Hur vanligt är detta?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare wennstrom
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 163
W

wennstrom

Hur vanligt är det egentligen med valackar som sparkar efter brunstande ston? Är det i frustration för att han vill men inte kan, eller för att hon är för närgången och "klängig"?
Ska man skilja ston som brunstar från andra hästar?

Han kanske inte tycker om stoet, eller så kanske han är homosexuell? :angel:

Om valackar betäcker "på riktigt" bör de inte gå med ston över huvud taget. Torrbetäckningar kan sprida infektioner.

Det blir dessutom mer bråk = högre skaderisk om flockarna är blandade, i synnerhet då stona brunstar.

mandalaki

jag tror att det beror på att stoet är för närgånget och klänger för mycket. Min häst går ihop med ett sto, när hon blir brunstigt är hon som galen: skriker, springer efter honom med rumpan före, kissar i hans hö etc. etc. Av detta blir han bara arg och jagar bort henne med bakstrukna öron.

Stoppa in snoppen utan sprut. Sperma gör rent men valackar kan ju inte åstadkomma nån... De stoppar in snoppen och kan få med sig kolibakterier från stoets rumpa eller bakterier som lever på huden. Inget av dem bör komma in där pga infektionsrisken.

mandalaki

Hm, min häst betäcker bara vissa ston. Men när han gör det är det långt ifrån ”torrt”, utan MYCKET vätska som rinner. Har du någon aning om vad det är för något? :confused:

Ingen aning. Är du säker på att det är från honom det rinner? Det kan ju vara stona som skvätter.

Var rädd om stona, det är bättre att han inte får betäcka.

mandalaki

Det som rinner ut är nog sädesvätska, det är bara en liten mängd spermier i en "sats" resten är sekret. Så är det för steriliserade män iaf. De har utlösning men utan spermier

Håller med Mandalaki! Om din valack betäcker bör han INTE gå med ston! Det är alltför stora risker för stona! De kan tex få infektioner som man inte kan se att de bär på, och bli sterila. Jag har aldrig varit med om valacker som jagar bort brunstiga ston, men kan mycket väl tänka mig att han blir frustrerad över deras närgångenhet.

ni har nog rätt men just nu finns ingen annan möjlighet - han går ihop med 4 ston och det finns ingen annan häst i närheten, så i så fall skulle han få gå ensam (vilket inte är optimalt nu på sommaren). Det handlar om fyra äldre ston, inget av dem skall bli dräktig någon mer gång och stoägarna har inget emot det (trots att de är medvetna om riskerna). Av dessa ston betäcker han två.

Att valacker jagar bort för närgångna ston har jag sett tidigare, det är inte vanligt - men det händer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 324
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: animalasia
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
2 065
Senast: jemeni
·
Träning Hej! Min häst får panik i transport och sparkar, trycker sig mot väggarna och gör allt för att slippa ut. Vi ska köpa bredare transport...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka