Hur täckar ni era dräktiga ston?

kisse

Trådstartare
Har ett fblsto som är dräktigt på lån. Ägaren har x många sagt att hon måste ha varma täcken på sig så att hon inte fryser och om hon sätter mycket päls så tar hon energi från fölungen och magrar själv av.

Hästen ska föla i slutet av mars. Min spontana tanke är att jag inte vill ha dubbla täcken på henne, för jag vill ju inte att fölungen sedan ska trassla in sig i gjordarna :eek:. Nu har hon ett regntäcke på sig, inne OCH ute. Hon stod på 3 kg havre när hon kom, då var hon i ca 5 månadeen, och lite tunn. Hon har nu ätit upp sig ganska bra:) på 2 kg krafft, och 2 kg havre samt fri tillgång på hösilage.

Min förra fölunge föddes i juni, så då hade jagf aldrig det här "problemet" med täcken. Inte heller åt hon så här mycket så tidigt i dräktigheten. Nu går hon ju iofs in i 8 mån så det börjar väl bli dags för att äta "ordentligt", men vilka är era spontana tankar? Kring täcken, fodermängd osv.

Sv: Hur täckar ni era dräktiga ston?

Jag har också ett fullblod som ska föla i slutet av mars. Hon kommer att få gå otäckad när fölis kommer, pga intrasslingsrisk, så jag tänker att det är bra att hon får sätta så mkt päls nu som det bara går. Så hon går naken så långt det går, dvs enbart vid snöstorm eller regnrusk får hon täcke på sig. Och då ett fleecefodrat regntäcke. Hon sätter aldrig björnpäls, hon är rätt tunnpälsad, men jag har då aldrig sett att hon fryser naken nu, även om det kan vara en del minusgrader.
Inga täcken i stallet.

Gällande fodermängd så kommer man långt med fritt med grovfoder av bra värden. Mitt fullblod är svårfött, men står och kommer stå på huvuddelen grovfoder och minimalt med kraftfoder under sin dräktighet. Hon äter ca 5-6 kg hö och 17-21 kg hösilage/dygn och det täcker upp hennes behov bra. Hon får utöver det endast 700g kornkross, 200g betfor och tokosel.
Hon kommer klara sig bra på detta, det enda jag behöver lägga till i månad 11 är ett kilo korn till. Om hon nu fortsätter äta så bra av grovfodret, annars får jag ju tänka om.

Eller nu läser jag nogare vad du skrivit, hur menar du hur vi tänker om fodermängd osv? :o

Jag tycker det är svårt att säga emot ÄGAREN. hon tycker att hästen ska täckas mycket och få massor av kraftfoder, något jag inte håller med om, men känner att jag inte kan bara skita i eftersom det trots allt är hennes hät. Dock är det ju MITT föl sedan som riskerar att trassla in sig i täckena...

Jag tycker att ditt sätt låter sunt. (Vet dessutom att det är bra hästhållning i erat stall!!! :cool:)

Jag tycker att ditt sätt låter sunt. (Vet dessutom att det är bra hästhållning i erat stall!!! :cool:)

Oj, nu blir jag nyfiken! Står du i närheten? Vet du vem jag är och i så fall vem är du?;)

Jag förstår att det är jobbigt när du inte äger hästen och får order om hur hästen ska skötas.. Men kan du inte lite fint försöka lägga fram fördelarna för ägaren? Och att så länge hästen verkar trivas med att gå naken så kan den få göra det, och fryser hon får hon självklart täcke? Och om man ger rejält med grovfoder ute i hagen så håller de ju värmen bra av det..

Jobbigt det där när man inte får bestämma själv!:crazy:

Senast ändrad:

Ja, tyvärr har jag och ägaren lite olika åsikter om det mesta verkar det som även om vi är VÄLDIGT bra kompisar. Jag brukar oftast "lägga mig", vill inte ha en massa tjafs, men ang täckesfrågan vill jag ju absolut inte ha ett skadat föl!!!

(Gick 0:an med Disa, och hade lite hopplektioner för magnus och minna bl a innan jag blev färdig sjuksköterska! Hälsa Eva! (Från Christin)).

Aha, är det du, vad roligt! Jag ska absolut hälsa till Eva!
Lycka till med fölis också:)

Att ha stoet med något täcke med lite foder nu gör ju inget.
Du kommer inte kunna ha en nyfödd fölunge ute några längre stunder vid dåligt väder ändå. och de stunder klarar sig stoet.

Jag skulle inte släppa ett fullblod som är van vid täcke utan...

Nu har jag inget dräktigt fullblodssto, och jag har heller aldrig haft något, så mitt svar kanske inte räknas...
Men jag känner en halvblodsuppfödare som har alla sina fölston på lösdrift året om. Stona ser ut som nallebjörnar med all denna päls de sätter :p och ingen av dem har någonsin täcken, hur mycket det än regnar eller hur kallt det än är.
De har alltid fri tillgång på hösilage, men jag har ingen aning om hur mycket kraftfoder de får.

Immer

Måste säga att det är väldigt olika från individ till individ.
Har själv ett fullblodsto som är mycet svårfött och fryser väldigt lätt, så hon har alltid täcke när hon är ute och det är neråt nollan eller regn.
Hon står med föl nu och hon har täcke på ute men det funkar fint, har dock inga bensnören på täcket då detta ökar risken för att fölet fastnar. Fölet bryr sig inte heller om att mamma har täcke.
När hon skulle ha föl så var vädret bättre, jag menar man brukar ju vaka över stoet och oftast så fölar de då de står inne..."natten".
Jag slutade ha täcke på mitt sto inne på nätterna när hon närmade sig fölningsdax. Har ju oftast börjat bli lite varmare då och innomhus behöver de inte ha täcke då...inte min iallafall. Man har ju halm i boxen som oxå hjälper dem att va lite varmare om de lägger sig ner.
Sen som sagt i början kan inte fölet vara ute några längre stunder och inte i dåligt väder heller så det löser sig ju av sig själv....
när de sedan ska ut på bete så är det ju förhoppningsvis så bra väder att de kan vara utan täcke, annars är det en fördel om de har något skydd och gå under vid behov.

Har aldrig sett täcke som något stort bekymmer trots min lilla frusna dam. Allt brukar lösa sig!:)

Min lånemage ska föla i slutet av april och då kommer hon definitivt att få gå otäckad. Då tar jag hellre in dem om det blir dåligt väder. Över vintern får hon dock ha täcken och på våren antar jag att jag lägger på täcke över natten och tar av på dagen (går på lösdrift).
När det gäller kraftfoder så beror det helt på hur höanalysen ser ut. Vi har tyvärr rätt dåliga värden i vårt hösilage så jag får kompletter upp med en hel del kraftfoder.

Mitt fullblod gick generellt otäckad förra vintern på lösdrift med fri tillgång på analyserat hösilage och kompletterande kraftfoder. Blev det väldigt kallt och/eller dåligt väder fick hon dock gå med täcke eftersom hon frös de gångerna och fick ryggont, men så fort vädret blev bättre åkte täcket av även när det var några minusgrader. På henne fungerade det utmärkt att gå otäckad större delen av vintern, en annan hade det kanske inte fungerat alls med. Som alltid måste man se till individen. :idea:

Mitt sto som är i 6:e månaden rids fortfarande regelbundet, hon har ett täcke med lite foder i, klippte henne dock inte i år. Så hon har massa päls på halsen :crazy:
Hon ska föla i slutet av maj och kommer då absolut inte ha täcke på sig såvidare det inte är snöstorm.. :P

Mitt ena halvblod är halvklippt och vi har lämnat ryggen och bakdelen 'långhårig' så att hon i mars när fölet kommer kan gå ut utan täcke de delar av dagen som de kommer att vara utomhus. Hon går täckad dygnet runt nu för att spara energi och inte frysa.

Vi kommer att ha ett stort skjul i hagen med halm i som de kan gå in i och känner jag stoet rätt kommer hon stå därinne och häcka oavsett väder, så det lär inte behövas täcke då.

Annars om vi haft täcke på när vi haft föl har vi haft ett utan bensnören med svansrem enbart. Fölungen lyfte lite på täcket med huvudet när hon diade, det var inga problem alls.

Du har fått många bra råd. Jag tror inte heller du behöver vara orolig för att fölungen får för lite näring om hon sätter päls, fölisen "tar" det den behöver, det är i sånna fall stoet som lider mest.

Du märker ju på henne om hon fryser, men täckad och med den maten du ger borde hon må utmärkt! :) Lycka till!!

Mitt fullblod som nu har fått 2 föl har fölat i april båda gångerna.

Hon har inte haft täcke på sig, har haft fri tillgång på grovfoder och från oktober ungefär har hon fått tillskott i form av havre och soja. Från början ca 0,5 kg havre och 1 dl soja och som mest 2 kg havre och 5 dl soja.
Det har hon klarat sig utomordentligt på, har fått 2 välskapta fölungar och inte magrat av någon gång. Om man tror att hästen kommer magra av för att den går utan täcke så får man ju istället ge mer foder, fri tillgång på grovfoder och så ett kraftfoder som kompletterar det grovfoder man har.

/M

Hej!
Jag har ett fruset sto som ska föla i början på mars. Henne har jag ett thermotäcke på ute m hals för dagen och inget inne just för att hon ska kunna lägga lite päls. Vill absolut inte ha täcke på henne inne så hon inte har något i vägen när det är dags. Sen lär det troligen inte bli allt för långa dagar ute i början.

vårat sto kommer att ha vinter täcke på sig i vinter men så fort de börjar närma sej så kommer hon gå med regn täcke när de e dåligt väder å utan när de e fint. sen när fölis e född blir de utan helt. de blir förhoppningsvis den 11 april

Det gäller att hålla allt i balans för att få det att fungera.
Behandla hästen individuellt, och utgå främst utifrån hästens behov här och nu. Behöver fullblodsdonnan ett täcke nu för att hon fryser - javisst, då ska hon ha det. Men räcker det med ett tunnfodrat täcke så är det ju dumt att sätta på dubbla täcken, i blindo? Det går rätt bra att känna om hästen riskerar att frysa - känn temperaturen under täcket, med handen på hästens bak. Känn på öronen. Darrar hästen så är det definitivt för kallt.
Och använd samma argument till att diskutera ut en bra kompromiss med hästens ägare. Ägaren känner kanske sin häst sedan en längre tids period, och möjligen kan det vara så att den hästen alltid haft köldproblem. Men täcke på, tjocklek efter väder, fram till täckningsdags låter väl ändå rimligt? Om de kommer få vara inne mycket i början så behövs inte täcken, och de korta perioder de kommer vara ute i dåligt väder kommer troligen inte sänka stoets temperatur till den grad att det blir inhumant.
Massvis med foder av bra kvalitet är att rekommendera hur man än gör.

Mitt sto i 6e månaden går med 100 g täcke, kräver det, men brukar nöja sig med det vintern igenom i princip (få & korta undantag). Fast hon ska föla i maj, så problemet med gjordar o dyl. faller bort för vår del.
Lösdrift. Fri tillgång hösilage + 1,5 kg kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 707
Senast: ufot
·
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 718
Senast: wrangler
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 466
Senast: axel
·
Hästvård Har funderingar hur jag ska göra med min svårfödda arabvalack. Han tycks knappt gå upp ngt även fast det känns som att jag trycker i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 123
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka