hur typar man om en transport ?

Sv: hur typar man om en transport ?

Och du har tittat på premier för företag? Nu har vi i o f s avtal och har inte gjort någon närmare prisjämförelse, men min avi ser helt annorlunda ut.

Saxat från Vägverkets hemsida
"Från 1 oktober gäller tre olika indelningar för lätta släp:
1. - 750 kg, betalar inte fordonsskatt i fortsättningen.
2. 751 - 2000 kg, får en skatt på 360 kr/år.
3. 2001 - 3000 kg, får en skatt enligt följande: 380 kr + 21 kr per varje ytterligare påbörjat 100-tal kg över 2000 kg.

Släp över 3000 kg berörs inte av skatteändringen."

Trodde oxå att det var hiskeligt dyrt med skatten över 2 ton men tydligen inte :)

Nu var det över två år sedan jag ringde och kollade men har för mig att skatten för ett 3500 kg släp skulle hamna runt 1000 kr.

Mvh

Tora

Nu kommer jag inte ihåg om det var Länsförsäkringar eller Trygghansa jag pratade med (ringde till så gott som alla försäkringsbolag) där jag blev kopplad till de som försäkrar yrkestrafik. Det var tydligen den avdelningen som hade hand om släp med en totalvikt på över 2000 kg och då frågade inte killen i luren om det gällde privat eller företag. Han sa att det skulle hamna någonstans mellan 800 - 1500 helförsäkring (och då sa han att han tog i rejält uppåt då han inte hade något regnr att gå på än). Men detta är alltså över 2 år sedan, kanske till och med 3 år sedan. Men han kanske helt kallt räknade med att jag var privatperson. Skall se om jag kan hitta pappret han skickade till mig.

Kan mycket väl tänka mig att försäkringsbolagen tar ut en högre premie på ett släp som ett företag äger. De resonerar säkert att det dels används mer och dels att folk inte är så försiktiga med det. Jag antar att man får se det possitivt att en viss grupp bär sina egna premier och skador. Men samtidigt är det ju tråkigt när det blir så här.

Mvh

Tora

*KL*

Några siffror irl.

Privatägd Fautras Provan plus totalvikt 2200 kg.
Skatt 436:- /år
Försäkring 612:- /år

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
863
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 032
Senast: Amha
·
Hemmet Jag vill renovera köket och toaletten i min stuga. Men jag vet inte hur jag går tillväga för att börja planera. Jag vill inte bara byta...
Svar
18
· Visningar
642
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka