hur tycker ni...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lozzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 082
L

Lozzan

..att transportskydd ska sitta på hästen? Hur högt tycker ni att dom ska gå? Gillar ni höga eller låga bäst?
:bump: :bump: :bump: :bump:

Sv: hur tycker ni...

Jag vill att de ska gå en bit ner på hoven men absolut inte så att hästen trampar på dem.

ska man nödvändigtvis ha transportskydd tycker jag att de ska vara höga, dvs från hoven/ballarna upp till framknä alt has

skydden ska sitta bra, dvs de ska inte glida ner el snurra

Höga är väl egentligen att föredra men jag har alltid haft korta. Det viktigaste tycker jag är att de går ner en bit över hoven, där är det ju störst risk att de trampar sig.

Ska det vara transportskydd föredrar jag meldelhöga, de ska sitta stadigt och bra samt vara rejäla och slitstarka.
Valacken har låga skydd när han åker, nordisen åker utan skydd öht.

Vissa skriker säkert högt när jag säger så här, men jag föredrar faktiskt att köra nordisen utan skydd på benen.

tant agda skrev:
ska man nödvändigtvis ha transportskydd tycker jag att de ska vara höga, dvs från hoven/ballarna upp till framknä alt has

skydden ska sitta bra, dvs de ska inte glida ner el snurra

Tycker du att man INTE ska ha transport skydd??

Det viktigast för mig är att dom täcker hoven/kronranden och kotorna och senorna ordentligt, eftersom det främst är där hästarna trampar sig!
Sen ska dom vara stadiga och rejäla, & sitta bra.
Dom behöver nödvändigtvis inte vara höga bak.

Det ska var höga skydd! de ska gå ner över hoven men inte såpass att dom går under hoven så att hästen trampar på dem. sen ska de även täcka över framknänen samt hasen ibak. De ska även vara tjocka och i stadigt tåligt material.

Jag har änteligen lyckats få tag på sådana i stl mini/shetland. de kommer nu i veckan. :love:

Jag använder alltid höga, de som täcker hoven och upp över knät/hasen. Bäst skydd tycker jag!

jag föredrar höga! Dom täcker där de ska täcka, jag har horsewears just nu, dom täcker jätte bra över knäet!
Annars gillar jag även bucas, de höga.. Men jag satsade på ett par HW den här gången..

Jag gillar höga för att dom skyddar mera. Låga skydd är dessutom för små för stora hästar, så dom slutar mitt på skenbenet typ!
Och så ska dom gå ner ordentligt över hoven, så hästen inte kan trampa sig.

_moa_ skrev:
Tycker du att man INTE ska ha transport skydd??

Min mamma tävlade lite internationellt på 70 talet, UTAN transportskydd :) och jag tävlade nästan varenda helg i 7 år med 2 ponnyer i 7 år utan transportskydd, eller några skydd överhuvudtaget i hoppning. och inte en enda liten skada har vi haft.
På 70 talet kördes dessutom hästarna i slaktbilar för transporter fanns inte riktigt, iallafall inte för oss fattiga! Hon o Peter E. brukade dela en slaktbil :)

Men jag fick faktiskt ett broddtramp på kronranden i söndags..fast jag kunde träna ändå som tur var. Man kanske skulle skaffa transportskydd iallafall. Jag lindar bara o sätter boots på annars.

Hur länge håller transportskydd av exemeplvis ett broddtramp? Bootsen gick sönder iallafall.. snyft*

/jenny

Okej, undrade bara för att om man säger att man inte har transportskydd blir ju alla galna. Jag har inte transportskydd till lillskruttan för det finns helt enkelt inga i hennes storlek. Har faktiskt inte lindat benen varje gång heller :o
Den ena har jag alltid transportskydd på bara för att jag har ändå till honom. Och då åker dom på av bara farten :D

jag tycker att man ska göra det man kan för att hästen inte ska skada sig, då kan man rida på med gott samvete.
Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om min häst fick en allvalig skada pga. att jag itne andvändae skydd som faktisst hade omöjliggjort eller lindrat skadan..

Men det är juh helt upp till hästägaren hur rädd man är om sin häst !

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Mat Jag ska snart till Stockholm och vill gå på en trevlig sushirestaurang med min dotter, gärna på Söder, men annars centralt i alla fall...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka