Hur vet man vilken bomlös som passar?

Inka-90

Trådstartare
Jag har funderat på att köpa en bomlös för att kunna bygga muskler på min ena häst innan vi ska på sadelutprovning och prova ut en ny sadel.

men passar alla bomlösa på alla hästar? hur vet man vilken man ska ha? hur vet man om den passar? jag är helt ny på bomlös.

Sv: Hur vet man vilken bomlös som passar?

Hej!
När det gäller bomlösa sadlar så är tanken att de ska passa alla hästar just för att de inte har någon bom. Nu finns det ju en massa olika modeller, några har paneler på insidan för att man ska slippa ha specialpad, andra modeller måste man ha specialpad till. Panelerna eller paden gör att det blir en tunnel över hästens ryggrad så att sadeln inte ligger emot där.
En bomlös sadel kan man padda upp efter behov, jag brukar använda ett vanligt, kraftigt shabrak plus ett renskinn (mina bomlösa har paneler på insidan) för att hjälpa till att fördela trycket.

Det finns förstås olika storlekar på sadlarna, beroende på ryttarens och hästens storlek. Själv har jag araber, är normalt (plus ...) byggd och rider i 18-tums- sadlar. Jag har en distanssadel och en dressyr, båda bomlösa.

Det finns massor av modeller, titta på nätet och när du hittar någon du gillar så be återförsäljaren hjälpa dig!

tack för ditt svar.
det är så att jag har funderat på att köpa den bruna bomlösa från hööks och använda några månader för att bygga upp hästen igen och sen åka till sadelutprovare och prova ut en ordentlig sadel åt henne. för den sadel hon har nu har blivit för smal och klämmer så jag kan inte rida i den, hon blir jättesur.. vilket är förståligt.

så jag tänkte om denna billiga sadel duger att ridi i ngra månader bara, vill ju inte läga 10.000kr på en sadel som bara ska användas et litet tag.

men hur vet jag om den passar? eller passar alla bomlösa på alla hästar?

ja jag har sett den tråden, men finner inte mina svar där.

utan jag undrar hur jag vet om den sadeln passar? eller passar alla bomlösa på alla hästar?

ja jag har sett den tråden, men finner inte mina svar där.

utan jag undrar hur jag vet om den sadeln passar? eller passar alla bomlösa på alla hästar?

Alla bomlösa passar inte på alla hästar!

Det finns ingen traditionel bom i de bomlösa, men det finns ett framvalv som lyfter sadeln och ryttarens vikt från manken. Det innebär att framvalvet ska passa likaväl som en bomsadel ska vara rätt i bomvid.

Sen finns det två olika varianter på bomlösa, antingen med paneler på undersidan eller de utan paneler som man ska använda en pad med inlägg i som fördelar vikten från ryttaren och ger en luftkanal för ryggraden så att den slipper tryck. Det innebär att man bör välja en pad med omsorg som uppfyller dessa krav om sadeln inte har paneler!

Fördelen med en del bomlösa är att man kan byta ut framvalvet efterhand som hästen förändras.

Vi har ganska nyligen bytt framvalvet på våran Star Trekk efter att hästen har breddat sig, enklare än att byta till en helt ny sadel.

Jag har för mig att de bomlösa av de "billigare" varianterna inte har möjligheten att byta framvalv, men jag kan ha fel?

/Camilla

Det är nog bara att prova.
Den typen av bomlös är ju mjuk och flexibel så den borde ligga ok på flera olika hästtyper iaf. Det som skiljer är hur tjocka ilägg som behövs till padden, beror bla på mankhöjd och ryttarens tyngd.
Är hästen väldigt bred kan det bli svårt att få en bra sits eftersom sadeln inte har någon upphöjd sits.

Jag har för mig att de bomlösa av de "billigare" varianterna inte har möjligheten att byta framvalv, men jag kan ha fel?

/Camilla

Stämmer. Däremot vet jag flera som bytt ut frampommeln mot något mjukt material, på hästar med liten/ingen manke.
Vet inte hur det funkar dock.

Stämmer. Däremot vet jag flera som bytt ut frampommeln mot något mjukt material, på hästar med liten/ingen manke.
Vet inte hur det funkar dock.

Jag tror att det kan funka till viss del, men inte om rider som jag (Distansträning)? Framvalvet är ju till för att frigöra manken från tryck och om man då byter ut det mot "något mjukt material" så borde det bli ett konstant tryck på manken?
/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
325
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 185
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka