Hur tar jag tillvara på min hunds potential?

Kibani

Trådstartare
Ziva älskar att bära på saker - sålänge det är sånt hon hittat själv oftast utomhus. Allt ifrån grenar och petflaskor till snusdosor och ciggpaket(:crazy:) Här tänker ju jag att apport skulle vara skitenkelt att lära henne men tji fick jag, apportbocken är skittråkig liksom det mesta annat som jag ber henne ta...

Hur kan jag ta tillvara på detta driv som hon ändå har att bära på saker? Klicka och belöna när hon håller något funkar sådär - oftast är det hon redan har i munnen så skojjigt att belöningen jag erbjuder inte har en suck i konkurennsen, hon tycks inte lyssna på klicket då heller.:confused:

Det finns ju fler småsaker som hon i vardagen gör som kunde vara roligt att sätta kommando på - men hur gör man egentligen? Fånga handlingen med klick tror jag att jag kan men just att sätta ord på det? Alla tips och förslag mottages tacksamt!:bump:

Sv: Hur tar jag tillvara på min hunds potential?

Du behöver inte nödvändigtvis lära in "apport" med en apportbock. Lär in med en socka, en pet-flaska eller något annat som hunden bär på självmant.

Hur har du försökt lära in kommandot?

Sv: Hur tar jag tillvara på min hunds potential?

Jag har försökt lära in det sådär gradvis med klicker. Först räcker det med att nosa på apporten, sen börja bita etc för att tillsist hålla i den utan hjälp. Vi kom nånstans till att gapa över den och ibland bita men sen så tog det bara stopp och oavsett om det var apportbocken eller en pinne jag höll fram så vände hon sig bort och hittade på nåt annat att göra istället. Det känns som om jag gjorde fel någonstans men jag kan inte komma på riktigt vad...

Hon är ju lagom rolig också, håller jag fram whatever inomhus så är det inge roligt att göra mer än nosa på (om jag nu inte viftar med favvoleksaken). Ute kan det vara lite roligare men oftast bryr hon sig inte om det inte var hon som hittade pinnen/burken etc, för då går det bra att hålla i den igen efter att jag bett henne släppa. Men då är hon ju så glad i att bara få hålla i saken igen att jag efter klick inte "får" belöna för hon vill hellre behålla det hon redan har:p

Borde jag kanske börja om helt men att hon får ta saken ifrån golvet istället för från min hand? Eller är det skitsamma bara för att vi saknar riktigt bra kontakt/träningsrutin?:o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka