Bukefalos 28 år!

Hur visar sej en förgiftning av tex sprängört??

annso80

Trådstartare
:crazy: undrar hur en förgiftning visar sej på hästen , om den skulle ha ätit sprängört eller de som ser ut som den ,, ngn som vet vad de heter brunaktiga stjälkar???
Hur visar sej symptomen? Pållen betedde sej knepigt närligen idag och vi trodde vi fått bort allt giftigt i hagen men vi hade missat lite och nu blir jag lite orolig att han ätit av dem.. Han var pigg osv i hagen sprang o galopperade..men var sej inte ricktigt lik när han reds..snubblig och kort i steget upplevde jag..visst han börjar bli lite lång i hovarna så det är dags för hovis, man han brukar vara rätt säker på foten. Sparkade när man stannade med höger bak rakt ut ej mot magen och stannade upp ibland och kändes ovillig..:crazy:
Tog in och tempade 37.8 alltså ingen feber ngt varm i benen-.
mestadels bak och lite galligare än vanligt upplevde jag..hittade inga bett eller så (tänkte på orm)
Lät honom stå inne i natt och när jag kom till stallet och kvällfodrade var han jättepigg gnäggade och ville ut... så det kanske bara var tillfälligt men man blir ju så nojjig .
 
Sv: Hur visar sej en förgiftning av tex sprängört??

Om hästen ätit sprängört får den kramper och dör inom ett par timmar. Har den inte gjort det så har den inte ätit sprängört åtm inte i tillräcklig mängd.
Många växter har bruna stjälkar! Kolla på bilder på nätet så kan du jämföra. HH
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 557
Senast: Train
·
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 881
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp