Hur snabb fiber behöver jag?

nyttnick

Trådstartare
Jag får fiber indraget i huset nu till veckan som kommer och ska beställa leverans av internet. De hastigheter jag tittar på är 10/10, 100/10 och 100/100.
Jag normalsurfar, streamar typ netflix och youtube och lyssnar på spotify. Vilken hastighet på fibern behöver jag då?
I övrigt är det bara uppladdning och mailande av bilder då och då, men inga stora mängder.

Räcker med 10/10 om du inte tänker skicka stora mängder data eller ha uppe en filserver eller så. Jag har ADSL hemma, får 7,25 MB ner och 0,5 upp och det funkar utmärkt att streama både Netflix och Spotify på.

Jag tänker att det kan vara bra att ha koll på uppsägningstid också. Allt utvecklas och det som funkade för några år sedan är olidligt långsamt idag.

Kan du uppgradera dig enkelt när hastigheten blir för låg?

Och hur stor är prisskillnaden?
Laddar du ner ibland eller streamar film?
Om det är liten skillnad i pris så hade jag satsat på det snabbaste, för det finns fan inget tråkigare än att behöva vänta på saker som laddar.

Jag laddar inte ner.
mellan 10/10 och 100/10 så skiljer det kanske 30 kr/månad och runt 110 kr/månad mellan 100/10 och 100/100. Att byta upp mig inom leverantören går utmärkt. Jag sitter nu med deras ADSL som är bundet, men det var inga problem att byta till fiberleverans. Jag tror att jag kan välja 3, 12 eller 18 mån bindningstid och jag tror att det ger lite rabatt om jag väljer någon av de längre bindningstiderna.

Vad jag funderar på, för jag tror jag vill ha 100 ner, är om jag verkligen behöver 100 upp? Jag fildelar ju inget, så egentligen borde väl 100 ner och 10 upp räcka, eller har jag missförstått något då?

Nej, du tänker helt rätt. Det finns ingen anledning att ha 100 upp för normalanvändaren. 10/10 duger för det mesta, och 100/10 ska absolut inte begränsa dig.

@Sassy Beror väl på hur man ser det. Spelar man multiplayer så är 100 upp ovärderligt. Och jag skulle väl vilja säga att de flesta vännet jag har som är gamers ändå är normalanvändare.
Håller dock med om att @nyttnick inte behöver det.

Vi har 100/10. När den ena streamar typ youtube el netflix laggar tvn... Netflix kan lagga för mig o ladda otroligt långsamt om sambon sitter o glor på youtube...ångrar att vi inte bytte till 100/100 istället..

Om det inte varit superstor skillnad i priset hade jag valt snabbaste då 4k är på g och om det ska streamas från ex. netflix så uppskattar en nog att det går snabbt då det är mycket information som ska streamas (får ju i dagsläget inte plats på en dvd ens).

Jag laddar inte ner.
mellan 10/10 och 100/10 så skiljer det kanske 30 kr/månad och runt 110 kr/månad mellan 100/10 och 100/100. Att byta upp mig inom leverantören går utmärkt. Jag sitter nu med deras ADSL som är bundet, men det var inga problem att byta till fiberleverans. Jag tror att jag kan välja 3, 12 eller 18 mån bindningstid och jag tror att det ger lite rabatt om jag väljer någon av de längre bindningstiderna.

Vad jag funderar på, för jag tror jag vill ha 100 ner, är om jag verkligen behöver 100 upp? Jag fildelar ju inget, så egentligen borde väl 100 ner och 10 upp räcka, eller har jag missförstått något då?
Jag har 100/? och kollade på bredbandskollen.se och hade då värdena 58/12 och jag tycker jag har en snabb och bra dator , men då spelar jag inget eller streamar. Jag skulle ta det högsta värdet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 410
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
17 662
Senast: Blyger
·
IT & mobiler Nu blåser de fibern i de nergrävda ledningarna där jag bor, så snart ska vi slippa instabil mobil uppkoppling och ha betydligt stabilare... 2
Svar
38
· Visningar
2 936
Senast: Pilot
·
M
Hästmänniskan Jag är en 16-årig tjej som har några frågor. Jag rider bara en gång i veckan på ridskolan (HATAR den) och söker förbrilt efter en... 2
Svar
38
· Visningar
4 456
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka