Hur vet ni att det är dags...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare CaliforniaSwed
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 4 934
C

CaliforniaSwed

...att födda? Vad har eras tikar för tecken att visa att det är dags?

Vad är det tidigast att ni har varit med om att en tik har föddat?

Hur långt i förväg kan en tik läcka mjölk?

På torsdag är det 58 dygn (som de flesta säger är det tidigast hon kan födda) men tiken min läcka och magen har sjunkat ner åt (förgår) så det syns ordentligt. Mina andra kul jag har haft var "text book exsamples" "by the book" föddslar. Nu undra jag lite mer som jag inte hitta på nättet eller i dessa böcker jag har.

Bara lite saker jag är nyfiken på som håller mig vaken på natten...:D

Sv: Hur vet ni att det är dags...

Före dygn 58 är risken större att valparna dör, än chansen att de klarar sig.

Bäst är ju att tempa. Magen kan ju sjunka ner rätt långt innan och vissa tikar släpper till mjölk rätt långt i förväg, så baserat på det endast går det ju inte att säga något egentligen..

min tik (grand danois) valpade för första gången förra året, hon fick valparna tre dagar för tidigt, jag märkte att något var på gång.

hon blev nästan lite valpig, och orolig. Jag låg i sängen och hon låg brevid, hon började skaka lite, och hon slickade på mig hela tiden. Höll väl på så i ungefär en kvart, innan första valpen tittade ut.

själva valpandet gick väldigt bra, hon fick den första valpen runt 23 på kvällen och vid 9-10 på morgonen kom den sista. För varje valp krystade hon en gång, och sedan en gång till och sen var de ute. hon pep ingenting under krystningarna och allt gick superbra.

Jag tro inte att hon skulle födda nu. Det är att mina andra var på den 63:e och den 64:e dygnet. och ingen mjölk och släppte inte ner tills dagen innan nästan. Vill bara har lite stöd att det var normalt.

Tempen har vi kol på. Det är mer en undring jag hade sen men gamla tik gav nästan ingen varning att det var dags och undra hur andra tikar gav signal att det var dags. Egen research så säga.

Tack

gärna mer om ni andra hur ni upplevt eras tikar signaler. Jag är bara hungry för mer info...:D

Här valpades det i lördags på 55:e dygnet. Blev en hanvalp av normal storlek. Full fart på den lille och nöjd mamma. Tiken var ensam i 50 min och visade inga "akuta" tecken på att valpa. Gick en vända till valplådan på morgonen och inget mer.... Valpen kom ca 11.30.

Vad var det för sorts hund? Är det normalt att den rasen har bara 1-2 valpar?

Jag är rädd att min dam kommer inte säga ett ljud och jag kommer sover genom alltihopa:crazy:.

Vad är den tydigast nån vet om att en tik har haft valpar och de var frisk och allt gick bra?

När det börjar bli dags, får du väl ställa klockan och kika til henne en gång i timmen/halvtimmen. När min fick så böev jag så fasligt trött efter ett tag, när jag trodde att det var klart, så jag hade min på alarm var tionde minut, fick dock slå av de när det visade sig att hon hade fler valpar i magen, så det var bara att spärra upp ögonen och hålla koll.

hon fick tio valpar totalt.

10 st! Då förstår du var trött. Jag kanske ska ser till att jag har lite tape i valpnings väskan så att tape öppna ögonen om det börjar blir så illa. :D Vi har ganska många olika djur här så att stanna up en natt eller två har jag varit med om redan några gånger.

Det beror ju lite på hur din hund är, men du märker det nog... Annars kan en idé vara att vakta henne på nätterna och sova på dagarna, när någon annan kan passa på. Så gjorde jag med min tik, fr o m dygn 55 satt jag uppe nättena igenom, för att säkert inte missa något. Hon fick på dygn 62, då var man rätt trött :angel:
I hennes fall hade man i alla fall inte kunnat sova igenom det, hon for runt i valplådan och krafsade, peeeep, gnällde, grävde o s v i ca 12-15 timmar... Hade nog inte gått att sova i rummet då ;) När hon väl satte igång på allvar - då satt jag vid datorn och trodde att hon sov, men såg att hon började slicka sig och ute var valpen! Hann aldrig ens märka att hon krystade... Drygt 2 timmar senare hade hon fött hela 7 valpar! Var nog en rätt smidig förlossning. Hennes temp var lägst kl 17 dagen innan och valparna började titta ut stra efter 14, d v s ca 21 timmar senare.

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka