Hur snurrar man stigläder?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Namnlous
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 855
N

Namnlous

Hej! Skulle någon som rubriken lyder berätta hur man såkallat "snurrar" stigläderna, om det nu inte finns tillräckligt med hål?

Tack på förhand!

Sv: Hur snurrar man stigläder?

Du spänner loss stiglädret och tar den delen som nu är lös, viker in den i stigbygeln och spänner fast igen.. kan rita en bild som förklarar om du inte förstod :p

Ja, haha gärna en sp tydlig bild som möjligt ;)

Jag är värdelös på att förklara utan att kunna visa, men provar :D

Du snurrar (virar) helt enkelt stiglädret kring stigbygelns ovankant, innan du spänner. Snurra så många varv som behövs. Se till att spännet hamnar antingen nere vid foten (fast då har du också en rem som hänger och slänger där...) eller uppe vid stigläderfästet.

30686279.jpg

tja med litens förklaring och min bild kanske du förstår :p

bild 1 är hur det ser ut i vanligt läge, bild 2 hur man snurrar och bild tre hur det kan se ut när det är snurrat :)

Jo, haha. Jag får försöka! Annars får jag svälja min stolthet och fråga någon.

Alltså, den remmen där man ändrar längden, den drar man loss, och tar upp "spännet" sen virar jag ett varv, och fäster igen?

Alltså, den remmen där man ändrar längden, den drar man loss, och tar upp "spännet" sen virar jag ett varv, och fäster igen?

yes sir, du kan ju vira mer än ett varv om du vill.
jag brukar göra så att om jag ska vira 2 (eller fler) varv så börjar jag ex med vänster sida om stiglädret, sen nästa snurra gör jag på höger sida. Om du tittar på min bild så har jag börjat med att göra åt höger på andra bilden, skulle jag då vilja snurra ett varv till så hade jag tagit åt vänster nästa gång :)

kanske lite överkurs..

Du skickade innan mig, hann inte se :)

det kan ju hända.. :)

1. Öppna stiglädrets spänne så att den yttre remmen (den med spännet på) kommer lös.
2. Vira remmen om övre delen av stigbygeln så många varv som behövs.
Om det behövs många varv, lägg varven på båda sidor av stiglädret.
3. Spänn ihop stiglädret igen.
4. Dra upp spännet till krampan igen och justera varven så att stigbygeln hänger jämnt.

Du knäpper upp stiglädret och drar isär de båda "delarna" så att spännet inte längre är på "stropp-delen" sedan tar du delen där spännet sitter och snurrar ett varv om stigbygeln, framför där stiglädret sitter. Efter det knäpper du fast spännet på "stropp-delen" igen och kan fixa till lädret som vanligt. Fast det kommer ju såklart inte glida smidigt på stigbygeln utan man får lirka och pilla för att kunna ända längden på stiglädret.

Hoppas du hängde med :)

stiglder.jpg

Försökte mig på en bild, vet inte om det blev lättare eller krångligare dock :p

Okej, jag tror jag fått detta lite klarare nu (:
Men hur mycket är ett snurrat varv.. som ett hål högre?

Okej, jag tror jag fått detta lite klarare nu (:
Men hur mycket är ett snurrat varv.. som ett hål högre?

Ett varv brukar motsvara ungefär ett par hål. Lindar man många varv så blir det fler hål per varv, eftersom det går åt mer av stiglädret.

Blir det för kort med snurrat + innersta hålet, så kan du ju länga nåt hål trots att stiglädret är snurrat. Själv tröttnade jag på joxandet att försöka få båda stiglädrena lika långa när de var snurrade, och köpte en håltång istället. :p

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
609
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
655
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Födda-24
Tillbaka