Hur starkt är jaktkandar egentligen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 374
T

Trampe

Hur starkt bett är jaktkandar/kimberwick egentligen? Vågar man rida runt med det utan att bli idiotförklarad.
Provade ett sånt häromdagen och pålle gick som en klocka, kunde galoppera i sommarhagen utan att det blev en kamp när jag tyckte vi skulle sakta av, pålle älskar att springa....
Rider vanligtvis på ett tredelat eggbett.

Sv: Hur starkt är jaktkandar egentligen?

Du kan nog använda det men frågan är hur bra det är egentligen? Då går du ju bara runt problemet i stället för att lösa det. Jag gjorde nåt liknande för några år sedan. Jag kunde inte få stopp på hästen så jag bytte till skarpare bett, vilket mycket riktigt gjorde att hon saktade av, för stunden. Sen lärde hon sig att kämpa emot pelham och liknande bett också.

Det bästa är nog om du kan få hjälp om du inte skulle kunna lösa det själv. Personligen kom jag på mitt misstag själv. Jag bytte till mildare bett ganska snart. Tyvärr är hon, och har varit sedan jag fick henne, ganska hård i munnen. Hon har gått på ridskola innan nämligen så det var förmodligen en hel del nybörjare som skumpade runt på henne. Jag kom därmed fram till att det enklaste bytet är nog att skaffa ett hack. Det var det bästa köpet jag har gjort hittills tror jag. Nu går hon finfint i alla gångarterna på långa tyglar. Är det något problem tar man snällt i tyglarna och hon reagerar i princip direkt med att sänka farten och- eller sänka huvudet och slappna av i nacken, vilket är det jag vill att hon ska göra så jag ger full tygel så fort hon gör rätt. Hon blir lite paff om jag börjar rida henne med korta tyglar numera.

Eftergift är a och o i ridning. Det är precis det som gör att hästen blir känslig, i första hand då. Det kan kanske finnas andra metoder också. Jobba på med hästen! Hoppas att det går bra, men som sagt: jag avråder dig starkt till att prova skarpare bett om det inte är absolut, absolut nödvändigt. Jag tror att det kommer förstöra mer än vad det kan hjälpa, men det är svårt att säga när jag inte har sett hur hästen går.

Nu är inte "hack" ett speciellt milt bett....

Till TS.

Kimblewick är ett av det mildaste skarpare betten om du förstår vad jag menar.
Fungerar det så din häst blir reglerbar är det ett bra bett.

Säger som älgen, hackamore är inte milt, det är ett bettlöst stångbett - lika snällt som pelhamstång/kandarstång med andra ord...

Nej, det vet jag mycket väl. Jag har uttryckt mig fel *erkänner*. Poängen med det jag skrev är som sagt att det ofta är onödigt att sätta skarpare bett i munnen på hästarna. Det gör i regel inte att de blir speciellt mycket "snällare" i munnen egentligen, utan är att trampa runt problemet.

Men å andra sidan blir ju ett bett aldrig skarpare än vad ryttarens hand gör det. Det kan ju både inkludera tygeltag och hur hårt kedjan sitter, egentligen... Aja, hoppas det går bra med hästen sen i alla fall, jag tror inte att du blir idiotförklarad för att du använder jaktkandar så länge det finns anledning till valet och att du och hästen trivs med det! :)

Lite undrar jag över det här också. Jag använder ett jaktkandar med slät odelad mundel, dvs utan port. Fungerar så perfekt på min Islänning att jag inte vet vad. Han kunde sticka med mig i skogen förut innan jag hade det, med jaktkandaret har det aldrig hänt. Och då har jag alltid tyglarna i den översta öglan på bettringen, dvs nästan ingen hävstång alls, utan det är bara den övre "pinnen" samt kedjan som utgör skillnaden mot vanligt tränsbett. Jag är väldigt lätt i handen (brukar tappa tyglarna för minsta lilla, haha) och rider i stort sett enbart med eftergift. Kanske är det så att han är lite stark i sin fysik och därför "behöver" lite extra styrka i bettet när det verkligen gäller? Han är byggd som en liten ardenner och vill han dra iväg så gör han det, men det händer inte med jaktkandaret - vi rider i kort galopp på lång tygel mitt i skogen...där han annars brukade sticka med vanligt bett... Det är som om han vet att jag har extra styrka däruppe på ryggen, därför försöker han inget. Han har inte blivit hårdare i munnen eller mindre lyhörd, tvärtom, på de två år jag använt jaktkandaret.

Funkar det bra så tycker jag du ska använda det. Jag är annars ingen vän av att "betsla upp" jag heller. Men en del hästar visar att de "trivs" på en viss nivå genom att samspelet fungerar bäst där... Lyssna på hästen! ;)

jag ska ev ta en häst på foder nästa vecka som rids på jakt kandar. Personligen så vill jag inte rida m så starka bett och inte heller m olika hjälptyglar, om det inte är absolut nödvändigt. Så jag kommer antagligen att köpa ett annat bett. Hästen är en kallblodig travare. Jag funder på ett tredelat bett...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 871
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Jojo
·
Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka