Hur vet jag att pass o.d. stämmer vid köp?

uma

Trådstartare
Jag är på jakt efter ny häst och har börjat spana en del. Har köpt häst förut men då har situationen varit sådan att jag inte behövt fundera på om alla "handlingar" varit i sin ordning.
Kan tänkas att jag med åldern blivit mer misstänksam men jag är livrädd för att bli lurad i min eventuella hästaffär.

Hur vet jag att passet verkligen hör till den häst jag tittar på (tänker då främst på importer)? Får dessa hästar ett svenskt pass när de kommer hit? Vem utfärdar det i så fall? Hur funkar sån´t? Någon som vet om det är mycket mygel kring dessa? Vill gärna ha tips på hur jag som spekulant kan "kolla upp" hästen, vad jag ska tänka på?

Tacksam för svar!

Sv: Hur vet jag att pass o.d. stämmer vid köp?

En importerad häst ska i normal fallet inte ha svenskt pass utan ha ett pass från det land den kommer ifrån.
De fall den kan svenskt pass utan att det är något konstigt är äldre hästar som kom hit innan passtvånget kom och hästar från länder utanför EU som inte har passkrav. I alla andra fall ska hästen ha ett pass från sitt födelseland. Passet ska sedan innehålla konturdiagram och beskrivning av hästen + ev märkning. Kravet på märkning kom inte förrän 2006 i Sverige så äldre hästar kan vara helt utan märkning.
Är hästen märkt så är det ju enklare att kolla upp om det stämmer med passet än om den inte är det.

Det "mygel" jag vet förekommer är att man i vissa länder har falska pass och intyg. Men också att svenska hästhandlare gör importer svenska genom att göra av med orginal passen och regga om i Sverige utan stam känd stam. Samma sak som kan hända hästar med ofördelaktig härstamning att man reggar utan stam eller om den är född innan 2006 och omärkt reggar om den. Vilket då inte innebär att något alls stämmer utan då även åldern vara fel och hästen märkt.

Säkrast om du vill vara helt säker på att få rätt häst får du helt enkelt köpa ett fal direkt från uppfödaren. Om du väljer ras som har krav på DNA får du då också det avstämt mot hingsten så att du har rätt stam. ;)
Men det är inte så vanligt att man fuskar med hästarnas stam och pass så du kan nog vara ganska säker på att det är rätt häst du köper om du inte ger dig på riktigta risk affäre. Sådana som att köpa obesett från Polen eller liknade.

När du veterinärbesiktigar hästen ska veterinären kontrollera hästens identitet mot de handlingar som presenteras. Det är väl den bästa kontroll man kan få, förutsatt att veterinären är noga. Veterinären kan ju också göra en uppskattning av ålder mot tänder.

Läs av hästen microchip och stäm av mot passet. Detta kan en vet eller en id-kontrollör göra. Är hästen inte chippad får du förlita dig på konturdiagrammet.
Kolla alla handlingar väldigt noga. Jag köpte ett häst med tysk pass och med separat inskrivningsbevis i rasstamboken förra året - helt korrekt i sig. Det visade sig då att chipnumret inte stämde - sista siffran var olika i passet och pappren från stamboken. Ägarana hade inte sett detta och blev lika förvånade som jag. De kontaktade stamboken som rättade det hela - det var ett slarvfel från deras sida. Jag var dock väldigt glad att jag kollade alla papper så nog så att alla papper var korrekta när köpet genomfördes!

Kan man inte ring till avelsföreningen och kolla så att den som utger sig för att vara ägare verkligen är det? Ring till den som står som förra ägare i passet och kolla så allt är okej där, att hästen är fullt betald och så.

Lycka till :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
2 005
Senast: Masse
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att... 2
Svar
25
· Visningar
3 212
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
17 447
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka