Hur vet man?

Humelibumlan

Trådstartare
Vilken storlek på sadel (sätet) man bör ha?

Vid, normal och smal, vilken typ av häst passar till vilken?
Någon som orkar sig på en utläggning och förklaring??

Sv: Hur vet man?

Ja du ingen verkar vilja hjälpa dig :cry:

Men lugn vi fixar det. Du får låna min privata sadelutprovare
Ho e skitbra på sånt
Fallet löst :banana: :banana: :banana:
Hon börjar på S och slutar på N

Har faktiskt inte sett den här tråden...

Sätets storlek avgörs av din längd på dina ben och storleken på rumpan. När du har rätt storlek har du minst en handflata mellan rumpa och bakvalv och du sitter mitt i sadeln, du ska inte sitta på sadelns framvalv.

Bomvidden bestäms av hur hästen ser ut. Vissa raser är kända för att vara breda än andra men man kan inte generellt säga att normal bom passar hbl, vid bom till fjording osv. Finns många olika typer av bommar och många olika sätt att mäta.

Det är inte bara bomvidden som spelar roll, utan även böjningen på bommen.
Vill du lära dig lite mer kan du gå in på www.ridin.se och
http://www.alltomhastar.se/content....tputTemplateID=522&ArticleStateID=2&ParentID=

Råder dig ändå att ta kontakt med en sadelmakare och utprovare som kan visa dig.

Diabolical_Kitten skrev:
Har faktiskt inte sett den här tråden...

Sätets storlek avgörs av din längd på dina ben och storleken på rumpan. När du har rätt storlek har du minst en handflata mellan rumpa och bakvalv och du sitter mitt i sadeln, du ska inte sitta på sadelns framvalv.

Bomvidden bestäms av hur hästen ser ut. Vissa raser är kända för att vara breda än andra men man kan inte generellt säga att normal bom passar hbl, vid bom till fjording osv. Finns många olika typer av bommar och många olika sätt att mäta.

Det är inte bara bomvidden som spelar roll, utan även böjningen på bommen.
Vill du lära dig lite mer kan du gå in på www.ridin.se och
http://www.alltomhastar.se/content....tputTemplateID=522&ArticleStateID=2&ParentID=

Råder dig ändå att ta kontakt med en sadelmakare och utprovare som kan visa dig.
En hel vetenskap? :eek:

Tack för tips, råd och länk :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: iNHALE
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka