Hur stort är det ?

Sv: Hur stort är det ?

Pixel = bildpunkt.

hur många kB en bild på 80x80 pixlar blir beror på flera saker, bl.a. kontrasten. En bild med mycket kontraster i blir mer kB än en bild som är 'jämnljus'.

Pixel är de små "prickarna" som databilden byggs upp av. Nån annan kanske vet angående storleken.

En pixel = en bildpunkt. Min avatar är 80 x 80 och består av 80 x 80 pixlar = 6400 pixlar. Storleken beror på filtyp, antal färger och kompression bl a. Min avatar är 9,48 KB men kan nog med lite modifikationer bli både tolv och sex kilobyte.

Som många andra sagt beror det på massor, bl.a hur mycket du komprimerar och hur många färger (t.ex. 16bit) du har.Man tar bara pixel*pixel*antal färgbitar för att få fram hur många bit filen tar. Tex 80*80*16=102400bit. Omvandlat i byte 102400/8=12800
Omvandlat i kilobyte = 12,8kB.

Hoppas jag inte skrivit nåt fel. Det där gäller en helt okomprimerad bild. Spara ner den i jpg eller nåt annat format som komprimerar så minskar bilden drastiskt.

(De kan bli störe och om de innehåller massa information om lager och sånt också, t.ex. photoshops filer).

Liknande trådar

IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan... 2
Svar
34
· Visningar
997
Senast: Mirre
·
IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
1 035
Senast: Enya
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
562
IT & mobiler Jag har en bläckstråleskrivare med en hel del år på nacken. Den har i ganska många år enbart agerat scanner, pga nåt krångel efter byte...
Svar
7
· Visningar
357
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka