Sv: Hur starkt är jaktkandar egentligen?
Du kan nog använda det men frågan är hur bra det är egentligen? Då går du ju bara runt problemet i stället för att lösa det. Jag gjorde nåt liknande för några år sedan. Jag kunde inte få stopp på hästen så jag bytte till skarpare bett, vilket mycket riktigt gjorde att hon saktade av, för stunden. Sen lärde hon sig att kämpa emot pelham och liknande bett också.
Det bästa är nog om du kan få hjälp om du inte skulle kunna lösa det själv. Personligen kom jag på mitt misstag själv. Jag bytte till mildare bett ganska snart. Tyvärr är hon, och har varit sedan jag fick henne, ganska hård i munnen. Hon har gått på ridskola innan nämligen så det var förmodligen en hel del nybörjare som skumpade runt på henne. Jag kom därmed fram till att det enklaste bytet är nog att skaffa ett hack. Det var det bästa köpet jag har gjort hittills tror jag. Nu går hon finfint i alla gångarterna på långa tyglar. Är det något problem tar man snällt i tyglarna och hon reagerar i princip direkt med att sänka farten och- eller sänka huvudet och slappna av i nacken, vilket är det jag vill att hon ska göra så jag ger full tygel så fort hon gör rätt. Hon blir lite paff om jag börjar rida henne med korta tyglar numera.
Eftergift är a och o i ridning. Det är precis det som gör att hästen blir känslig, i första hand då. Det kan kanske finnas andra metoder också. Jobba på med hästen! Hoppas att det går bra, men som sagt: jag avråder dig starkt till att prova skarpare bett om det inte är absolut, absolut nödvändigt. Jag tror att det kommer förstöra mer än vad det kan hjälpa, men det är svårt att säga när jag inte har sett hur hästen går.