Hur tar man livet av en mus?

Vinur

Trådstartare
Katten har börjat ta med sig mössen levande in i huset :rage:
De pigga försöker jag fånga och slänga ut, men vad gör man med de som är halvdöda? Jag kan ju låta katten ta död på dem (ute), men det känns elakt att de ska lida så.

Så, hur tar man livet av en mus på det mest humana sättet?
 
Katten har börjat ta med sig mössen levande in i huset :rage:
De pigga försöker jag fånga och slänga ut, men vad gör man med de som är halvdöda? Jag kan ju låta katten ta död på dem (ute), men det känns elakt att de ska lida så.

Så, hur tar man livet av en mus på det mest humana sättet?
Så gjorde en av våra katter när jag var i tonåren, det var nästan en mus om dagen när det var som värst. De som verkade okej lyckades vi fösa ut med skohorn, de som såg skadade ut föste vi fram (ofta från under sofforna där de sprang och gömde sig), och sen smällde till hårt med skohornet (ett sådant riktigt långt i metall), siktandes på huvudet. Kan bli lite förfärad när jag tänker tillbaka på det, men som 14-åring har jag tydligen inga problem med det och fick in en rätt bra teknik efter ett tag.
 
Har bara hänt en gång här. (praktisk katt som oftast både dödar och äter ute)
Då tog jag till det första jag kom på i panik att det skulle gå fort. Höll den i svansen och dängde/svingade med huvudet först i en hård yta. Effektivt och blodfritt, så skulle göra samma igen om jag behövde. Kaklad vägg, köksbänk, vedspis, golvet -fungerar så länge det är stumt och kan städas vid behov tänker jag.
 
Katten har börjat ta med sig mössen levande in i huset :rage:
De pigga försöker jag fånga och slänga ut, men vad gör man med de som är halvdöda? Jag kan ju låta katten ta död på dem (ute), men det känns elakt att de ska lida så.

Så, hur tar man livet av en mus på det mest humana sättet?

Du måste uppskatta kattens tålamod med att lära dig jaga när du uppenbarligen är usel på självförsörjning? :angel: ;)
 
Du måste uppskatta kattens tålamod med att lära dig jaga när du uppenbarligen är usel på självförsörjning? :angel: ;)
Så gjorde min gammelkatta när jag fött yngsta barnet. Tålmodigt kom hon hem med möss varje dag i en vecka ungefär, hon som aldrig brukade ta hem möss. Kunde praktiskt taget se tankebubblan ovanför henne "ni två människor tar ju INGET ANSVAR ALLS att lära bebisen jaga, hen måste få riktig mat ju!". Och sen "jaja, låt hen svälta ihjäl då genom att kasta ut mössen, skyll inte på mig, mutter mutter mutter..."
 
Så gjorde min gammelkatta när jag fött yngsta barnet. Tålmodigt kom hon hem med möss varje dag i en vecka ungefär, hon som aldrig brukade ta hem möss. Kunde praktiskt taget se tankebubblan ovanför henne "ni två människor tar ju INGET ANSVAR ALLS att lära bebisen jaga, hen måste få riktig mat ju!". Och sen "jaja, låt hen svälta ihjäl då genom att kasta ut mössen, skyll inte på mig, mutter mutter mutter..."
Äckligt med möss men ändå aww så gulligt med katten! :love: Jag hade haft svårt att bli sur på den för det!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
598
Senast: Daimstruten
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 301
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 359
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp