Hur vet ni vilka benskydd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare PinaColada86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 879
P

PinaColada86

En liten fredagsfundering som jag har tänkt på ett tag. Hur vet ni vilka skydd ni ska använda till era hästar? Använder ni samma slags benskydd till alla hästar (dvs om ni köper en ny, för ni vidare vanan att använda just de skydden ni hade på er förra häst)? Eller är det så att ni köper en häst, och hos den förra ägaren hade den just de skydden? Eller har hästen redan varit skaddat, elelr "vissat prov" på att trampa sig, så ni "sätter in skydden i efterhand för att skydda i framtiden".

Finns säkert mängder med andra olika anledningar, men jag hoppas ni fårstår min tankegång :) Det gäller förstås all annan utrustning också, men just benskydd finns så mycket olika. (Dit hör väl kanske också om ni lindar hästen ben vid ridning.)

/Veronica

Sv: Hur vet ni vilka benskydd?

jag har suttit benskydd på medryttarhästen min. ägaren tycker de va bra. hur ska jag förklara men hon går lite ikors och slår i med bakbenen och så. frambenen slår hon i ibland, så jag har skydd runtom på henne.

men efetrsom jag köpt dom och så och ägaren inte rider mkt så följer dom med mej sen. även alla andra saker jag köpt.:bump:

Använder i regel inte skydd på hästarna utom vid hoppning etc.

Senskydd har blivit standard att använda. Då jag har en häst som inte alltid vet var han ska sätta fötterna + att han reagerar så starkt på bakskydd skaffade jag höga strykkappor bak som är lätta att använda. Det har han alltid på sig vid ridning/körning (om han inte lindas) så han ska kunna gå normalt när han har transportskydd, ska gå maraton eller behöver lindas bak. Förr stod han och tokryckte med bakbenen om dessa var lindade. Efter ett alldeles för stort antal tappskor (till och med dagen efter att hovslagaren varit där!!) får han ha stora boots fram om vi ska galoppera. Galoppen är inte helt balanserad än (kbltravare). Så det har ju kommit efterhand. På ny häst skulle jag börja med senskydd bara.

Jätte intressant Nora! Där fick du in nästan alla mina olika aspekter ;)

jag har alltid nån form av skydd på min häst beroende på vad vi ska göra... han slår inte på sig visserligen men jag ser de som att ifall att.
speciellt när jag rider ut då jag har sett 2 hästar som har fått en pinne genom benet. en blev bra efter mycket vila men den andra fick dom ta bort tråkigt nog...

så därför rider jag alltid med skydd på de hästar jag jag haft:)

När jag köpte Lidos så hade jag honom utan skydd, eftersom förra ägaren påstod att han inte behövde några. (Han har en 4-5 st vita ärr efter sårskador på benen, men men...) Märkte dock rätt snart att han slog ihop bakbenen och eftersom jag hade strykkappor kvar från förre pållen så fick Lidos överta dessa. Senare märkte jag även att han slog i framkotorna med bakhovarna också, så då köpte jag ett par senskydd till frambenen. Så i vårt fall kan man säga att skydden har åkt på efter hand för att skydda i framtiden.

En liten fredagsfundering som jag har tänkt på ett tag. Hur vet ni vilka skydd ni ska använda till era hästar? Använder ni samma slags benskydd till alla hästar (dvs om ni köper en ny, för ni vidare vanan att använda just de skydden ni hade på er förra häst)? Eller är det så att ni köper en häst, och hos den förra ägaren hade den just de skydden? Eller har hästen redan varit skaddat, elelr "vissat prov" på att trampa sig, så ni "sätter in skydden i efterhand för att skydda i framtiden".

Finns säkert mängder med andra olika anledningar, men jag hoppas ni fårstår min tankegång :) Det gäller förstås all annan utrustning också, men just benskydd finns så mycket olika. (Dit hör väl kanske också om ni lindar hästen ben vid ridning.)

/Veronica

Först får man ju se till vad man skall göra. På ridbanan vid dressyr och markarbete kan man ju kanske klara sig helt utan, eller linda benen. Vid hoppning eller i terräng behöver man ju pålitliga och mer heltäckande skydd. Man får ju också se till hur hästen rör sig och hur känslig den är för skav osv.

Skötisen har lite svårt med balansen och slår sig på bakbenen å hon har låga strykkappor vid all ridning. Senskydd+boots fram åker på vid träning(hoppning) har även boots bak när vi hoppar på terrängbanan. Lindar alla 4 om jag rider dressyr.

*kl*
Om man t ex köpt ny häst sätter jag på vad jag har hemma, men man märker ju ganska snart vad hästen har för behov. Om de stryker sig, sparkar sig, trampar sig etc. Sen brukar jag anpassa skydden efter hästens behov. Har dock alltid någon form av skydd både fram och bak alt. lindor.

Hoppning har jag alltid senskydd fram och kotskydd bak och boots fram, men får väl börja ha bak också eftersom hon lyckas med lite allt möjligt.
I dressyren har jag skydd/ lindor runt om och boots fram.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 457
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31