Bukefalos 28 år!

Hur tempratur tåliga är kaniner?

KopparbergsEmme

Trådstartare
När jag var mindre och hade kanin skaffa vi dem på sommaren, så jag ahr aldrig tänkt så mycket på det....

..men nu är de så att min brors sambos kaniner ska få bo i mitt stall då de flyttat och inte riktigt passar sig med kaninerna. Dessa är då vana att bo inne, när kan de börja bo i stallet?

Tanken är att de ska få en låda men liten öppning och där ska de vara spån och sedan hö som de kan bädda runt i, de är 2 stycken...

förstod ni frågan?
 
Sv: Hur tempratur tåliga är kaniner?

hur varmt är stallet?

jag skulle inte flytta ut kaniner som bott inne mitt i vintern.

Då är det bättre att vänta tills det är sommar och varmt och börja vänja dem då :)
 
Sv: Hur tempratur tåliga är kaniner?

Stallet är kallt, så därför har de inte flyttat ut än. Men mot våren när det inte är minus grader borde de väl gå? De har varit på balkongen i deras förra lägenhet så de får väl helt enkelt vänja dem lite då och då där också innan flytten...
 
Sv: Hur tempratur tåliga är kaniner?

Generellt sett klarar kaniner kyla bättre än värme. Självklart kan man inte sättas ut en kanin i ett kallt stall på vintern om den är van vid att vara inne i 20 grader, men om man har kaninen ute i tex kallstall under hösten klarar den vintern fint.

Men den ska självklart inte ha det fuktigt och dragit utan en torr och dragfri boning ORDENTLIGT med halm att sova i samt hela tiden tillgång till vatten som inte har frysit.

Har man kaninen lös i en box kan man sätta en värmelampa ( en sån man har till hönor) över vattenskålen så fryser inte vattnet när det blir minusgrader i stallet. Dessutom har man då en varm zon i boxen dit kaninen kan gå om det blir extremt kallt.

/KT
 
Sv: Hur tempratur tåliga är kaniner?

Som "regel" brukar man säga att det inte bör skilja mer än 10 grader mellan ute och inne när man ska ta in/ut en kanin, och då ska de försiktigt slussas ut/in.
Bästa, anser jag, är ju att ta ut dem när det är samma temperatur inne som ute, då blir det ingen skillnad alls för kaninen och man slipper "slussningen".
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 186
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 599
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 013
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 450
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp