Bukefalos 28 år!

Fång eller korsförlamning efter operation?

Asa_S

Trådstartare
I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt, och var ovillig att gå öht på djursjukhuset. Noterade att det kunde komma från hovarna, det var nästan inget spån alls i boxen och om hon inte övernattat någon annanstans så hade hon stått nästan ett helt dygn i det närmaste rakt på betonggolvet. Dock visade hon inga problem att gå ut från djursjukhuset och inte hemma från trsp till sin box, varför jag tänkte att det nog hade berott på att hon inte var så sugen på mer behandlingar att hon inte ville gå där inne...

Stod inne i 4 dagar, promenerades under tiden utan att visa någon ömhet, dock med inte helt kalla hovar, blev hela tiden "darrig" och med puls (upphetsad) så fort något skulle till att hända. Dag 4 em var hon väldigt skallrig, spänd i ryggen, hårt vinklat bäcken men stod inte överdrivet under sig. Skrittade henne på lina och upptäckte då störning i rörelsemönstret, vä bak kortare steg och vinklade inte ut bäckenhalvorna lika mycket. Efter 20 min skritt i båda varven (inga inspänningar) såg hon mindre spänd ut i ryggmuskulaturen och stegskillnaden var mindre även om den fortfarande syntes.

Vid 20-tiden skallrade hela hästen och jag lade då dubbla filtar (hade tidigare haft en filt hela tiden utom under promenaderna) med hölager mellan, hästen svankar så fort jag drar minsta lilla i bakre resårgjorden. Temp 37,8.

Morgonen därpå är skallringarna något bättre, ringer vet då jag helst vill börja släppa ut hästen så att hon kan röra sig lite mer och hålla värmen lite bättre men tycker hon nästan är för dålig, men han håller med mig att prova släppa ut. Skallringarna upphör efter detta i det närmaste helt.

Nästa dag går hästen konstigt på väg ut till hagen, vänster bak lyfts in överdrivet under hästen före isättning, ibland dubbel isättning och ibland hoppar hon om. Höger fram korta steg, ibland bara fram jämte det andra frambenet innan det sätts i backen. Rumpan åker iväg sidledes åt höger när vänster bak ska trycka ifrån och det ser ut som att bakknät vinklas något utåt i frånskjutet. Dock är det så att man vid operationen öppnat en böld fram på bringan till vänster om luftstrupen och eftersom hon hela föregående dag gått med dubbla täcken som tryckt på detta, tycker jag inte det är så konstigt om det är ömt idag (ett täcke på) så att hon inte vill ta fram ena frambenet och lägga tryck mot bogspännena. Fram på dagen när solen hunnit smälta bort lite frost plockar jag av täcket, men på em går hon fortfarande inte märkbart bättre, rejält under ställd bak så jag tar in henne och filtar igen, temp 38,1 men ingen reaktion för visitertång, har däremot svårt att hålla balansen när jag håller upp höger fram. I lätt utförslöpa synns knappt störninen, men i uppför ser det ut som tidigare, möjligtvis något bättre men i vissa steg ser det ut som att hon ska falla omkull, kliver då om och fortsätter. Vet ger på kvällen en 5:e streptocillin, B-vit och Finadyne, tror att det ev kommer från hovarna, som är helt kalla, ingen puls, lite allmän förtjockning finns, men inget jag skulle kalla svullnad.

Imorse gick jag en sväng, hästen vände självmant i spiltan vilket hon inte klarade igår (190 cm bred, häst 170 hög). Gick piggt framåt, lite av stegförkortningen finns kvar men hästen ser inte hindrad ut. Efter telefonkontakt med vet ska jag nu fortsätta ge Finadyne men jag är lite tveksam till att det skulle vara hovarna, känns mer som att problemet uppstod av att hästen stod och spände sig så hemskt i ryggen, funderar rent av korsförlamning, men då ska de ju ha svettningar och det har hon inte. "Förr" sades det att hästarna kunde få korsförlamning av att bli kalla i njurpartiet ex vis vid kallregn, och det verkar inte alls ologiskt att detta är samma variant.

Vet är lite förbryllad, åker dessutom bort på kurs i em, så han kommer inte att finnas tillgänglig.

Vi visste inte vad bölden var för något förrän vet satte kniven i, dock visade sig hästen vara väldigt allmänpåverkad av den, däckade efter halva påsen narkosmedel medan de stod beredda med ytterligare en pga hästens storlek. Påverkad efteråt med hög puls och som jag upplevde det fortfarande påverkad när jag hämtade henne ett dygn senare. Har druckit bra och ätit OK även om hon varit ännu mindre angelägen om mat än vanligt. Magen verkar helt OK.

Känner mig alldeles villrådig och som värsta nybörjaren... När vi inte vet vad som är fel, vet vi ju inte heller riktigt hur hästen ska behandlas, det är mer avvakta och se hur hästen svarar på behandling.

Är det någon här som stött på något liknande och kan komma med någon sorts förslag? Vet har liksom påpekat flera gånger att hon var väldigt allmänpåverkad redan före op, och jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta - om det rent av finns risk för att hon inte klarar sig igenom det här. Fast SÅ dålig är hon ju inte, och eftersom jag alltid, alltid, alltid studerar hur mina hästar rör sig (har dem i hagar runt huset) så ser jag direkt minsta lilla förändring som andra förmodligen inte skulle se, och just nu är jag dessutom halvt hysterisk så folk brukar alltid utifrån mina beskrivningar tro att allt är mycket värre än de sedan tycker att det ser ut.

Jag vet att det inte är så lätt att svara utan att ha sett hästen, men kan ni vara snälla och skriva någonting bara så att matte mår lite bättre iallafall :crazy: ?
 
Sv: Fång eller korsförlamning efter operation?

Vad var bölden för något? Tror varken det är korsförlamning eller fång, inget av det du skriver tyder på det. Om jag var du skulle jag absolut be veterinären titta på hästen, antingen i stallet eller på klinik! Blodprov kanske?
 
Sv: Fång eller korsförlamning efter operation?

Vi trodde bölden var muskelskada efter spark i hagen så vi har avvaktat och väntat på att det skulle lägga sig, men det visade sig vara en inkapslad varböld, hon måste alltså vid något tillfälle ha stuckit sig på något så att det kommit in skit.

Vet tyckte också igår att det var otroligt att det skulle ha blivit fång men hästen måste ju behandlas när den knappt kan ta sig framåt (bakåt går bättre!), jag var själv inne på att det var hovömhet (sulläderinflammation?) från början, men tycker liksom att det jag byggde det på har gått över medan det här andra kommit efteråt. Han tror inte alls på korsförlamning tror jag och det kan han ju ha rätt i, men just nu verkar inget vara mer troligt än det andra :confused: .

Tänkte du att blodprovet skulle kunna visa något mer konkret och vad då isåfall? Vet funderade rent av på stelkramp, men hästen är vacc, ska revacc i vår men hon står gärna i solen, verkar inte ha balansproblem och verkar inte störd av att hökärran kommer skramlande.

Hur yttrar sig botulism, förresten? Har glömt bort botvacc i år, dock inte mer än 2 mån sen och ingen av de andra visar något, varav en inte ens är grundvacc.

:confused:
 
Sv: Fång eller korsförlamning efter operation?

Var in igår fm, men efter 45 min i transport vintertäckad var det inte så mycket som syntes på plan mark, så vet tyckte att jag var fjantig, tror jag.

Hur som helst har jag "provocerat" idag och något är helt klart fel, skritt på volt runt mig i grimskaft är svårt åt vänster, hon glider iväg ut åt höger och får jobba väldigt, blir mer 8-kantigt än runt.
Åt höger kan hon inte böja sig alls, efter ett varv rammar hon mig nästan med bogen medan huvudet är långt utanför volten, hon är liksom tvungen att välta sig inåt för att öht kunna gå åt det hållet.

Hon verkar också ha svårt för att nå ner till maten, det tar liksom stopp en bit ovanför marken, hon står och sträcker läpparna och börjar tom böja på frambenen för att nå innan hon ger upp. Hon har höhäck och jag har alltså inte sett just detta förrän idag, eftersom höhäcken hade vält. Om hon böjer halsen lite åt vänster verkar det gå bättre, men hon måste flytta om benen ändå för att nå.

Irriterad när hon måste vända åt höger, svansen piskar och hon trampar sig själv på bakbenen, huvudet vänder fortfarande sist.

Vad ska jag göra?
 
Sv: Fång eller korsförlamning efter operation?

Håller med dig om att det verkar väldigt konstigt. Själv har jag ingen idé om vad det skulle vara men med de symptom du beskriver är det ju inte bara en liten "ägarnoja". Kontaktade du klininken som utförde operationen när hon började bete sig konstigt eller var det din "hemmaveterinär" du talade med. Jag tycker ofta att man blir ivägsläppt från klinik utan att vet har klart för sig att man förstår allt resp att man inte får all information man borde haft. Hoppas att sånt blir bättre och bättre med en ny generation vet. Vi hästägare är väl ofta så stressade i denna situation att informationen går in genom det ena örat och ut genom det andra (talar för mig själv).
Hoppas att du får klarhet i vad din häst lider av och om du inte har talat med kliniken så gör det med en gång.
 
Sv: Fång eller korsförlamning efter operation?

Det låter ju som om hon har ont i hela kroppen, kanske nått borelia liknanade? Var du på klinik med henne häromdagen? De brukar ju ha jourtelefon, kan du inte ringa o prata med dem o beskriva samma som för oss? Tänkte att kanske ett blodprov ger svar på om något inte står rätt till så man åtminstonde vet var man ska börja leta?? :confused:
 
Sv: Fång eller korsförlamning efter operation?

Samma vet hela tiden (som nu har åkt iväg på kurs, alltså).

Hon känns inte spänd i muskulaturen runt korset, däremot längs halsens överlinje och i nacken, lite mer i höger sida tycker jag men det är å andra sidan vad jag förväntade mig. Försökte lägga sig ner i hagen men det gick inte! Har svårt att komma iväg från stillastående om hon inte har ett klart mål i sikte (höhäcken).

Reste upp höhäcken och lade i mer foder, står nu helt förnöjt och äter. Just i den ställningen är det alltså inte obekvämt. Verkar som att det sitter framför korset iallafall, för hon kan utan problem vinkla in bäckenet under sig, däremot är det värre med längningen av resten av överlinjen.
 
Sv: Fång eller korsförlamning efter operation?

Var det liggande operation ? Låter som en av mina som betedde sig väldigt stelt och konstigt med konstigt rörelseschema efter op. Fick inget svar då men nu långt efter så kunde min kiropraktor säga vad som hänt, han hade helt enkelt fått sig en rejäl smäll på höftknycken vid fallet (han hade slagit loss en liten flisa som sitter kapslad en liten bit nedanför nu) enligt min kiropraktor är det inte ovanligt att hästarna skadar höftknycken eller drar bäckenet snett när de faller i narkosen.
Tryck henne hårt på höftknycken och se om hon reagerar med ömhet annars ställ dig mitt bakom när hon står jämt med bakbenen och känn om du kan se/känna någon skillnad mellan höjden på höftknölarna.
 
Sv: Fång eller korsförlamning efter operation?

Jag måste faktiskt hålla med veterinären om att det tyvärr faktiskt låter lite grann som stelkramp. OBS! Därav inte sagt att det tvunget måste vara detta. Även om din häst är vaccinerad så är det ju trots allt ingenting som helt garanterar att hästen inte får stelkramp. Fastän hästen är vaccinerad ska man vid tex. djupa sticksår ge en sk. boosterdos (= ny vaccination) omgående. Om nu hästen haft ett sår som du inte varit medveten om så är det ju mycket möjligt att hästen blivit sjuk av bakterier som kommit in. Tycker faktiskt att du för säkerhets skull ska kolla upp det, för hästens skull. Skulle det nu vara stelkramp så är det väldigt plågsamt för hästen och prognosen är tyvärr inte alls speciellt god. Hur länge har din häst haft den där varbölden?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 486
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
874
Senast: Habina
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
665
Senast: skiesabove
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 658
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp