hur tvätta vita ridbyxor?!

Messy

Trådstartare
Gick från tygskodda till helskodda och lädret blir verkligen färgat av sadeln :crazy:
Jag får lixom inte bort skiten, har även lyckats få två fläckar (säkert hästdregel) som man kan ana... känns bra med sina nya Pikeur som bara får tvättas i 30 grader :cry:

Sv: hur tvätta vita ridbyxor?!

Vanish gel på fläckarna och en skvätt klorin i tvättmedlet brukar fungera bra :)

Annars brukar galltvål få bort det mesta :P
Man kan även prova att lägga på lite Yes diskmedel eller flytande tvättmedel direkt på fläckarna och låta gojsa till sig ett tag.

Man tvättar dem varmare dessutom, hellre rena ridbyxor och användbara än fläckiga..

Det är helt omöjligt att få vita ridbyxor rena i 30 grader tycker i alla fall jag.
Skiter numera högaktningafullt i alla tvättråd och tvättar allt i 60 grader med dubbla tvättmedelsdoser.Utan dotterns vetskap vill säga.....

haha.... men MINA NYA PIKEUR... ok med billig skit men... törs man :S

jag måste våga... hehe... mamma har säkert klorin, får testa... obs, helskodda, tål skinnet sånt?

Pikeurs ridbyxor är idag (och väldigt många år tillbaka) inte skodda med riktigt skinn så du slipper tvätta det med speciellt tvättmedel för skinn. Jag skulle rekommendera 40-60 graders tvätt och sedan Vanish gel på fläckarna. Klorin skulle jag inte prova med på helt nya Pikeur ridbyxor om det inte vore sista utvägen.

Mina vita Pikeur är flitigt använda och tvättade i 7-8 år. Kan inte säga att jag har följt tvättråden:angel: De har överlevt denna misshandel väldigt bra;)

Prova med något fläckborttagningsmedel på fläckarna först och tvätta igen. Det borde göra susen!:)

haha.... men MINA NYA PIKEUR... ok med billig skit men... törs man :S

jag måste våga... hehe... mamma har säkert klorin, får testa... obs, helskodda, tål skinnet sånt?

OBS! Ta inte klorin direkt på fläcken.
Jag brukar alltid använda flytande tvättmedel och har en sån där "plastboll" som man lägger i maskinen då brukar jag ta hälften klorin och hälften tvättmedel och sen späs det ut med vattnet så blir det inte speciellt starkt som om man har klorin direkt på tyget.

Så gör jag med mina helskodda vita ridbyxor och det har aldrig varit ngt problem :)

+ Sal:

tack, ska köpa vanish!!!

att det inte är äkta skoning vet jag, det har väl inga nu för tiden? De är tvättade med pulver :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par nya vita ridbyxor som har blivit super smutsiga! Har värsta paniken då de är ganska dyra och fläckarna går inte...
Svar
1
· Visningar
763
Senast: Miiikaela_
·
Utrustning Hur får man dem vita igen? Har försökt tvätta dem tre gånger varav två ingnuggade i Yes men fläckarna går inte bort :cry: Är det bara...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Reville
·
Utrustning Åh, jag behöver hjälp! Jag får inte rent mina vita helskodda ridbyxor. Fick lerstänk på låren på dem igår och det går fasen inte...
Svar
5
· Visningar
3 698
Senast: Emmae__
·
Utrustning Hur gör ni när ni tvättar ridbyxor och schabrak som fått fläckar på tävling? Vi har vid ialla fall två gånger varit på tävling där...
Svar
4
· Visningar
1 041
Senast: Terqa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈