Hur uttalas viszla?

geting

Trådstartare
Jag har alltid sagt vissla men hörde det sagt som vishla. Vilket är rätt? Det senare p.g.a. zätat?

Och när jag ändå håller på, ceskoslovenský vlciak? :confused:
 
Jag uttalar det asolut närmare Vishla, fast mer "visslande" än ett vanligt sh tror jag. Mer utdraget i också.
 
På ungerska uttalas det typ vee-shla, men med ett väldigt mjukt sh-ljud som vi inte har i svenskan. Skrev just en lång språkvetenskaplig utläggning om varför man spontant vill säga vissla istället för vishla och varför det ena inte är mer rätt än det andra rent språkligt men tröttnade liksom på mig själv halvvägs och raderade det. Det ska bli spännande att se vad folk säger istället. Jag säger vissla, tror det är det jag hört andra säga också.

Ceskoslovenský vlciak uttalas helt uppenbart tjeckoslovakisk varghund! 🤪
 
Det går verkligen inte skriva på svenska hur ZS låter (SZ som i Kuvasz låter iaf som S.
Gjorde en ljudfil för att posta här med lyckades ej bifoga den.
 
Jag säger det ungefär som när jag gör "buzz-ljudet" för att imitera en humla men längre bak och med tungan upp mot gommen... tror jag. 😅 Lite visslande som sagt, och det känns ju passande.
 
Här är en länk till ljudfil där jag uttalar Vizsla men också några andra ungerska raser:
http://alw.dinstudio.se/17/101/sida/

Säger också några ord om de hundar ni kallar de ungerska vallhundarna och då säger jag att de är allroundhundar, men närmre bestämt menar jag "allroundhundar på en gård där hundarna är som tools" och kanske inte allround med våra mått.
Tack, väldigt hjälpsamt och utförligt!!! :bow:
 
Nej, tyvärr. Det där är fel uttal, om det nu inte är det slovakiska uttalet.
Här är det tjeckiska uttalet.
Sådärja, tack! Jag tycker det lät snarlikt, förutom att videon jag hittade är rätt styltad förstås. :)
De är så fina! :heart
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 916
Senast: Migo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 446
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp