Hur varm är en BoT-ryggvärmare?

nyponros

Trådstartare
Hur mycket värmer den?
Upplever ni att man behöver ha tunnare stalltäcke tex om man har ryggvärmaren i?

Sv: Hur varm är en BoT-ryggvärmare?

BoT ger igen värme i sig. Den ökar blodgenomströmningen i muskler och senor. Fast hästen är stilla. Ja du bör ha mindre täcken på om du har BoT underst jämfört med om du inte har BoT med i ekvationen.

Men vill du ha i gram är den som ett 300 gramstäcke minst. Men det går egentligen inte att säga eftersom ett vanligt täcke isolerar den värme hästen släpper ut från kroppen och BoT gör så att hästen passivt skapar värme eftersom blodgenomströmningen ökar. Det ska man vara verkligt säker på att man vill uppnå innan man utsätter hästen för det!

Senast ändrad:

mkt bra det quiqley skrivit. tänk även på att olika hästar är olika känsliga för BoT, vissa är "känsligare för att reagera" på BoT än andra (vetinte hur jag ska uttrycka mig..)
och på en häst som aldrig har haft på sig BoT innan ska du börja med en invänjningsperiod innan du har en tex ryggvärmare på hela natten.

Började använda ryggvärmaren i somras (kanske 2-3 månader sen) och det har fungerat bra, vande successivt till en början förstås och sen har hon haft den nattetid i bomullstäcke/regntäcke på natten. Inte de supervarma nätterna.
Bara fått positiva effekter och inget obehag!

Tänkte mer på hur jag ska tänka nu när det är dags för fodrade täcken såsmåningom, kanske måste tänka om ? :)

Menar du att det kan vara individuellt hur mkt värme hästen producerar eftersom alla hästar reagerar olika på BoT?

Menar du att det kan vara individuellt hur mkt värme hästen producerar eftersom alla hästar reagerar olika på BoT?

Ja precis. På gamla/sjuka hästar som själva inte har den blodgenomströmning som är önskvärd för att hålla musklerna ok och kroppsvärmen ok kan det finnas ett behov av BoT. Men vanliga hästar som redan har önskvärd blodcirkulation kan få konstiga biverkningar av den nya cirkulationen som uppstår med BoT och även därför mer värme.:idea:

Jag sover på ett ryggstycke för jag är så extremt frusen om nätterna, beror på dålig blodgenomströmning... Har skurit ner från 3 täcken till 1+ fleccefilt. För mig producerar det massor med värme.

Har även ett till hästen och nu går han med 100g täcke +BoT, han är inte kall, utan precis lagom. Han är helrakad, om inte BoT skulle han gått med 150-200 beroende på väder och vind.

Jag sover på ett ryggstycke för jag är så extremt frusen om nätterna, beror på dålig blodgenomströmning... Har skurit ner från 3 täcken till 1+ fleccefilt. För mig producerar det massor med värme.

Precis har man ev problem med cirkulationen kan det vara den perfekta lösningen. Men tänk om resultatet var detsamma men du inte hade problem från början. Vad varmt det hade blivit. Det är det jag vill att folk ska tänka på innan de annvänder BoT på Fullt Friska Hästar.

Obs inte riktat till dig utan en allmän reflektion. Jag föruttsätter att du vet vad du gör eftersom du själv vet hur BoT fungerar;)

fast har man en häst utan minsta stelhet eller skavank så fnns ju ingen anledning att betala 2500 för ett back on track täcke...:p

Liknande trådar

Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
636
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Shixle
·
Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 130
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka