Hur vet man?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Nicolina_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 752
N

Nicolina_

Om man ska köpa en ny häst, ska man ge den lika mycket och samma foder som den fick innan? Eller hur tar man annars reda på det? Hur får man helt rätt fodermängd om man inte riktigt känner hästen?:confused:

Sv: Hur vet man?

Ta reda på vad hästen fodras med nu och ge liknande i början, skaffa hö som är analyserat och be någon här tex. om hjälp att räkna ut vad hästen behöver, så börjar du sakta vänja om hästen till dess nya foderstat

Sv: Hur vet man?

Om du ska köpa en häst så ska du låta den gå på en foderstat som är så lik den gamla som möjligt de första veckorna. Det är stressande nog för hästen att byta stall, rutiner och människor utan att man genomför ett tvärt foderbyte. Försök att få med dig så mycket hö eller hösilage som möjligt från den gamla ägaren, så att du gradvis kan gå över till det grovfoder ni har i ert stall.

Sen får du räkna ut en foderstat baserad på det grovfoder ni har i ert stall, och försiktigt gå över till den nya foderstaten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 029
Senast: tanten
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 204
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
674
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka