Hur veta bomvidd på beg sadlar?

MiniLi

Trådstartare
Jag har två sadlar som jag ska sälja, båda är justerade i bomvidd. Hur kan jag ta reda på vilken bomvidd som gäller för dem nu?
Måste jag åka till sadelmakaren eller kan man på något sätt ta reda på det själv?

Sv: Hur veta bomvidd på beg sadlar?

Jag brukar ta ut ungefärlig vinkel själv, det är ju inte så svårt. Till slut måste man ju ändå prova sadeln för att vara säker på att den verkligen passar på just den hästen man tänkt sig.

Tack. Ska göra ett försök och se om jag lyckas.

Annars kanske jag får ringa min sadelmänniska och kolla om hon minns vilka ändringar som är gjorda.. Eller be henne titta..

Om sadlarna passar på hästen så mät hästen. Då får du fram graderna på hästens bredd och passar sadeln så vet du ju vilken bredd det är i grader.

Hästen är såld sen ett bra tag tillbaka så kan inte mäta honom.

Aha. ja då var inte det ett alternativ. Finns ingen annan häst sadlarna kan passa?

Liknande trådar

Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
752
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka