Hur små krav har folk på sina tränare?

I

IrishDraft

Det har varit lite si och så med hästlivet sen jag började plugga på högskolan lite medryttarhästar hit och dit, men det går på något sätt på halvfart och så är det en massa omständigheter som gör att jag måste börja tänka på vad jag egentligen VILL. Och för någon vecka sen fick jag en idé om att jag skulle vilja börja hålla ridlektioner... eller tja en ganska stark längtan efter att göra det faktiskt :o

Jag har ju alltid varit en liten pedagog (genetiskt påstår mamma) men har ofta dragit mig för att hålla ridlektioner tidigare. Det har blivit lite hjälpa någon kompis här och var i gymnasiet och under ett år jobbade jag som kombinerat hästskötare och turridningsledare och fick även ta en och annan privatlektion ibland. Och det är ju inte mycket att lägga på meritlistan. Jag själv och andra tycker att jag är en duktig ryttare som rider de flesta typer av hästar, men jag har inga tävlingssmeriter att visa fram. Däremot så hade jag ju inte tänkt att tjäna några direkta pengar på det hela heller utan mest bidrag till bussbudgeten. Men då är ju frågan, finns det folk som faktiskt kan vara intresserade av att rida lektion för någon som förvisso kan skrapa fram lite referenser i ett hörn och har hållit lite lektioner i sitt liv i alla fall (OBS! Detta är ingen annons, jag filosoferar över tillgången på galna försökskanineer/elever dvs. om det ens är någon vits att fortsätta fundera över saken... Vill också tillägga att jag absolut INTE vill ha intresserade för så långt i mina funderingar har jag inte kommit än, utan jag vill bara ha lite feedback på mina tankar...) och som har ridit allt från unghästar till välutbildade hästar, men utan tävlingsmeriter att visa upp :smirk:. Saken är ju den att man vet ju inte själv om man är en bra instruktör innan man har provat på riktigt, jag har inte hållit tillräckligt många lektioner för att se om mina lever gjort framsteg. Då jag har jobabt där folk bokar enstaka lektioer har jag bara haft ett par elever mer än en gång. Existerar det folk som gladeligen vill vara försökkaniner åt någon som fått för sig att hon vill börja hålla lektioner? Största anledningen till att jag tvivlar på att det finns intressenter är framförallt att jag själv är väldigt väldigt petig i val av tränare, jag avstår hellre från att träna om det inte finns tränare som passar mig.

För att göra det hela krångligare så kan jag ju knappt förklara min egen ridstil :D det är ju typ vanlig engelsk dressyrridning (jag är ingen hoppryttare) med tydlig utgångspunkt i ryttaren sits och hjälper och lösa problem därifrån. Min filosofi har bara blivit starkare de senaste åren om att det sällan är hästarna som inte kan, det är VI ryttare som inte kan. Nåt sånt, bätte kan jag inte förklara, så det är egentligen vanligt engelsk dressyrridning, men något jag har lärt mig att det finns olika utgångspunkter och vissa fixar mer med hästen medan andra fixar mer med ryttaren. Grejen är ju att jag tror ju själv att jag skulle kunna tillföra något, annars hade jag ju aldrig kännt att jag ville genomföra detta, men frågan är om det finns folk som kan vara intresserade...

Tillägg för att ni ska förstå lite bättre: Jag har hästskötarexamen, har under flera år hjälpt till hos B-tränare (inridning/tillridning) och även jobbat där på heltid ett år och har jobbat ett år hos internationell hoppryttare där jag varit både hästskötare tilltävlingshästarna, ridit saluhästar och unghästar, lett uteritter med nybörjare till avancerade ryttare (även hoppning) och då och då hållit ridlektioner. Jag har hanskats en hel del med unghästar både genom gymnasiet och ovan nämnda B-tränare bland annat visat och ridit på treårstest, sadeltämjt och ridit unghästar även om jag aldrig varit "försten upp". Har även ridit för en mycket skicklig dressyrtränare som fått mig väldigt medveten om vad jag gr med min kropp när jag rider. Allt detta är nu en liten mix i min "egen" syn på ridningen och hästarna.

Reflektioner tack...

Suck.. bara att skriva detta får mig att inse att det låter patetiskt... :crazy: hoppas jag kan ta bort det när jag skäms allt för mycket... Maila moderatorn kanske... Vi kanske kan se det hela väldigt hypotetiskt? :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur små krav har folk på sina tränare?

Jag har rätt höga krav på mina tränare. Att de ska vara pedagogiska, engagerade och ge resultat!
En tränare som tävlar på svår nivå men som inte kan utveckla mig och min häst är en mycket dålig tränare enligt mig. Likaså en tränare som "egentligen" är skicklig men antingen inte engagerad nog (de bästa tränarna enligt mig är de som i princip kräver resultat, men på en nivå man kan klara av :angel: ) eller inte pedagogisk nog, eller som har för svårt för att peka ut vilken liten detalj som ger något att fokusera på just DÅ.

Så enligt mig är det du rabblat upp bra kriterier.
Så länge man inte tar överbetalt trots brist på meriter (kanske t o m erbjuda "halva priset" på första lektionen så folk får chans att testa innan de börjar betala fullpris?) och att man är tydlig med "så här lär jag ut" så ingen känner sig lurad. Folk vill ju olika saker med sin ridning.
 
Sv: Hur små krav har folk på sina tränare?

varför inte ge lektioner på en lite enklare nivå för en relativt billig peng? och utveckla det därifrån!
jag tycker inte att det är patetiskt alls! det är svårt att veta hur bra man är innan man har provat. men dina meriter är ju schyssta och jag har svårt att se varför det inte skulle fungera?

ett tips är ju att kolla på många andra träningar också. testa dig själv, se om du kan se de sakerna som den utbildade tränaren ser. skulle du ge samma tipas till ryttaren osv.
 
Sv: Hur små krav har folk på sina tränare?

Fortsätt du med planerna:)
Jag tycker att det låter som om du kan en hel del. Dessutom så tror du ju inte att du är nån "A-tränare" sånna människor som komenterar allt men inte kan ett skit.
Du vet vad du kan och då är det alltid lättare att hitta rätt målgrupp.
Jag tror säkert att det finns elever som är intresserade.
 
Sv: Hur små krav har folk på sina tränare?

Ja jo, jag hade väl tänkt konstant halva priset... Just nu om planerna fortskrider ligger väl tankarna runt 50 kronor för korta resor och 75 för långa... och det är mindre än vad dom tar för cavalettiträning i grupper om sex ekipage...

Jag är alldeles rörd över att folk är så possitiva hittils... :o
 
Sv: Hur små krav har folk på sina tränare?

Ja jo, jag hade väl tänkt konstant halva priset... Just nu om planerna fortskrider ligger väl tankarna runt 50 kronor för korta resor och 75 för långa... och det är mindre än vad dom tar för cavalettiträning i grupper om sex ekipage...

Jag är alldeles rörd över att folk är så possitiva hittils... :o

Hehe jag som betalar 200:- per lektion för "min" outbildade tränare :rofl: som för övrigt är grymt värd pengarna!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 383
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp