Hur stillar man suget?

Koltinna

Trådstartare
Pågrund av många anledningar så har ridningen blivit bort-prioriterad de sista 1-1½ åren. Många dagar blir hästlängtan helt oumbärlig! Jag kan helt enkelt inte sluta tänka på hästar och ridning och jag blir så less när man varken har barnvakt eller pengar till att göra något åt det.
Har någon något tips på hur man kan stilla suget?

Sv: Hur stillar man suget?

Pågrund av många anledningar så har ridningen blivit bort-prioriterad de sista 1-1½ åren. Många dagar blir hästlängtan helt oumbärlig! Jag kan helt enkelt inte sluta tänka på hästar och ridning och jag blir så less när man varken har barnvakt eller pengar till att göra något åt det.
Har någon något tips på hur man kan stilla suget?

Man hittar en snäll kompis med häst som kan tänka sig att låna ut hästen till dig någon dag i veckan :cool: (jag är inte så snäll men vi känner inte varandra heller:angel: )

Problemet är inte vart jag ska rida, utan att jag har inte råd med bensinpengar samt att jag inte har någon som kan vara barnvakt så att jag kan komma iväg till stallet.

Problemet är inte vart jag ska rida, utan att jag har inte råd med bensinpengar samt att jag inte har någon som kan vara barnvakt så att jag kan komma iväg till stallet.

Det kan ju finnas stall på cykelavstånd! Och mindre barn kan ju åka bakpå cykeln.

Finns många föräldrar som sätter småbarnen i en tom box i stallet när de behöver rida ett kort pass när de inte har barnvakt. Självklart då med leksaker eller annan förströelse. En två till treåring är ju detta inte farligt för, åtminstonde om föräldern inte är borta mer än kanske runt en 20 minuter eller så. Däremot ska man inte lämna barn på det viset i timmar.

Man tar alla möjligheter när de väl dyker upp. Det blir väldigt sporadiskt men det blir iallafall något. Ungarna är hos släkt/vänner, du kan cykla/ta buss till stallet - passa på!

Det kan ju finnas stall på cykelavstånd! Och mindre barn kan ju åka bakpå cykeln.

Finns många föräldrar som sätter småbarnen i en tom box i stallet när de behöver rida ett kort pass när de inte har barnvakt. Självklart då med leksaker eller annan förströelse. En två till treåring är ju detta inte farligt för, åtminstonde om föräldern inte är borta mer än kanske runt en 20 minuter eller så. Däremot ska man inte lämna barn på det viset i timmar.

Låter riktigt hemskt att du tycker att det är ok att överge och låsa in sitt barn. Personligen skulle jag aldrig kunna göra så mot min treåringa flicka. Hon skulle bli helt förtvivlad om jag lämnade henne inlåst där hon inte kunde se mig. De förstår inte och har ingen tidsuppfattning i den åldern. Visst finns det säkert barn som finner sig i detta och kan vara nöjda, men inget man kan räkna med kommer att fungera.

Har du inte råd att hyra in en barnvakt blir det ju väldigt svårt att rida iallafall om barnet måste med till stallet. Kan kanske fungera att ta med barnet om det kan sitta och titta på från vagnen om man rider i paddock tex. Annars får du kanske nöja dig med att pyssla med häst kanske?

Låter riktigt hemskt att du tycker att det är ok att överge och låsa in sitt barn. Personligen skulle jag aldrig kunna göra så mot min treåringa flicka. Hon skulle bli helt förtvivlad om jag lämnade henne inlåst där hon inte kunde se mig. De förstår inte och har ingen tidsuppfattning i den åldern. Visst finns det säkert barn som finner sig i detta och kan vara nöjda, men inget man kan räkna med kommer att fungera.

Har du inte råd att hyra in en barnvakt blir det ju väldigt svårt att rida iallafall om barnet måste med till stallet. Kan kanske fungera att ta med barnet om det kan sitta och titta på från vagnen om man rider i paddock tex. Annars får du kanske nöja dig med att pyssla med häst kanske?

Jag har inga barn så jag har inte problem med barn när jag rider Jag tycker inte det är jätte okej att ha barn i box MEN jag vet massor av barninnehavande hästfolk som löser det på det viset. Folk som har en hästverksamhet att ta hand om och där tex tänkt barnpassning uteblivit pga sjukdom etc. Och deras barn har inte tagit någon skada av det. I dessa fall har det rört sig om enstaka gånger.

Oavsett om man har barnpassning eller ej kan man ju tex inte låta djur stå outfodrade och utan vatten pga av att man inte har barnvakt. Och ett barn dör inte om det lämnas i en hästbox en kort stund och JA 15-20 minuter ÄR en kort stund. Och om alternativet är att ett litet barn tultar omkring ensam i en farlig omgivning....

Åk till närmaste stall en regnig och lerig dag-se alla täcken, leriga skimmlar mm!!! Hahaha

Och ett barn dör inte om det lämnas i en hästbox en kort stund och JA 15-20 minuter ÄR en kort stund. Och om alternativet är att ett litet barn tultar omkring ensam i en farlig omgivning....

Gode gud:eek: Tala med dina vänner som gör så. Vad händer om barnet stoppar något i munnen eller sätter i halsen? Då är fem minuter för lång tid.

Det kan klämma sig, bli getingstucken och allt möjligt.

Sen är det det här med känslan av övergivelse. Om barnet Varken kan se eller höra sin förälder är det inte bra alls. 15-20 min är jättelång tid. Tänk om barnet bara blir ledset. Sitta och gråta övergivet i en box!!

Barn inlåsta i hästbox får aldrig vara ett alternativ för att kunna hålla häst. Kan man inte ha barnet i vagn, har ingen barnvakt mm så får hästintresset vänta.

Mina föräldrar hade får när jag var liten, och mamma brukar berätta att hon stängde in mig i en lamm-box varje gång det blev en svår förlossning. Kan inte påstå att jag har några men av det idag, minns bara att när jag var äldre så gillade jag att bli inlåst i boxen, och leka att jag var ett lamm. Det skulle jag väl knappast gjort om det hade framkallat någon form av ångest ...?

Du talar om din egen erfarenhet.
Det betyder inte att det inte KAN...

och som sagt. Mycket kan gå fel ändå. Så det är kanske bättre att låta bli. Annars kan man ha en resesäng i stallet och sätta den jämte paddocken när man rider så både ser och hör barn och föräldrar varandra. Om man nu inte har barnvagnen med sig jämt.

Min son har varit med mig i stallet merparten av sina dagar i sitt liv och han är fem nu. Har aldrig funnits ett behov att stänga inne honom. Han är lös med mig. Visst tar allt längre tid för man måste passa honom men det har gått helt utmärkt och han har inte varit utastt för fara. Hästarna är i boxarna och han rör sig fritt.

Är det ett mindre barn så är det ju bara att placera det i vagn vid ridbanan, har den nått att titta på och förälder har koll.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 426
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka