Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har två hundar, båda pensionerade kappisgreyhound. Dvs hundar som vuxit upp med sällskap, och hela livet haft andra hundar omkring sig.

Tyvärr är det dags för hanen att vandra vidare :cry: Och jag har ärligt talat ingen aning om hur tiken som blir ensam kvar kommer att reagera.

Hon har varit själv kortare perioder (dagar), och har då varit lite 'vankig' i början, men snabbt kommit till ro, men man har märkt att hon (fullt förståeligt) kikat efter kompisen. Och när han kommit hem igen har hon i princip tjutit rakt ut och slagit knut på sig själv av glädje, och efter 20 minuter har allt återgått till den normala lunken.

Jag har ju ingen aning om hur hon på sikt kommer reagera på att bli 'ensamhund'. Skulle det visa sig att hon absolut inte trivs med det så får jag ju naturligtvis lösa det och se till att hon får en hundkompis. Men det skulle vara väldigt bra om hon kunde tycka livet som ensamhund var helt okej, så därför vill jag gärna göra vad jag kan för att underlätta för henne.

Att jag är lite 'nojig' (?) att hon inet ska acceptera det är just för att hona ldrig varit det, och jag vet hur hanen var. Han hade hundkompis (liten hund, dvärgras) under de första åren hos mig. Sen kom tiken, och över en natt försvann vissa beteenden som jag inte kopplat ihop med 'har ingen kompis' (eftersom han ju HADE kompis), t ex att pinka inne när han blev lämnad ensam. Men helt uppenbart var lilal lurvtussen han hade som sällskap inte 'hund nog', men med en greyhoundkompis var han nöjd. Så det var tydligen skilland på olika i hans värld.. Sen omd et berodde på honom som individ, eller det att han hela livet hade haft just greyhoundkompisar är ju svårt att säga.

Tiken är för övrigt 8 år i år om det spelar in.

Men, hur gör jag för att underlätta för henne så mycket som möjligt? Jag har planerat det så att jag samma dag som hanen somnar går på två veckor semester, och alltså är hemma mer än vanligt i början. Sen så är det sedan lääänge (långt innan beslutet om hanen) bestämt att jag ska vara hundvakt i två veckor, from dagene fter hanen tas bort. Sällskapet och tiken känner varandra sen tidigare, och har en hel del kul ihop, även om tiken kan tycka att sällskapet (en unghund) blir lite väl mycket ibland. Det är ju inte (tycker jag iaf?) helt idealiskt med att unghunden kommer i 'samma veva', men inget jag kan påverka nu tyvärr, det är som det är.

Sen funderar jag lite på om jag ska låta tiken få följa med hanen till veterinären när det är dags? När jag tog bort deras lilla lurvtusskompis så tog jag med kroppen hem, och passade då på att låta greyisarna få se den döda kroppen och nosa på henne. Hanen sniffade, puttade, puffade och la sig sen tätt intill kroppen (hon kändes väl kall, lurvtussan..), men efter någon timme verkade han inse, och puttade på henne en sista gång och gick sen och la sig. Tiken å sin sida gick fram till kroppen, sniffade och drog sen som en avlöning in i sovrummet och klämde in sig under soffan..

Tiden efteråt så hanen letade ingenting efter lillhunden, medan tiken väldigt ofta var i lillhundens korg etc och kollade, och vid ett par tillfällen till och med lyckades klämma ner sig i den.. Dvs hanen verkade förstått och accepterat, medan tiken inte greppat.

Jag vet inte om hennes reaktion då var på att det var en 'död kropp', eller på att kroppen förmodligen för en hundnos STANK veterinär och djursjukhus. Tiken är tämligen livrädd för veterinärkliniker sen en incident för flera år sedan. Jag och min hemmavet (som kommer avliva hanen) har jobbat massor med klinik/veterinärrädslan, och hon är mycket bättre (i början fick tiken 200 i puls bara av att vara i väntrummet..), men hon tycker fortfarande INTE om kliniken (däremot gillar hon veterinären, kommer han hem till oss är hon helt orädd och jätteglad). Så ska jag ta med henne när hanen tas bort blir det tille n miljö som hon inte känner sig helt trygg i.. Samtidigt får hon då 'se och lukta' att hanen inte längre är med oss. Alt är ju att lämna henne hemma, åka med hanen och sen komma hem utan honom. Jag vet inte vilket som är bäst?

Så, tips, råd och erfarenheter hitåt helt enkelt? Jag har aldrig varit i situationen förr, då jag både för min och hundarnas skull haft förmånen att kunna skaffa det nya sällskapet en tid innan gamla kompisen vandrat vidare. Nu är dock det önskvärda scenariot att det inte blir någon till hund, dvs något nytt sällskap. Så, situationen 'en blir ensam kvar' är helt ny för mig.
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

Det är ju så otroligt individiuellt så det är jättesvårt att komma med råd....

Frågan är ju om det är bäst att efter den jobbiga dagen ha en massa "extra" och nytt omkring sig ett tag, eller om det vore bäst att ganska omgående gå in de rutiner som kommer gälla framledes så tiken snabbt vet vad hon har att anpassa sig till.
Annars blir det ju flera stora förändringar på rad: kompisen försvinner, matte är hemma på heltid, en unghund flyttar in (om än tillfälligt) och sedan försvinner och matte försvinner dagtid igen.

Det vet du nog bättre själv du som känner din hund. Kanske kan en äldre tik behöva peppas lite efteråt för att inte tappa gnistan. Så länge du själv inte utstrålar "tycka synd om" för henne. Kanske aktivera henne mer, ge henne mer kvalitetstid.

Med tanke på hur tiken reagerat då hon fått hälsa på den lilla hunden som togs bort och vad hon tycker om veterinärkliniker m.m. skulle jag inte ta med henne. Det blir nog bara obehagligt för henne och det i sin tur kan smitta av sig på hanen som bör få vara lugn på slutet.
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

När dottern tog över vår ena som ensamhund blev det inga problem alls, så ta inte ut bekymren i förskott.
PL
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

Skogstrollet - jag har inte tänkt 'göra något annorlunda' när jag är hemma, mer än att det blir lite me rpromenader. Men det blir inte så 'konstigt' för hunden att matte är hemma så, de har ju ganska dålig tidsuppfattning, och jag jobbar skift med skumma tider, både vad gäller tid på dygnet som jag jobbar, och hur många dagar/vecka jag jobbar.

Dessutom har jag en del grejer inplanerade där hon inte kan/får följa med, när hon blir hemma själv ändå. Men det blir ändå mindre än om jag jobbat som vanligt. Vilket soms agt är 'planerat' nu när det ändå blev dags så nära semestern. Men planen är att ha samam rutiner som när matte är hemma som vanligt, men det blir ju ändå en fördel av det då hundarna ju är lugnare och tycker det är trevligast när matte är hemma. Unghunden brukar komma på besök nu och då, har dock aldrig varit här så länge innan, men brukar vara och hälsa på några ggr/månad, och tiken brukar få följa med dit någon gång/månad med.

Peter - nej jag har ganska gott hopp om att hon ska acceptera det, men är samtidigt beredd på att hon kanske INTE gör det. Men eftersom det skulle passa mig synnerligen bra om hon accepterade det, så gör jag ju gärna vad jag kan för att öka på chansen/möjligheten att det ska fungera.
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

Det jag funderar på är: Om du är hemma 2 veckor med mer promenader/aktiviteter.Blir det inte jobbigare för henne sedan att först förlorat sin kamrat och sedan sin mattes närvaro helt plötsligt?Bara en fundering.
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

Jag tror inte det, eftersom jag är hemma väldigt 'ojämnt' annars med, och hundar ju påstås ha väldigt dålig tidsuppfattning.

Jag går ju på rullande 6 veckorsschema, jobbar dag, kväll och natt. Vissa veckor jobbar jag 6 dagar av 7, andra veckor jobbar jag 2 dagar. Så de är ju ganska vana med att matte 'kommer och går' så att säga?
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

Har du inte tänkt på att skaffa ytterligare en hund för att fylla tomrummet både för dig och hunden?
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

Nja, njä, nje.. :devil: Jag skulle absolut inte ha något emot att ha två hundar även fortsättningsvis (eller tre..eller fyra...eller *s*). Tycker dessutom att det är bra att de har sällskap och nöje av varandra.

Men, just i det läge jag är nu, så är det en rad rent praktiska fördelar med att 'bara' ha en hund, bland annat vad gäller hundpassning när jag jobbar, och det är därför jag om det är möjligt inte hade tänkt skaffa någon ny hund efter hanen.

Men skulle tiken inte trivas med att vara ensamhund, ja då får hon en ny kompis. Men som sagt, det är enklast och bäst av praktiska orsaker bland annat om jag bara har en hund iaf den här perioden i mitt liv.
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

Hej
Jag tycker du gör helt rätt både för dig och för tjejen att du tar ledigt sen kan jag ju kanske tycka att de är nog bra om du lämnar henne lite under din lediga tid annars kan hon nog sakna sällskap. Men min erfarenhet är att dom anpassar sig väldigt fort bara inte allt ändrar sig.:)
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

När min gamling dog blev min yngre helt ensam. Hon kom från ett 2 år långt liv i flock på kennel.
Hon blev lite dämpad första dagarna innan hon vande sig. Sen älskade hon det. Hon fick ju all uppmärksamhet. Det hade hon inte upplevt förr.
Så när hennes bästis från kenneln flyttade hit blev hon riktigt arg och besviken. Jag som trodde hon skulle bli så lycklig över att få hit sin gamla kompis.

Så ta inte ut något i förskott som någon sa. Det kan bli hur som helst.
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

Det var inget illa menat bara en fråga ;) Jag själv tycker att det alltid blir så tomt om jag bara har en hund. :)
Min greyhoundtik blev ensamhund efter jul. Efter att min älskade lille kille omkom i en olycka endast 9 månader gammal. :cry:
Hon var lite gnällig några dagar men sedan så har hon älskat att vara ensamhund. Hon får alla klappar och all uppmärksamhet. Imorgon kommer min nya hund hem. Ska bli spännande att se vad min tik tycker om att dom blir två fyrbenta i huset igen. :)
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

Nu blev det lite change of plans tyvärr, och ikväll 21.30 somnar hanen för sista gången :cry: Han blev sämre under helgen, och jag vill att han ska få sluta innan han mår dåligt, och 'törs' helt enkelt inte vänta tills på fredag...
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

jag har precis fått en ensam hund kvar då min tax dog plötsligt.
Det viktigaste av allt är att inte ömka den andra hunden om blir kvar tror jag. Det gör det bara värre för hunden. Försök vara stark och lev vidare som vanligt.
Min hund var nedstämd de första dagarna men jag gjorde allt för att försöka att inte klappa honom en extra gång eller så just för "att han var ledsen". Däremot märker jag nu att han är gladare. Taxen tog så himla mycket plats och därmed uppmärksamhet och var dessutom en väldigt livlig prick som var överallt och även på den nu levande hunden.
Det går säkert bra ska du se. Jag beklagar sorgen.:(
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

Vad jobbigt att det blev snabbt avslut, men kanske bra på sitt vis, vem vet.
Jag skulle om jag var i din situation om möjligt avliva hemma i lugn och ro och definitivt låta den kvarvarande hunden se den döda hunden. Min erfarenhet är att de letar mindre då och accepterar vad som hänt bättre. Så har vi gjort både med hundar, katter och hästar.
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

vi lät också vår andra hund lukta på den döda. Jag tror att han förstod.
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

Vad jobbigt att det blev snabbt avslut, men kanske bra på sitt vis, vem vet.
Jag skulle om jag var i din situation om möjligt avliva hemma i lugn och ro och definitivt låta den kvarvarande hunden se den döda hunden. Min erfarenhet är att de letar mindre då och accepterar vad som hänt bättre. Så har vi gjort både med hundar, katter och hästar.

Jo, jag skulle jättegärna göra det hemma, men det finns gränser för hur mycket man kan kräva av sin veterinär.. Det är snällt nog att öppna upp kliniken halv tio på kvällen, strax efter att man kommit hem efter en låååång dag borta, för att avliva min hund. Det är way to much to ask att tycka att 'ja men du kan väl komma hem till mig klockan tio på kvällen då, och avliva min hund, och vänta tills tiken fått nosa på honom, och sen ta med honom och åka hem?'
 
Sv: Hur underlätta för hunden som blir ensam kvar?

22.05 somnade han.. Helt odramatiskt och med magen full med ett kilo köttbullar. Lilla (hmm..okej..stora..) Borken.. Till och med veterinären torkade tårarna och tyckte att 'vissa hundar fäster man sig vid, de där speciella individerna som lämnar ett tomrum efter sig även för oss veterinärer, och det här var definitivt en sådan'..

Tiken fick följa med. Hon gick fram och nosade efteråt, men ens ekund bara, sen pep hon iväg till dörren och ville gå därifrån. Vägrade konsekvent att ens titta på hanen mer, så nog förstod hon allt.. Veterinären påpekade att tiken precis när hanen drog sin sista suck bokstavligt talat blev orolig, gnällde och trampade vid dörren. Och att när hundar som är väldigt fästa vid varandra och levihop i många år förlorar en kompis så vet de oftast innan vi människor har insett att nu är det slut..

Sov gott Bork, och ta nu riktigt många kaniner däruppe, och hälsa de andra. Vi saknar dig gubben..
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 311
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 711
Senast: Ava22
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 439
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 444
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp