Hurdant bett? (långt)

sweet_knorven

Trådstartare
Efter krångel med både sadel och bett så var det äntligen färdigt! :smirk: Trodde vi...Sadeln tycker pållen bara bättre och bättre om ju mer stoppningen lägger sig bra och ju mer hon inser att det hela tiden kommer vara samma trevliga sadel. :banana:

Tränsningen är däremot ett helvete! :cry: Hon vill inte alls ha bettet i munnen. Det tråkiga är att vi trodde att vi hittat rätt bett åt henne. Efter att först haft tvådelat som hon inte ens gick att göra halt på från skritt bytte vi till ett tredelat som pållen verkade tycka var helt OK. Glatt körde vi vidare på det men efterhand som pållen fick sår i munnen allt oftare började vi fundera på ifall hon var allergisk mot nickel. Vi bytte då till nuvarande Sprenger bett, några storlekar mindre än de föregående betten, som hon nu nästan verkar hata. :crazy:

Anledningen till att hon fick sår i munnen kan alldeles säkerligen ha berott på att sadeln inte passade så bra men såren "försvann" ju med det nya tredelade och då hade vi fortfarande samma sadel...

Frågan är då vilket bett vi ska pröva nu, ett nytt sprenger bett som är större eller vad? Eller är hon helt enkelt bara en sådan häst som måste ha variation av betten för att det ska fungera att ha bett i munnen på henne?

Kom just på att hon har en vass tand enligt equiterapeuten som kom för en vecka sedan, kan det ha något med detta att göra tro?

Varsågoda folk att disskutera och analysera! :)

Senast ändrad:
Sv: Hurdant bett? (långt)

Ponny har sk bettfobi...men om jag lindar hans bett med SEALTEX så accepterar han att ha bett i munnen...
Kanske nåt att försöka med...

En del hästar har haft det så knepigt i munnen att det kan ta tid för dem att komma över det hela.
Gör ett sista försök och gör det med ett helt vanligt rakt bett, så smalt som möjligt och med fasta ringar, detta bettet ligger så stilla ett bett kan ligga. Låt henne gå på långa tyglar och känna av själv.
Annars skulle jag rekommendera att rida på sidepull

Har du provat mjuka bett, gummi och Happy Mouth, det är möjligt att hon inte gillar hårta metall/mässingsbett.
Var någonstans i munnen hade hon sår? Var det precis vid den vassa tanden? Om det var det så kan det ju vara den som orsakar såren. Om hon har ständigt återkommande så så tycker jag att du bör ta kontakt med veterinären.
Har tyvärr inga fler tips ju nu. Hoppas att det löser sig.

Om jag var du skulle jag ta ut tnadläkaren till hästen och få den kollad i munnen samt höra vad hon bör ha för typ av bett osv...

Såren har hon inte längre. Hon hade inga i början fick sår och har nu inga längre.

Efter en munhålekontroll i vintras så visade det sig att hon innan har haft stora sår i munnen, antagligen sen tiden i Holland...

Glömde också säga att vi när vi hade tredelat har haft både med fasta och rörliga ringar och att sprenger bettet är med fasta ringar.

Gummibett och sådant vill jag helst inte ha då det känns som att det kommer bränna pga friktionen som gummi ger...Däremot ett Novabett skulle ju alltid kunna vara något. :idea:

Jo, det känns som att det är det första jag borde göra. Eller? Det känns som att pållen kanske är sådan att hon vill variera bett. Iom att jag haft henne i ett halvår och lite till och haft fyra olika bett på henne så skulle ju det kunna vara en rätt fungerande teori!? :confused: Jag har ju haft Sprengerbettet ett tag nu...

Jag har NOVA bett till bägge mina hästar....och jag rider aldrig mer än 2 ggr i rad på samma bett.....
Ponnyn har 5 bett jag varierar mellan, och Lippen har 4....

bettlöst då? typ hackamore eller sidepull? bettet kanske är för tjockt eller för långt. långt är vanligt att man tar fel på. hade 135mm till min häst förut men hon behövde 3 cm kortare, o hon har inte arablinjer. det får ju inte vara för tjockt heller eftersom det inte alltid får plats i munnen på hästen då..

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha haft problem med hästens mungipor mer eller mindre sedan jag köpte honom så har jag kommit fram till att han är...
Svar
5
· Visningar
1 942
Senast: Ace
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 609
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett... 2
Svar
28
· Visningar
6 079
Senast: Luff
·
Utrustning Hästen fick sina tänder kollade av tandläkare härom veckan. Han hade en del riktigt vassa kanter, hade bitit sig själv en aning i...
Svar
1
· Visningar
2 311
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V