jag i stället att glappa med tyglarna vilket inte heller är bra:( Spänner mig i benen också när jag tex ska sitta ner i traven och i galoppen. Märks ofta då jag tappar stigbyglarna och helt plötsligt ”står på tå”. Händer ofta att jag får kramp insida lår och vad när jag liksom försöker jobba med skänklarna. Vet inte vad jag ska göra. Någon som har tips på övningar eller något jag kan göra för att slappna av mer i sadeln? Blir så frustrerad, tänker på det jämt när jag rider och försöker verkligen slappna av men så fort jag ska röra någon kroppsdel så spänner jag mig igen:banghead:
Är det din häst? Fick en jättebra övning en gång, men den tar lång tid. Rid galopp på löst hängande tygel och bara sitt, varv på varv. En gång i veckan. Just att inte ha stöd i handen gjorde att jag upptäckte en hel hoper problem som jag maskerat där.

I realiteten är det ju samma princip som att bli longerad på volt, bara att det inte är en volt och ingen mer är inblandad och du måste styra lite med sits och ben.

Och då tar du bort axlarna ur ekvationen och kan slappna av med dem utan att glappa med tyglarna.

btw så blir ju hästen konditionstränad också :D
 
Rid galopp på löst hängande tygel och bara sitt, varv på varv. En gång i veckan. Just att inte ha stöd i handen gjorde att jag upptäckte en hel hoper problem som jag maskerat där.
Håller med om det - den övningen gör jag också. Jag brukar försöka öka och minska bara på vikthjälper samt byta varv och gå in på volt.
 
När jag lärde mig rida började vi varje lektion med balansövningar. Under framskrittning plockade vi äpplen, tog i tån, snuddade svansroten med handen, kaptensvändningar för den modiga och låg på halsen och på hästbaken. Sen var det ganska avslappnat...
Som vuxen ridskoleryttare tänjde jag alltid innan lektion och även då jag skrittade fram gjorde jag dom enklaste övningarna. Alla hästar är ju inte lika glada för människor som krälar runt på ryggen på dom. Har fått en del fundersamma/fnissiga blickar från medryttare och tänkt att dom inte har en susning om vilken nytta det gör. Dom borde ju i och för sig fattat för jag red jäkligt bra på den tiden....
 
När jag lärde mig rida började vi varje lektion med balansövningar. Under framskrittning plockade vi äpplen, tog i tån, snuddade svansroten med handen, kaptensvändningar för den modiga och låg på halsen och på hästbaken. Sen var det ganska avslappnat...
Som vuxen ridskoleryttare tänjde jag alltid innan lektion och även då jag skrittade fram gjorde jag dom enklaste övningarna. Alla hästar är ju inte lika glada för människor som krälar runt på ryggen på dom. Har fått en del fundersamma/fnissiga blickar från medryttare och tänkt att dom inte har en susning om vilken nytta det gör. Dom borde ju i och för sig fattat för jag red jäkligt bra på den tiden....
Hmm vi hade balans var tredje lektion hela lektionen, eller var det var fjärde? Undrans om man inte har det längre. Jag trodde nog det upphörde iom att man ridit längre tid, inte för att man slutade med det i allmänhet. Dressyr, balans, skutt/markarbete. Senare dressyr dressyr markarbete hoppning.

Slå ihop hälarna över manen, slå ihop hälarna över rumpan, kaptensvändning, jorden runt, sitta damsadel, balanssits och kanske för de vilda att stå i sadeln. Under skritt på lång tygel.

Justja ugh, rida lätt utan stigläder.

(undrans hur mycket av det jag skulle klara idag :cautious: bara tanken på det där med slå ihop hälarna över rumpan och få framvalvet i magen igen.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 112
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 545
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! Det är så att jag blivit en liten fegis gällande att rida ut på min häst. Aldrig varit några problem förr men sen fick jag min nya...
Svar
10
· Visningar
1 785
Senast: Roheryn
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 370
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp