hur utfodrar ni era hundar?

Vi ger våran hund mat två gånger om dagen, men inte några bestämda tider så han går aldrig upp i varv för den sakens skull. Han äter torrfoder med vatten på för att han ska få i sig tillräckligt med vatten även på vintern. Han kan vara lite kinkig då, när de jagar så det är extra viktigt.
Ett tag som unghund kinkade han med maten så då gick vi ner på att ge honom en gång och dagen och det fungerade. Vi hade även tidigare låtit torrfodret svälla lite innan han fick det men det har vi fått sluta med för det tyckte han var äckligt till sist, det ska knastra lite när man äter! ;)
 
Vår hund började nonchalera sitt torrfoder som han hade fri tillgång på. Han åt inte på två dagar, innan vi gav upp, eftersom han minskar mycket lätt i vikt.
Så nu mixar vi en liten klick leverpastej med mjölk och geggar runt i fodret, och nu slukar han allt på en gång. Kanske fortfarande en form av muta :crazy:, men eftersom han får samma sak varje gång så väljer vi att se det som en smakförbättrare! :D Detta får han två ggr/dag.
 
Mina hundar har alltid torrfoder framme. De äter när de blir hungriga och inte mer än de behöver. De rör på sig så himla mkt. Så de får äta allt de orkar.
 
Eftersom jag har två labbar, så blir det fasta mattider...Vi har alltid klockan 18 på kvällen och på morgonen när vi stiger upp. Den ena labben är inte lika matFIXERAD som den andre (helt hopplös!, börjar dregla vid fyra typ) så han skulle vi nog kunna ha framme maten till, men då skulle ju matvraket äta upp hans mat när vi inte såg. Vi har torrfoder av bra kvalité.
 
Jag har ju fått höra att om man har en hund som är kräsen i maten och svår att hålla i hull så ska man absolut INTE låta maten stå framme hela dagarna utan tvärtom ställa fram maten vid bestämda tider (eller iaf bestämt antal ggr/dag) och DIREKT ta bort maten om h*n så mycket som tittar åt annat håll än maten och nästa mål så får hunden bara den mat den lämnat sist. Det ska alltså få hunden att äta MER och bli glupskare. Stämmer inte det? :confused:

Nej, det stämmer inte alltid. Mina kräsna hundar tjurar bara ihop och svälter sig själva ännu mera om jag gör så. Det blir en maktkamp till slut. De vägrar äta det jag ställer fram; förmodligen känner dom sig pressade och tjurar ihop (det är lite speciell ras- fungerar likadant på träning). Orkar inte hålla på och tjaffsa med maten så numera har de fri tillgång, dvs torrfodret står framme dygnet runt. Märker att de helst går upp och äter nattetid. Äldsta tiken har äntligen börjat runda till sig sedan hon fick börja bestämma mattider själv!
 
Förut hade jag i princip alltid torrfoder stående framme och gossen åt när han ville - oftast var han tämligen ointresserad av mat och struntade i det.

Numera äter han färskfoder som jag köper fryst och tinar, det slinker ner direkt. Har hållit på med detta sedan i mars och jag tycker fortfarande att det är himla roligt att se honom äta med så god aptit! Han får mat tre gånger om dagen, frukost, middag och kvällsmat, men jag har inga fasta tider utan det blir när det passar.

Det är så skönt att ha hittat ett foder som han gillar och äter med god aptit och som han dessutom mår kanonbra av! Bra mage, jättefin päls. Enda krånglet är att man måste komma ihåg att tina fodret så att det finns färdigt.
 
Mina får mat två gånger om dagen nu. Tidigare så hade dom tillgång till mat hela tiden, men vi ändrade det eftersom ena tiken inte kunde låta bli matskålarna.. Och hon blev liite väl fet... :crazy:
 
Jo, vill man få hunden att äta bättre ska man inte låta maten stå framme. Då ska man göra precis som du beskriver. Jag gjorde så i ungefär ett år. Det var dock alldeles för pyssligt för min del så nu får maten stå och vill hon inte äta kan hon låta bli. Hon svälter inte ihjäl. Jag blandar heller inte i något i maten.

Min tik blev inte glupskare och jag ser egentligen ingne mening med att få henne att äta mer. Hon är i lagom hull och rätt självreglerande.
 
Våran dobermann-hane får två ggr om dagen. Morgon och kväll. Mina andra hundar har jag gett en gång /dag.
Men han är så tanig så han behöver så mycket mat...=) 15 månader och 75cm (!) hög.. *ler* Med andra ord så växer han ganska mycket..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 898
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp