Huskatt Ragchilla?

77Ma

Trådstartare
Nån som har huskatt Ragchilla 😻(Ragdoll/Chinchilla perser) katt och kan berätta lite om deras lynne, arbete med pälsen osv?

Och om den fått ungar med en korthårig huskatt, har alla ungar då blivit korthåriga?

Visa gärna bilder 🙂
 

Bifogade filer

  • 1183BC6A-BFC6-45D1-8A46-A4B88CAEBF98.jpeg
    1183BC6A-BFC6-45D1-8A46-A4B88CAEBF98.jpeg
    325,7 KB · Visningar: 83
Utöver att man riskerar ordentligt med hälsoproblem eftersom de katter som används i blandrasavel inte står under minsta lilla hälsoprogram och framförallt perser har en hel del att jobba med på den fronten, så finns det också en överhängande risk för en fruktansvärt svårskött päls.

En bra perserpäls ska inte tova lätt, en bra ragdollpäls ska inte heller göra det, men när man parar två olika typer av välpälsade långhår är det inte ovanligt att det blir världens tovor. Jag har en huskattunge med något vi tror är just en korsningspäls (hittekatt), och trots att hon är långt ifrån fullpälsad så finns det dagar jag kammar henne på morgonen och hittar nya tovor på kvällen...
 
Nån som har huskatt Ragchilla 😻(Ragdoll/Chinchilla perser) katt och kan berätta lite om deras lynne, arbete med pälsen osv?

Och om den fått ungar med en korthårig huskatt, har alla ungar då blivit korthåriga?

Visa gärna bilder 🙂

Angående det sista, så beror det på om den man parar med har långhårsanlaget eller ej. Har den inte det, blir alla ungar korthåriga. Har den det, kan det bli långhåriga ungar.
 
För att en katt ska bli långhårig så måste den få anlaget för långhår från båda sina föräldrar. Annars blir den korthårig.

Jag hade aldrig skaffat en långhårig blandras just för att det finns en större risk att en långhårig blandras har en jobbig päls att hålla efter. Olika typer av långhårspälsar kan fungera lite olika och kombineras deras olika egenskaper på fel sätt så blir det mycket tovor.
 
Skulle inte heller rekommendera att korsa perserpäls med ragdollpäls, låter som en mardröm. Låter som en bättre idé att istället köpa en klassisk perser med chinchilla-färg, tror även att chinchilla finns hos brittiskt långhår. Perser har PKD och hypertrofisk kardiomyopati (HCM) i sitt hälsoprogram det senare vilket även ragdoll har.
 
Skulle inte heller rekommendera att korsa perserpäls med ragdollpäls, låter som en mardröm. Låter som en bättre idé att istället köpa en klassisk perser med chinchilla-färg, tror även att chinchilla finns hos brittiskt långhår. Perser har PKD och hypertrofisk kardiomyopati (HCM) i sitt hälsoprogram det senare vilket även ragdoll har.

Skulle tro att PKD i Sverige är otroligt ovanligt. På britter har vi mer eller mindre utrotat det på svenska djur tack vare DNA-test. Borde vara samma på perser.
 
Skulle tro att PKD i Sverige är otroligt ovanligt. På britter har vi mer eller mindre utrotat det på svenska djur tack vare DNA-test. Borde vara samma på perser.

Jag hoppas det! Läste bara att det är visst inkluderat i hälsoprogrammet på perser men möjligt den källans info var utdaterad.
 
Skulle tro att PKD i Sverige är otroligt ovanligt. På britter har vi mer eller mindre utrotat det på svenska djur tack vare DNA-test. Borde vara samma på perser.

Gäller det även de som är buskavlade i flera generationer? Just perser verkar ju fortfarande finnas en del sådana, "nästan rasrena". :down:

Hur länge har man använt DNA-testerna på bred front mot PKD?
 
Gäller det även de som är buskavlade i flera generationer? Just perser verkar ju fortfarande finnas en del sådana, "nästan rasrena". :down:

Hur länge har man använt DNA-testerna på bred front mot PKD?
DNA-test för PKD1 måste ha funnits i iaf 10 år så PKD1 borde vara ett icke-problem. Det ingår i alla DNA-paneler man kan använda sig av och hälsoprogram har ju funnits väldigt länge hos persern. Men hos buskavlade katter går det ju inte att gissa alls eftersom de inte testar mot något.
 
Gäller det även de som är buskavlade i flera generationer? Just perser verkar ju fortfarande finnas en del sådana, "nästan rasrena". :down:

Hur länge har man använt DNA-testerna på bred front mot PKD?

Nej, jag tänker rasrent förstås. Med stamtavla.
På britterna är det utrotat sen mer än 15 år tillbaka. På svenska djur alltså, tror alla som importerar har koll och kräver intyg/DNA-testar innan köp i viss mån med. Eftersom man ser även bärare på testerna, gick det fort att utrota.
 
Jag har en ragdoll. Och har haft en långhår huskatt. Pälsarna var lika fina att titta på, och katterna hatade pälsvård lika mycket. Där slutade likheterna.

Ragdollens päls tovar inte. Möjligen under full fällning och jag skiter i att alls kamma/borsta. Men aldrig annars. Och jag kammar/borstar inte mer än säg 5 gånger om året.

Huskattens päls kunde man kamma igenom och så gick katten ett varv runt rummet och sen var det tovor. Den tovade fruktansvärt trots kamning (slagsmål) varje vecka

Jag svor på aldrig långhår mer efter huskatten. Efter snart 6 år med ragdoll kan jag utan tvekan tänka mig en till.

Så även jag rekommenderar att verkligen verkligen tänka på det med pälsen och gärna kolla andra vuxna individer av samma korsning hur deras päls blev
 
Jag har en ragdoll. Och har haft en långhår huskatt. Pälsarna var lika fina att titta på, och katterna hatade pälsvård lika mycket. Där slutade likheterna.

Ragdollens päls tovar inte. Möjligen under full fällning och jag skiter i att alls kamma/borsta. Men aldrig annars. Och jag kammar/borstar inte mer än säg 5 gånger om året.

Huskattens päls kunde man kamma igenom och så gick katten ett varv runt rummet och sen var det tovor. Den tovade fruktansvärt trots kamning (slagsmål) varje vecka

Jag svor på aldrig långhår mer efter huskatten. Efter snart 6 år med ragdoll kan jag utan tvekan tänka mig en till.

Så även jag rekommenderar att verkligen verkligen tänka på det med pälsen och gärna kolla andra vuxna individer av samma korsning hur deras päls blev
Att säga att ragdollens päls inte tovar kan jag tycka är lite för generaliserande. Den SKA inte tova, men på vissa individer gör den det ändå. Mamma har tre och en har "perfekt" päls, den andra får tovor på magen och den tredje är helt fruktansvärd. Den är tjock och inte alls sådär sval och trevlig som den ska vara. Han har tovor precis hela tiden trots kamning. Har behövt delvis raka honom vid ett par tillfällen. Han var dock den enda i den kullen som fick sån konstig päls och ingen av föräldrarna hade det.
 
Att säga att ragdollens päls inte tovar kan jag tycka är lite för generaliserande. Den SKA inte tova, men på vissa individer gör den det ändå. Mamma har tre och en har "perfekt" päls, den andra får tovor på magen och den tredje är helt fruktansvärd. Den är tjock och inte alls sådär sval och trevlig som den ska vara. Han har tovor precis hela tiden trots kamning. Har behövt delvis raka honom vid ett par tillfällen. Han var dock den enda i den kullen som fick sån konstig päls och ingen av föräldrarna hade det.

Jag beskrev individen, kanske var otydligt. Min ragdolls päls tovar inte, min långhåriga huskatt päls tovade. Men givetvis finns individer som är undantag, åt båda hållen. Och för all del kan en päls förändras enormt av kastrering t ex. Min ragdoll fick dubbelt så mycket päls efter kastrering (sent kastrerad, fått flera kullar) och hade hon haft sämre päls innan hade man säkerligen fått raka ner henne då
 
Att säga att ragdollens päls inte tovar kan jag tycka är lite för generaliserande. Den SKA inte tova, men på vissa individer gör den det ändå. Mamma har tre och en har "perfekt" päls, den andra får tovor på magen och den tredje är helt fruktansvärd. Den är tjock och inte alls sådär sval och trevlig som den ska vara. Han har tovor precis hela tiden trots kamning. Har behövt delvis raka honom vid ett par tillfällen. Han var dock den enda i den kullen som fick sån konstig päls och ingen av föräldrarna hade det.

Det finns ju alltid undantag, foder, kastrering osv kan också påverka en hel del.
Mina två Perser är totalt olika pälsmässigt, går inte att tro att det är samma ras om man bara ser till pälsen.
Ingen tovar dock :)
 
Jag beskrev individen, kanske var otydligt. Min ragdolls päls tovar inte, min långhåriga huskatt päls tovade. Men givetvis finns individer som är undantag, åt båda hållen. Och för all del kan en päls förändras enormt av kastrering t ex. Min ragdoll fick dubbelt så mycket päls efter kastrering (sent kastrerad, fått flera kullar) och hade hon haft sämre päls innan hade man säkerligen fått raka ner henne då
Då var det jag som missuppfattade. Ber om ursäkt!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 784
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 591
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Squie
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 828
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp