Att lämna i smyg

Och med rodda känslorna menar jag väl kanske att... Jag behöver se om nån annan reagerar när jag berättar. Om någon annan tycker det är lika fel. Eller om de kanske säger att jag nog ska lugna mig lite.
Kanske kan de följa med som stöd om jag vågar kontakta socialtjänsten.

Jag vill allra helst att någon trollar och ger mig tillbaka mannen jag lärde känna i början. Han som var min klippa och som jag hade så roligt med. Det är som att sakna nån som har dött fast skalet knallar fortfarande omkring i huset.
Yes, förstår precis. Den man älskade finns inte mer fast omvärlden tror det. I min partners fall var det psykisk ohälsa och jag ringde BRIS föräldratelefon för att bolla barnens situation anonymt.

Det var en superbra sida! Men det känns som om jag inte hör hemma där. Jag har ju aldrig blivit slagen. Han har ju aldrig sagt rakt ut att jag inte får göra vissa saker. Det har ju bara blivit så att jag slutat göra vissa saker för att det inte är värt ångesten efteråt eftersom jag vet att det kommer komma ilska över det. Kanske samma dag, kanske nästa vecka, kanske om ett halvår. Men våld som så? Njae. Han har ställt sig ivägen eller blängt. Fyst bort mig från dörröppningen nån gång. Men aldrig slagit. Och utan bevis, vem ska folk tro på?
"Jag vill att barnen bor nästan heltid hos mig för jag är rädd för deras pappa för att han blänger på mig och står ivägen".

Och barnen.... den äldsta har fattat för längesen att det inte är riktigt normalt hemma hos oss. Och att hen inte får säga nåt till någon. Den andra är inte lika gammal och håller nog ifrån sig situationen mer. Hen avreagerar och går vidare snabbare än storasyskonet med. Den minsta är bara några månader gammal.
Våld i nära relation är inte enbart att ha blivit fysiskt slagen. Det är att känna att någon annan människa har makt över en och kontrollerar en. Det du beskriver faller absolut in i den kategorin. Våld kan vara fysiskt, psykiskt, ekonomiskt, sexuellt samt hot om konsekvenser.

Han behöver absolut inte ha sagt rätt ut att du inte får göra vissa saker, de flesta som utöver kontroll över sin partner gör inte det. Istället förmedlar man subtilt vilket beteende som är godkänt och vilket som inte är det. Att få dig att vara orolig över när ilskan/bestraffningen över att du inte lytt honom är ett sätt att bedriva indirekt hot. Det brukar sägas att hotet om våld alltid är värre än våldet i sig.
Att ha kontroll över partnerns ekonomi är ett annat sätt. Som du beskrivit att han har hjälpt dig med din ekonomi är ytterligare ett sätt som han har skaffat kontroll över dig på. Han har gjort dig tacksam och i beroende av hans del i ekonomin.

Du behöver prata med någon utomstående som är kunnig inom området våld i nära relation så att du får stöd och koll på vad samhället kan hjälpa dig med. Jag håller med om att det är ett stort problem för många att man inte kan få hjälp med nytt boende via socialtjänsten. Har själv arbetat där och för att vi ska kunna ordna permanent boende krävs samarbete med fastighetsägare som vill ge oss lägenheter. Alla kommuner har inte ens en allmännytta längre.

Och med rodda känslorna menar jag väl kanske att... Jag behöver se om nån annan reagerar när jag berättar. Om någon annan tycker det är lika fel. Eller om de kanske säger att jag nog ska lugna mig lite.
Kanske kan de följa med som stöd om jag vågar kontakta socialtjänsten.
Jag törs lova dig att vi är många här som gladeligen ställt upp och följt med dig IRL!!!

Yes, förstår precis. Den man älskade finns inte mer fast omvärlden tror det. I min partners fall var det psykisk ohälsa och jag ringde BRIS föräldratelefon för att bolla barnens situation anonymt.
Och de anmälde inte direkt?

Jag känner mig så sviken också. Så spottad på. Jag kräver inte att leva i nån sorts romantisk film. Jag vill bara bli omtyckt för den jag är, få göra saker jag mår bra av och uppfostra mina barn med någon som visar dom kärlek. Jag är för att vara konsekvent och tydlig. Att kräva motprestation om de vill få frihet, att ställa krav. Men man kan göra det med kärlek. Man kan bygga upp barnen tänker jag och släppa kontrollen mer och mer. Men våra får inte göra nånting själva. De får inte ens välja musik eller tv program själva om pappa är hemma och på dåligt humör.
Gör de nåt dumt är det inte ett samtal kring vad som blev fel och sen en rimlig konsekvens utan det är personangrepp, svordomar, skällsord, demonisering av skolväsendet, lärare, kompisar. Anklagelser och hot om att sättas i familjehem.

Jag vill bara att han ska iaf tycka om oss och låta oss vara glada. Men inte ens det är vi värda.

Våld i nära relation är inte enbart att ha blivit fysiskt slagen. Det är att känna att någon annan människa har makt över en och kontrollerar en. Det du beskriver faller absolut in i den kategorin. Våld kan vara fysiskt, psykiskt, ekonomiskt, sexuellt samt hot om konsekvenser.

Han behöver absolut inte ha sagt rätt ut att du inte får göra vissa saker, de flesta som utöver kontroll över sin partner gör inte det. Istället förmedlar man subtilt vilket beteende som är godkänt och vilket som inte är det. Att få dig att vara orolig över när ilskan/bestraffningen över att du inte lytt honom är

Du behöver prata med någon utomstående som är kunnig inom området våld i nära relation så att du får stöd och koll på vad samhället kan hjälpa dig med. Jag håller med om att det är ett stort problem för många att man inte kan få hjälp med nytt boende via socialtjänsten. Har själv arbetat där och för att vi ska kunna ordna permanent boende krävs samarbete med fastighetsägare som vill ge oss lägenheter. Alla kommuner har inte ens en allmännytta längre.
Han kommer ju bara säga att det inte är sant eller att han aldrig menat att jag ska känna så. Sen är det ord mot ord och vem kommer man då tro på?

Det sura är att jag egentligen är en väldigt driftig person. Jag skulle troligen kunna leta fram ett permanent boende åt oss. Jag knackar dörr över hela kommunen om jag måste. Kanske lite slitet. Kanske inte med varsitt sovrum. Men ett boende. Men kommer soc godkänna gammalt slitet hus? Att de stora barnen delar sovrum?

Och jag kommer inte ha ekonomi till det. Inte ens om jag jobbar heltid och får underhåll. Det finns två villor till permanent uthyrning just nu på rimligt avstånd. Alt 1 hyra på 17.000. Inklusive värme och sophämtning men exklusive el och vatten. Alt 2 hyra 12.000 kallhyra dvs inget mer ingår så man behöver betala el, vatten, sophämtning.
Jag skulle gå back flera tusen i månaden även om jag få bostadsbidrag och underhåll. Och bor barnen varannan vecka så blir det inget underhåll.
Troligen får jag väl inte hyra ändå pga betalningsanmärkning men hade jag haft soc i ryggen så kanske jag hade kunnat?

Detta vill jag understryka.
Du ska inte behöva vara rädd hemma ts.
Jag vet inte om jag är det? Inte för egen del. Jag har makt att ta mig själv ur situationen. Jag kan hoppa genom ett fönster och försvinna in till en granne på 10 sek. Och jag tror inte att han skulle slå mig faktiskt. Jag tror att han är rätt medveten om att det är kört då. Att han inte kan charma sig ur det.

Men i en sån situation kommer jag vara tvungen att lämna barnen. Och om då myndigheter tror på hans story sen. Och stora barnen täcker upp för honom för att de är vana vid det och är rädda att han ska bli arg. Ja då är det kört.

Hur är din kontakt med barnen? Pratar ni om detta? Är de medvetna om att du Vet och Ser och att du vill annat? Att de har dig på sin sida? Och att du vill (och ska!) förändra situationen! Att DE aldrig är skyldiga till detta?

Förlåt om du redan nämnt detta i tråden. Men det är viktigt för barn, i såna här situationer, att någon ser dem, någon förstår och finns på deras sida, oavsett om personen kan rädda dem där och då.

Jag vet inte om jag är det? Inte för egen del. Jag har makt att ta mig själv ur situationen. Jag kan hoppa genom ett fönster och försvinna in till en granne på 10 sek. Och jag tror inte att han skulle slå mig faktiskt. Jag tror att han är rätt medveten om att det är kört då. Att han inte kan charma sig ur det.

Men i en sån situation kommer jag vara tvungen att lämna barnen. Och om då myndigheter tror på hans story sen. Och stora barnen täcker upp för honom för att de är vana vid det och är rädda att han ska bli arg. Ja då är det kört.
TS, det är en intressant följetong på NRK.no nu om rättsfallet mot Gert Ingebrigtsen. Läs den. Låt inte det bli historien som dina barn berättar om 15 år.

Bara det faktum att du tänker att du ska behöva hoppa ut genom ett fönster för att komma undan är väl oroväckande nog i sig?

Hur är din kontakt med barnen? Pratar ni om detta? Är de medvetna om att du Vet och Ser och att du vill annat? Att de har dig på sin sida? Och att du vill (och ska!) förändra situationen! Att DE aldrig är skyldiga till detta?

Förlåt om du redan nämnt detta i tråden. Men det är viktigt för barn, i såna här situationer, att någon ser dem, någon förstår och finns på deras sida, oavsett om personen kan rädda dem där och då.
Vi pratar. Jag var en period lika illa som maken. Jag var så desperat att få lugnt och mådde så dåligt att jag tappade kontrollen. Full av graviditets hormoner med. Jag har bett bägge om ursäkt, bekräftat att det är vi vuxna som gjort fel och lovat att jag aldrig mer ska skrika och svära på dem. Vilket jag inte har gjort mer heller.
Idag går jag emellan när han sätter igång men tyvärr får jag ju styra bort barnet. Pappan kan jag liksom inte påverka. Försöker jag blir det bara värre. Men efter bekräftar jag att han är för hård, att han borde lyssna på dom, att de får lov att känna och tänka självständigt. Och att jag försöker lösa det. Jag säger aldrig nåt om att flytta för då ska de ansvara för den hemligheten sen... Barn ska inte behöva vakta vuxnas hemligheter...

Han kommer ju bara säga att det inte är sant eller att han aldrig menat att jag ska känna så. Sen är det ord mot ord och vem kommer man då tro på?

Det sura är att jag egentligen är en väldigt driftig person. Jag skulle troligen kunna leta fram ett permanent boende åt oss. Jag knackar dörr över hela kommunen om jag måste. Kanske lite slitet. Kanske inte med varsitt sovrum. Men ett boende. Men kommer soc godkänna gammalt slitet hus? Att de stora barnen delar sovrum?

Och jag kommer inte ha ekonomi till det. Inte ens om jag jobbar heltid och får underhåll. Det finns två villor till permanent uthyrning just nu på rimligt avstånd. Alt 1 hyra på 17.000. Inklusive värme och sophämtning men exklusive el och vatten. Alt 2 hyra 12.000 kallhyra dvs inget mer ingår så man behöver betala el, vatten, sophämtning.
Jag skulle gå back flera tusen i månaden även om jag få bostadsbidrag och underhåll. Och bor barnen varannan vecka så blir det inget underhåll.
Troligen får jag väl inte hyra ändå pga betalningsanmärkning men hade jag haft soc i ryggen så kanske jag hade kunnat?

Prata med soc och se om det finns något de kan göra för dig vad gäller bostad.

Ställ in dig på att det kan bli varannan vecka i början, och det är utanför din kontroll vad som händer med barnen där, MEN: då slutar du vara medberoende i våldet. Du kan orosanmäla. Skola/förskola kan orosanmäla. Soc får mer möjligheter att hjälpa. Så länge du stannar så är det svårare för dom att göra något, för du är där och "buffrar" åt barnen.

Och kommer han verkligen vilja ha varannan vecka, när verkligenheten av att ta hand om barn själv börjar sjunka in?

Dessutom, så får man lov att göra slut helt utan anledning. Det räcker med att du inte vill längre.

All styrka ❤️.

Du ska inte behöva vara rädd å barnens vägnar heller ❤️

Jag är ganska övertygad om att detta inte är den bild av en relation som du vill att dina barn ska tro är den riktiga.
Men så länge du stannar med mannen är det den bild de får och kommer att tro att det är så det ska vara... 💔

En orosanmälan från skola/förskola väger tyngre än en anonym orosanmälan från en privatperson, även om en sådan också ska "starta processen."
Snälla; våga ta den samtalshjälp som finns!

Prata med soc och se om det finns något de kan göra för dig vad gäller bostad.

Ställ in dig på att det kan bli varannan vecka i början, och det är utanför din kontroll vad som händer med barnen där, MEN: då slutar du vara medberoende i våldet. Du kan orosanmäla. Skola/förskola kan orosanmäla. Soc får mer möjligheter att hjälpa. Så länge du stannar så är det svårare för dom att göra något, för du är där och "buffrar" åt barnen.

Och kommer han verkligen vilja ha varannan vecka, när verkligenheten av att ta hand om barn själv börjar sjunka in?

Dessutom, så får man lov att göra slut helt utan anledning. Det räcker med att du inte vill längre.

All styrka ❤️.
Om de inte kan det? Då har jag satt mig och barnen precis där jag inte vill sätta oss. Där de kan lämnas helt åt honom. I bostadsgrupperna på Facebook för kommunen är det ständigt familjer som vädjar efter billiga boenden då inte ens soc kan hjälpa till.

Det är så jag tänker för att trösta mig. Han kommer tröttna. Skolan kommer fallera totalt. Pappan har ingen koll alls på ämnen, scheman, läxor etc.
Det äldsta barnet lär bryta ihop tämligen snabbt. Han gör ingenting med barnen. Bebisen är ju favoriten nu och han håller hen gärna men blänger och suckar för det mesta om jag ber honom byta på hen för att jag lagar mat eller gör nåt med nån av dom stora.
Fast nästa sekund är jag ett kontrollfreak när jag förutsätter att jag ska byta när bebisen bajsar så det hörs och sträcker mig efter hen som är hos pappa. Då heter det att jag är kontrollerande och nedvärderar pappor för han är minsann minst lika bra på att byta blöjor som jag (vilket absolut är sant). Han är fantastisk med alla barn utom sina egna.

Det var en superbra sida! Men det känns som om jag inte hör hemma där. Jag har ju aldrig blivit slagen. Han har ju aldrig sagt rakt ut att jag inte får göra vissa saker. Det har ju bara blivit så att jag slutat göra vissa saker för att det inte är värt ångesten efteråt eftersom jag vet att det kommer komma ilska över det. Kanske samma dag, kanske nästa vecka, kanske om ett halvår. Men våld som så? Njae. Han har ställt sig ivägen eller blängt. Fyst bort mig från dörröppningen nån gång. Men aldrig slagit. Och utan bevis, vem ska folk tro på?
"Jag vill att barnen bor nästan heltid hos mig för jag är rädd för deras pappa för att han blänger på mig och står ivägen".

Och barnen.... den äldsta har fattat för längesen att det inte är riktigt normalt hemma hos oss. Och att hen inte får säga nåt till någon. Den andra är inte lika gammal och håller nog ifrån sig situationen mer. Hen avreagerar och går vidare snabbare än storasyskonet med. Den minsta är bara några månader gammal.
Du förminskar det han gör mot dig men inser du att barnen också utsätts för våld? Så om du inte vill kontakta kvinnojouren eller andra liknande instanser för egen del så gör det åtminstone för dina barns skull. Det är tydligt att både du och dina barn behöver hjälp utifrån.
Det lär knappast falla på sådant som att barnen delar rum, att dela rum är något som många barn gör under hela sin uppväxt utan att familjen får någon orosanmälan på sig för det, det är väl ändå ett lyxproblem i sammanhanget? Att barnen utsätts för våld i hemmet och inte får något andrum från den situationen är mycket värre.

Senast ändrad:
Var på väg att knata in på en av kyrkorna och fråga efter att få prata med en präst men fegade ur. Jag förstår inte huruvida de verkligen har absolut tystnadsplikt eller inte.
En präst har 100% tystnadsplikt enligt lag.

Även om någon kommer och erkänner mord, misshandel eller övergrepp på barn blir en präst avkragad (får inte längre arbeta som präst) om denne anmäler, gör en orosanmälan osv.

En präst får heller inte vittna i rätten om något denne hört i enskilda samtal, inte ens om den som prästen pratar med säger att det är ok att prästen säger något till polisen, i rättegång osv.

En präst får heller inte följa med och polisanmäla ett brott som denne hört i ett enskilt samtal. Om exempelvis den person prästen pratar med ber prästen att följa med till polisstationen så får prästen inte det.

I polisförhör får en präst aldrig berätta något om vad denne hört i enskilda samtal. En domstol får heller inte kalla en präst att vittna om något denne hört i enskilda samtal.

En präst har, kort sagt, 100% tystnadsplikt oavsett situation.

Självklart kan du gå in på pastorsexpeditionen och be att få prata med en präst, men det är inte säkert att det finns en präst som har möjlighet till samtal just då.

Det bästa är att kontakta via mejl. Om du har minsta misstanke om att din man läser mejl så kan du skaffa en anonym hotmailadress (eller liknande).

Eller så går du bara in på pastorsexpeditionen, men du kan som sagt inte räkna med att det finns en präst tillgänglig just då.

Angående att dela rum får syskon av olika kön inte dela rum från 10 år (tror jag, vet inte exakt ålder, men typ från puberteten)

Förutom att du behöver en samtalskontakt så tänker jag att dina barn behöver en samtalskontakt. Inte den på några månader, men de andra. Det din äldsta redan har lärt sig av er, att man inte får säga något till någon, är väldigt farligt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur mycket av er buffert har ni direkt åtkomst till? Jag har ett sparkonto som inte är på min vanliga bank och som har bättre ränta... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
5 115
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 373
Senast: MiniLi
·
Trädgård & Växter Eftersom mitt vedskjyve rasade förra vintern och den erbarmligt idiotiska stadsplaneringen i byhåla gör att jag inte får bygga ett...
Svar
9
· Visningar
510
Senast: Scata
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 395
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka