Bukefalos 28 år!

Hur vänja katten med kamning/borstning?

Alexandra_W

Trådstartare
Okej, fröken luddboll älskar att gosa men HATAR att bli kammad. Och det är inte direkt vänligaste katten i stan när hon ogillar något. Alltså klöser och bits hon ganska rejält, främst i kammen/borsten men om inte matte fattar läget så hamnar jag i skottlinjen med.

Hon är ju långhårig så hon måste ju borstas. Ryggen går ganska bra, hon älskar att stå i mitt knä och buffa med sitt huvud i mitt ansikte. Men halsen och bröstkorgen, hon hugger bara hon ser kammen. Magen kan jag delvis lura henne. Men det kommer inte hålla i längden.

Så hur sjutton gör man för att hon ska inse? Hon har ganska starka åsikter överlag, det här med kloklippning tillhör också onödigheterna enligt henne.

Andra katter har fungerat att bara milt hålla i, lätta på greppet när de slutar bråka, och så göra det keligt och mysigt. Efter några gånger har de fattat. Äldre herrn ligger still på rygg när jag klipper klor t ex, trots att han avskydde det som liten.

Men den här damen har lite starkare åsikter, milt sagt. (Såklart, om inte katten som BEHÖVER kammas skulle vara den som hatade det skulle det ju inte vara ett problem, tack Murphy)
 
Sv: Hur vänja katten med kamning/borstning?

Hitta något som hon verkligen tycker är godis. Mina katter gör vad som helst för att få mjölklinser med kattmynta i. Så ser du till att spraya på lite spraybalsam dels för att lättare få ut eventuella tovor men även för att få en antistateffekt så att inte katten blir skrämd av statisk elektricitet. Sedan tar borstar du ett tag och ger en godis. Till en början kanske det bara blir ett borsttag, sedan ökar du på och matar på med godis. Det är bättre med många korta tillfällen än att försöka borsta ur allt på en gång.
 
Sv: Hur vänja katten med kamning/borstning?

Hon är ju inte alls tovig eller så, det är bara för sakens skull jag kammar. Så det borde inte vara minsta obehagligt i sig, utan jag tror mer hon har synpunkter på att jag bestämmer vad hon ska göra om jag ska vara ärlig.. I och med att hon tycker klippa klorna är jävla onödigt med. Hon har inget emot klippningen i sig, men att JAG bestämmer vad HON ska göra..

Men bör ju ha det hanterbart innan det blir tovor så att säga..

Nåt hon tycker är jättegott, eh, hon är inte kräsen men heller inte speciellt matförtjust heller rent så att det lockar annat än när man är hungrig. Men får försöka klura lite, det dyker ju inte upp så mycket naturligt eftersom andra kissen har njursvikt och hunden är foderallergisk. Men får fundera och prova lite.
 
Sv: Hur vänja katten med kamning/borstning?

Om hon inte har jobbig päls borde det funka bra med att muta henne ohemult mycket bara du hittar något hon gillar. Prova samma med klorna. Hon kommer nog gå med på att bli bossad med bara hon får något gott, då tror hon väl att det är hon som bestämmer.;)
 
Sv: Hur vänja katten med kamning/borstning?

Klorna är inga problem egentligen, jag mest konstaterar att "livet suger, matte är en pisskärring och det är synd om dig" och så klipper jag, det går ju att hålla de på ett annat vis (och slippa bli klöst och biten) när det gäller kloklippning jämfört med kamning.

Men ska prova med mutor, nu vet jag inte hur det brukar vara med långhårsmissar, men hon är ju 6 mån och har mjuk, sidenlen och helt tovfri päls. Fanns inte mycket underull borsta loss heller. Så kanske har en snäll päls? Men ska hon börja gå ut, så lär det GARANTERAT uppstå ett ganska avancerat kamningsbehov..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp