Hur vet man?

Em3li3

Trådstartare
Hur vet man att en bom i sadeln är av(i fram)?
Det skulle vara snällt om du/ni som svarar kan specificera er noga, så man fattar och hänger med ;P
Tacksam för svar.
/E

Sv: Hur vet man?

Sätt framvalvet mot din höft (sitsen uppåt) och ta tag i bakvalvet och tryck det mot dig. Om sadeln kan böjas på det sättet är bommen troligen av.

Det brukar även gå att känna skador på bommen genom att stoppa in handen/fingrarna mellan bommen och bossorna på undersidan. Hittar du något misstänkt så prova att flexa sadeln medan du känner på skadan, då kan man ibland känna hela sprickan.

Såklart, enda sättet att VETA är ju att låta en sadelmakare öppna sadeln och kika på bommen. ;)

Kostar kanske ett par hundra.

Det stämmer INTE. Har modellen flexibel bom får man det resultatat beskriver. För att få besked måste man öppna sadeln

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka