Hur smittsamt ÄR skabb egentligen

cewe

Trådstartare
Sonen kom hem från VC där han var för att kolla upp sina kliande utslag och där fått diagnosen skabb
Han har haft det ett par veckor (men blev värre här sista dagarna)
Hur stor risk är det att resten av familjen drabbats, ingen annan har sympton i dags läget
 
Förmodligen stor risk. Tvätta allt textil och smörj in er med salvan från topp till tå. Det kliar något vansinnigt kan jag lova!
 
När min syster fick skabb så skulle hela familjen behandlas och all textil tvättas, oavsett vilka som hade symtom eller inte.
 
Jag fick skabb som bäbis, och hade dessutom eksem. Blodig säng tills min mamma fick rådet att binda mig så att jag inte kom åt att klia. Hon sydde nån slags tvångströja och satte fast i spjälsängen. Kanske därför jag HATAR att bli fasthållen.
Kanske var det sabadillättika de använde då
 
Det beror väl också på vilken slags skabb? Jag har haft rävskabb och det skulle inte smitta mellan människa till människa (och gjorde inte heller). Men, o my God, vad det kliade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 231
Senast: manda
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 494
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 717
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp