Hurdant bett ska vi skaffa?

Harbor

Trådstartare
Funderar på att skaffa ett extra bett för variationens skull. Nu rider vi varje dag på ett tredelat D-bett. Han går lite tungt på det, är också sån att ju mer du "drar för att få stopp på honom" dess mer hänger han på och rusar. Ger man efter på tygeln så lugnar han sig. Ett kimblewick har vi också men används nästan inte alls mer. Bara i början när han var ny och helvild för att ha kontroll.
Hurdant bett kunde man tänka på att skaffa?

(undrar mamma till dotter med ponny)

Sv: Hurdant bett ska vi skaffa?

Jag säger som vanligt; byt hellre till ett vanligt tränsbett (t.ex 3-delat) och gör något åt problemet (ponnyn rusar). Träna med sitsen, gör halvhalter, tempoväxlingar.

Jag håller med em-pirre.

Annars skulle jag provat ett hackamore eftersom du beskriver det som att ponnyn rusar ju mer man tar i tygeln. Har ni provat att rida bettlöst? Många hästar funkar bra på det. :)

Ett med rörliga ringar kanske kan fungera bättre om han lätt bli lite "stum" i munnen? Eller ett anatomiskt brukar uppskattas av många.

Annars, har ni testat rakt eller tvådelat? Det ger ju helt andra tryck som hästen kanske gillar bättre :)

Håller, med, håll det enkelt, testa också om han trivs med ett tyngre eller lättare bett, jag vet ju inte hur han känns i munnen, men jag tycker ofta att hästar som är lite ostadiga, eller inte riktigt går fram till bettet trivs med ett lite tyngre. (massivt)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 530
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 945
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 592
Senast: alazzi
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 426
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka