Hur valde ni er blandras?

Sv: Hur valde ni er blandras?

De flesta tycker sina hundar är jättefina, även om de feta,ohälsosamma,skabbiga och skeva.
Det brukar snrare vara svårare att få folk att se att deras hundar inte är perfekta, utan att de tar det personligt och blir kränkta.

Jag fattar inte var det här kommer in i bilden?
Du ifrågasätter mitt val av hund. Jag svarar att min hund passar mig bra, är inte det viktigare än vad du tycker?

Jag är så j*a trött på att vara tvungen att försvara mina hundar. Du behöver inte köpa en blandras, ingen tänker tvinga dig. Acceptera att alla inte tycker detsamma.

Jag måste fråga,varför är ni så emot Bordetcollien?
I nästan alla inlägg med blandras diskussioner så kommer Bodercollien upp!Jag har själv en blandras mellan Golden/labbe/Bordercollie,en jätte trevlig hund.Han är röntgad UA.Min hund är en omplacerings hund,inte för att han är en "problem hund" utan för att förra ägaren började ett nytt jobb i en annan stad.

Jag är så j*a trött på att vara tvungen att försvara mina hundar. Du behöver inte köpa en blandras, ingen tänker tvinga dig. Acceptera att alla inte tycker detsamma.

Men vad är det du inte förstår? Man ber dig inte rättfärdiga att du köpte hunden. Man undrar varför du tycker att raserna det är i blandningen kompletterar varandra...förstår du då?

Jag måste fråga,varför är ni så emot Bordetcollien?
I nästan alla inlägg med blandras diskussioner så kommer Bodercollien upp!Jag har själv en blandras mellan Golden/labbe/Bordercollie,en jätte trevlig hund.Han är röntgad UA.Min hund är en omplacerings hund,inte för att han är en "problem hund" utan för att förra ägaren började ett nytt jobb i en annan stad.

Dels för att det verkar vara en av dom vanligaste raserna att blanda med, och också för att BC blandningar och bruksblandningar folk verkar ha mest problem med. Inte fysiskt, men mentalt. Border collien är en av dom mest krävande raserna man kan äga.

dom hade kollat upp kennlarna m.m men endå blev dom alla sjuka och jag vet att de finns bevis på hur sjuka och friska renrasiga är men vad JAG sett och fått erfarna är att blandraser är friskare.. det är vad JAG fått och bara jag och därför tänker och tycker jag som jag gör och visst att köpa en blandras är riktigt som att köpa grisen i säcken det håller jag med om.

Ja det att man kan köpa en sjuk blandras det har jag redan skrivit att jag vet men det är ett val man får göra :)

Jag skulle mer chansa på grisen i säcken än en renrasig för att jag sett så många renrasiga som har sjukdomar men jag har också sett många sjuka blandraser men dom va mycket färre i antal.. men som ja sa " smaken är som baken"

Jag köpte en vuxen hund. Han hade alla de egenskaper jag letade efter. Sedan vet jag inte exakt hur de kompletterar varandra, om det var det du undrade?
Som jag reeedan sagt, tror det var till dig till och med, tidigare i den här tråden, så skulle jag antagligen inte vågat köpa en valp av den blandningen.
Men när jag hittat en hund som passade mig bra så tänkte jag inte låta bli att köpa den för att det var en blandras.
Förstår du nu?

Dels för att det verkar vara en av dom vanligaste raserna att blanda med, och också för att BC blandningar och bruksblandningar folk verkar ha mest problem med. Inte fysiskt, men mentalt. Border collien är en av dom mest krävande raserna man kan äga.

Tack för svaret,då vet jag.
Men om man skaffar en BC eller en BC korsning,då måste man veta vad man ger sig in på.Det är väll inte hundens fel,utan ägarens.
Det är synd att döma hunden.

Jag fattar inte var det här kommer in i bilden?
Du ifrågasätter mitt val av hund. Jag svarar att min hund passar mig bra, är inte det viktigare än vad du tycker?

Det var en reflektion över att du tycker din hund är finast i världen. Det gör de flesta, oavsett hur hundarna ser ut.

*kl*
En rent allmän undran till er som köper bruksblandningar (eller annan krävande blandning):
Ni som är ansvarstagande, kreativa, aktiva ja, helt enkelt ni som stimulerar era hundar nog för att göra dem till dom harmoniska individer ni påstår att ni har..
Har ni några moraliska funderingar när ni köper blandras? Funderar ni på hur resten av kullen och föregående kullar har fått det?
Trots allt, så är det så att när man läser annonserna så står det ofta att det blir perfekta sällskapshundar:crazy:
Det stämmer väl inte riktigt?
För hade det stämt, så hade det väl inte vart så översvämmat i våra hundstall av dessa blandningar! För att inte tala om alla annonser med omplaceringar, där hundar från åtta månader och uppåt får byta hem pga. "allergier", "ändrade familjeförhållanden" och "tidsbrist"?
Tycker lite synd om dom som verkligen har dessa skäl:o
Är väldigt nyfiken på hur man kan försvara sitt köp, helt enkelt;)
//C

Det finns ju massor med friska renraser! Alla mina hundar har varit friska (peppar, peppar) och alla renrasiga. Visserligen samma ras.

*knapplån*

Jag har 2 renrasiga beardisar och 1 blandras border/bearded.
Cindie och Sammy 14 resp 11 år alltid uppvisat friskhet. Likadant med Lina 10 år (blandisen) Renras el blandras spelar inte(enligt min erfarenhet)någon roll när det gäller fysiskt. Mentalt ligger Lina på mer plusspoäng än dom andra 2. Har trots allt uppfattat att blandisar tyvärr omplaceras oftare alt avlivas vid 7 mån - 15 månaders ålder.

Tack för svaret,då vet jag.
Men om man skaffar en BC eller en BC korsning,då måste man veta vad man ger sig in på.Det är väll inte hundens fel,utan ägarens.
Det är synd att döma hunden.

Självklart är det ägarens fel om dom köper hunden utan att bry sig om vad den kräver. Men framförallt blir jag sur på uppfödarna som skapar dom här blandningarna utan syfte. Sen har hunden tur om den får en matte eller husse som förstår dig på den..eller än värre. Någon som inte vet ett dyft om så pass aktiva hundar...:crazy:

Jag köpte en vuxen hund. Han hade alla de egenskaper jag letade efter. Sedan vet jag inte exakt hur de kompletterar varandra, om det var det du undrade?
Som jag reeedan sagt, tror det var till dig till och med, tidigare i den här tråden, så skulle jag antagligen inte vågat köpa en valp av den blandningen.
Men när jag hittat en hund som passade mig bra så tänkte jag inte låta bli att köpa den för att det var en blandras.
Förstår du nu?

Absolut, och antagligen framgick det äntligen till dom andra som undrade också.

*Lite allmänt knapplån*

Jag är inte ute efter att bråka alls, stödjer heller inte den medvetna blandras avlen.

Men, inne på SKK, man kan kolla endast vissa rasbundna sjukdommar.
Som AD/HD, patella, ögonlysningar och säkert nåt mer som jag glömt just nu...(trött)- Just det HM kan man kika på med.
Men, tyvärr, om man har en ras, som ex fransk bulldog, där registreras endast patella testen, inte hjärtundersökningarna, det håller rasklubben i. Det registreras inte ens om man skickar in det till skk, just den exakta orsaken vet jag inte, men har någon svar på det så upplys mig gärna.
Jag skulle vilja att ägarna till hundar registrerade i SKK, ska kunna lägga in information om såsom Demodex, andra hudproblem, Cherryeyes, tja vad som helst som är undertecknat från en veterinär.

Så tyvärr kan man undersöka linjer ingående på SKK´s avelsdata, men där kan man inte finna linjer med ex hundproblem.. För det krävs detektiv arbete.. :crazy:
Så även om man gjort allt enligt regelboken, kikat efter friska linjer enligt stamtavlorna på skk, och utställningsresultat osv, så kan man få oturen att köpa en hund ur en linje där de mer insatta i rasen vet att det finns problem. Och många gånger när man frågar någon som är insatt, sitter de och håller på informationen, och även annan matnyttig information.. (har hänt mig några gånger.. )

Och köper man en blandras, har man totalt noll koll på vad som ligger i generna, det enda man kan göra då, är att lita på uppfödarens ord.. Vilket jag tror i många fall sanningen tänjs på rätt så mycket....:(

Jag röstar för DNA testning på alla avkommor som skall registreras i SKK. Så även de oseriösa SKK uppfödarna kan hållas koll på.
Och ett fullkommligt register av alla sjukdommar som kan uppkomma öht, ev kanske tom alla vet besök som inträffar i hundens liv, även om det är en upptuggas strumpa som måste opereras ut, så man kan välja den minst klantiga rasen. :angel:

*lagom luddigt, men hoppas ni förstår.. *

Precis, det var det var exakt just den där repliken jag ville få fram.
Du VILL inte lyssna på vad motsidan har att säga oavsett om det är rent faktabaserat. På med skygglapparna!

Vaddå skygglapparna :confused:

Du vet väl att jag även har en renras.....eller ?

..ocxh vilken motsida ? Den som inte lyssnar på den andra motsidan?

Jag har i flera år försökt förklara varför jag är "emot" SKK och renrasaveln....för det är som att bara för att det är SKK o renras så är allt ok ?? Det är LÅNGT ifrån OK.
Även om NI vet det så vet faktiskt inte Svennson det, för i så fall skulle det inte finnas extremavel ( som i mina ögon är värre än de flesta blandrasavlare) och är "ni" så blinda så att ni inte ser att det föregår ren djurplågeri i renrasens tecken så är det skamligt faktisk.
Och det finns lika många goda kålsupare i renras aveln som i blandrasaveln, och det är också rent förtal att kalla alla som inte avlar som SKK vill för oseriösa,

Jag valde aldrig min första blandras, hon kom bara tillsammans med sina 4 syskon :o

Jag förstår precis vad du menar, och jag känner en hel del uppfödare och vet dessutom att det föregår både svågerpolitik och fusk i utställningsringarna, både mentalt och exteriört.
De som varit med ett tag vet ju precis hur dom ska "gömma" exteriöra fel.....

*Lite allmänt knapplån*
Jag röstar för DNA testning på alla avkommor som skall registreras i SKK. Så även de oseriösa SKK uppfödarna kan hållas koll på.
Och ett fullkommligt register av alla sjukdommar som kan uppkomma öht, ev kanske tom alla vet besök som inträffar i hundens liv, även om det är en upptuggas strumpa som måste opereras ut, så man kan välja den minst klantiga rasen. :angel: *

Jag håller med dig där men tyvärr blir resultatet nog att pengarna kommer att styra och då vinner tyvärr nog blandrasaveln

Detta gällde ju inte bara bla sminkning och snör bedömning, utan ett större perspektiv.......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka