Bukefalos 28 år!

Hur vet man? 4- eller 5 ggr...

janna

Trådstartare
Finns det ngt sätt att se om man har en 4- eller 5-gångare?
Jag köpte min första islandshäst för ett drygt halvår sedan. Har bara haft tregångare innan. Min häst har en ganska bra tölt och skritt, Ok trav med ganska dålig bärighet (vi jobbar på bärigheten :) ) och passaktig galopp som vi också jobbar på. När hon inte orkar så blandar hon alla gångarter och det slutar i sekvenser av grisepass. Häromdagen hände dock en ny grej, vi skulle galoppera lite snabbare i en svag uppförsbacke, helt plötsligt byter hon gångart till rätt snabb "grisepass".. Inte lika snabb som flygande pass, men den snabbaste "grisepassen" (?) hon visat sedan jag köpte henne iaf :) Jag saktade av och fattade ny galopp och det hände inte igen.
Hon har ganska kort rygg och rund rumpa, om exteriören kanske kan ge ngn vägledning.
Jag är som sagt ny på islandshäst, och har än inte börjat rida för instruktör men tänker göra det så småningom :)
Vad tror ni? Jag förstår såklart att det är jättesvårt att gissa via ett forum men om ngn har ngt tips om hur man vet hur många gångarter hästen kan tänkas ha så vore det roligt :D

(Och just det, sadeln är utprovad och hon är fin i kroppen/muskulatur enligt ET :) )
 
Passgenen är ärftlig, har hästen 2 5-gångsföräldrar så bör den ha förmågan att gå i pass, dock kan andra aspekter saknas såsom viljan.

Utifrån din beskrivning är din häst troligen 5-gångare, med tanke på att den verkar ha nära till passen, om den sedan är brukbar är en annan femma.
 
Låter som en femgångare, men det kan vara klurigt att veta i vissa fall. Min femgångare visade inte ett uns pass förrän hon var elva år gammal, väl där och när jag klurat ut vad feltakten i den ökade tölten var så var det bara att lägga henne, mer eller mindre. Finns ett gäng sånna historier om fyrgångare som i mogen ålder bestämmer sig för att visa sin femte växel, i ditt fall låter det dock inte som nån tvekan om vad hästen är.
 
Jag håller med ovanstående och tycker det låter som en femgångare. Dock finns det hästar som går mycket åt det passaktiga men som kanske inte har någon riktig pass egentligen. Dock tycker jag att din häst låter som en femgångare utifrån hur den verkar vara gångartsmässigt. ;)

Min häst som jag köpte i vintras köptes som fyrgångare men har nu börjat visa att han nog kan ha ännu en växel. ;) Jag och hans förra ägare som driver ett stort stuteri i DK trodde att det var en fyrgångshäst då han inte visat passtendenser som ung och otränad. Hans pappa bedömd förstaklass som fyrgångare och hans mor ett förstaklass-sto med bara 6 för passen så alla antog nog att det inte fanns någon pass att hämta hos min lille grabb. Dock verkar det lite som att han lurat oss på det planet! :p
 
Hej!

Du kan gå in på WorldFengur och under Virtual Mate Selection. Uppge hingst och sto så får du beräknad släktskapsgrad (R) mellan föräldrarna, BLUP härstamningsindex, inavelskoefficient (F) och möjliga genotyper avseende färger och passgenen i den förväntade avkomman.

Islandsfullblod på Lösdrift
 
Numera finns även möjlighet att gentesta hästen för passanlag, då får man rent teoretiskt veta detta säkert, men det kostar ju en slant...
 
Hej!

Du kan gå in på WorldFengur och under Virtual Mate Selection. Uppge hingst och sto så får du beräknad släktskapsgrad (R) mellan föräldrarna, BLUP härstamningsindex, inavelskoefficient (F) och möjliga genotyper avseende färger och passgenen i den förväntade avkomman.

Islandsfullblod på Lösdrift


Jag vart nyficken o testade detta på min men på modern står det -- under DMRT3-locus. Innebär det att det är okänt? hitta ingen bra beskrivning av kolumnerna.. Fadern är iaf CA och avkomman 76% - fyrgång enligt detta.
 
Jag vart nyficken o testade detta på min men på modern står det -- under DMRT3-locus. Innebär det att det är okänt? hitta ingen bra beskrivning av kolumnerna.. Fadern är iaf CA och avkomman 76% - fyrgång enligt detta.
Har för mig att när det är -- så är det oklart vad DMRT3 är det kan vara lite av varje och det går inte att utläsa vad det är för locus. Ofta är det en del i varje lokus.
Någon som vet mer får gärna rätta mig.

Med vänlig hälsning
IpL
Rolle
 
Femgångarna brukar ha mer eller mindre rak rygg och sluttande kors. Men jag ær ingen expert! Du kan ju kolla på många bilder av bra femgångare så ser du. Din ær en femgångare, det ær nog alla hær på forumet øverens om.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 811
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 085
Senast: Magiana
·
Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 029
Senast: Novisis
·
Islandshäst Jag misströstar nått så in i... snälla hjälp! Min islänning, 10 år i år, kunde tölta rent (men efter slit och tandagnisslan, perfekta...
2
Svar
21
· Visningar
2 778
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp