Hur vet jag bomvidden?

nexxa

Trådstartare
Har en sadel liggandes o vet varken bomvidd eller strl på sitsen.
Hur tar man reda på själv?

Sv: Hur vet jag bomvidden?

Ja du. Det va en väldigt intressant fråga. Jag har aldrig tänkt på det. Jag själv har 16.5 så är sadeln bata stor så är den nog typ 17-17.5. Hoppas att det kommer någon som kan detta. Man måste ju kunna mäta på någe vis.

för mig att man mätte sitsen från framvalvet o rakt upp..till bakvalvet men är inte säker på om detta stämmer, fick inte ihop det riktigt själv heller nämligen..

Sitsstorleken mäter man, har jag för mig, från ena knappen (vid framvalvet) och till mitten av bakvalvet.

bettysmatte skrev:
Sitsstorleken mäter man, har jag för mig, från ena knappen (vid framvalvet) och till mitten av bakvalvet.
Exaktemente!

Att mäta storleken på sadeln sits från sadelspiken till mitten på bakvalvet är helt fel. På grund av att det finns flera olika typer av design på sadelns sits så blir denna mätning helt felaktig. Det rätta sättet är att mäta från sadelns främsta punkt vid framvalvet till mitten på sadelns bakvalv. Man lyfter sedan upp sadelns storkåpa och tittar var främre kanten på sadeln stomme ligger. Avståndet från framkanten på sadeln till främre kanten av sadeln stomme drar man sedan av från det första måttet som togs och då får man det riktiga måttet. Det är med andra ord längden på sadelns stomme som är "sitsens storlek".

på de flesta sadlar finns det någon form av märkning där sits- och bomstorlek står.
Titta på insidan av alla kåpor, undersidan av sadeln, vid stigläderskrampan osv.
Där brukar det stå t.ex 31 17 283947 där 31 är bom, 17 är sits och de andra siffrorna är serienummret.

står inget på min sadel, det är en gammal en som är "märkeslös"

Bomvidden kan du mäta först högst upp vid framvalvet, sedan mellan ortspetsarna och sedan där sadeln "veckar" sig (ca 10-15 cm nedanför ortspetsarna kanske)
Sen är det bara att gå med måtten till en sadelmakare så kan h*n berätta vilken bomvidd det är.

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
234
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
329
Utrustning Erfarenheter av Piuma Feather Light upphöjande pad från Acavallo? Gör den någon skillnad? Bra stötdämpning och bra luftflödessystem...
Svar
0
· Visningar
237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bilder från iPhone till Mac
  • Handdukar
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka