Husköpstråden del 3

Alltså du kan inreda en källare men du ska inte använda dig av material som har en benägenhet att mögla just pga högre fukt.
T ex är träreglar bog nono i en källare men det går utmärkt att använda stålreglar eller mura upp väggar osv

Jag bor i ett egnahemsområde där alla hus är ett plan (ca 60-75kvm) plus källare. Eftersom husen är så pass små så har alla inredd källare. Så länge huset är väl dränerat och att man som @TeamLundVer skriver inte har lagt organiskt material mot grunden så mår husen här generellt bra. Klart det är en riskkonstruktion men det finns många faktorer som spelar in på hur stor risken är. Jag skulle inte avskräckas av ett sådant hus om källaren var korrekt inredd och det inte uppmäts förhöjda fuktnivåer.

Tack då har jag koll!
 
Mycket! 🙈
Vi leder, men kommer inte få det så billigt pga under utgångspris.
Det var förhandsvisning igår så det är dold budgivning, en visning till på söndag.

Fattar! Usch, det är så jobbigt det där, när vi har budat har jag knappt kunnat tänka på något annat tills det är över.

Håller verkligen tummarna för er!
 
Vi ska på visning på fredag. De hade visning helgen som var men har inte fått in bud tror jag, så jag hörde av mig till mäklaren och då fick vi en egen visning.

Personligen ser jag inte varför huset inte skulle säljas för det priset som ligger ute, men det vanligaste är ju att mäklaren lägger ut det en miljon under och så går budgivningen ändå upp dit. Nu ringde en annan mäklare, som jobbar för ett annat bolag, och pratade lite om vad han hade på gång. Jag sa att vi skulle titta på sagda objekt på fredag och nämnde i förbifarten att de nog inte fått in bud på det. Då sa han ”Nej de har gått ut en miljon för högt”.

Så nu, trots att jag själv både budat på hus i området och följt andra budgivningar och därmed tycker jag har koll - ändå blir osäker på om det är för dyrt 😅 Det är ju väldigt trist med budgivningar som drar iväg men om det är 3-4 budgivare och priset går upp så känns det ändå någonstans tryggare, för då vet man att man inte var den enda som tyckte huset var värt omkring det. Men att köpa det som enda budgivare till ett pris som mäklaren och säljaren satt, det känns lite nervösare! Även om jag som sagt, med den kunskap jag har om området, inte kan se varför det skulle vara värt mindre.
 
Vi ska på visning på fredag. De hade visning helgen som var men har inte fått in bud tror jag, så jag hörde av mig till mäklaren och då fick vi en egen visning.

Personligen ser jag inte varför huset inte skulle säljas för det priset som ligger ute, men det vanligaste är ju att mäklaren lägger ut det en miljon under och så går budgivningen ändå upp dit. Nu ringde en annan mäklare, som jobbar för ett annat bolag, och pratade lite om vad han hade på gång. Jag sa att vi skulle titta på sagda objekt på fredag och nämnde i förbifarten att de nog inte fått in bud på det. Då sa han ”Nej de har gått ut en miljon för högt”.

Så nu, trots att jag själv både budat på hus i området och följt andra budgivningar och därmed tycker jag har koll - ändå blir osäker på om det är för dyrt 😅 Det är ju väldigt trist med budgivningar som drar iväg men om det är 3-4 budgivare och priset går upp så känns det ändå någonstans tryggare, för då vet man att man inte var den enda som tyckte huset var värt omkring det. Men att köpa det som enda budgivare till ett pris som mäklaren och säljaren satt, det känns lite nervösare! Även om jag som sagt, med den kunskap jag har om området, inte kan se varför det skulle vara värt mindre.
Ni får känna in huset! Tycker ni det är värt utgångspris, lägg bud på det. Annars går det faktiskt att lägga bud under utgångspris. Så säljs en del hus i min kommun, trots extrem bostadsbrist. En del går helt enkelt ut för hårt och tror de ska få sjukt bra betalt. 🤷
 
Vi ska på visning på fredag. De hade visning helgen som var men har inte fått in bud tror jag, så jag hörde av mig till mäklaren och då fick vi en egen visning.

Personligen ser jag inte varför huset inte skulle säljas för det priset som ligger ute, men det vanligaste är ju att mäklaren lägger ut det en miljon under och så går budgivningen ändå upp dit. Nu ringde en annan mäklare, som jobbar för ett annat bolag, och pratade lite om vad han hade på gång. Jag sa att vi skulle titta på sagda objekt på fredag och nämnde i förbifarten att de nog inte fått in bud på det. Då sa han ”Nej de har gått ut en miljon för högt”.

Så nu, trots att jag själv både budat på hus i området och följt andra budgivningar och därmed tycker jag har koll - ändå blir osäker på om det är för dyrt 😅 Det är ju väldigt trist med budgivningar som drar iväg men om det är 3-4 budgivare och priset går upp så känns det ändå någonstans tryggare, för då vet man att man inte var den enda som tyckte huset var värt omkring det. Men att köpa det som enda budgivare till ett pris som mäklaren och säljaren satt, det känns lite nervösare! Även om jag som sagt, med den kunskap jag har om området, inte kan se varför det skulle vara värt mindre.
Det behöver inte vara mäklaren som satt priset, det kan vara säljaren som tror att huset är värt så mycket eller vägrar släppa det för mindre. Se vad mäklaren säger på visningen, hen kanske hintar om hur priset sattes. Oavsett så känns det ju inte som att en miljon i överpris är rimligt.
 
Senast ändrad:
Det behöver inte vara mäklaren som satt priset, det kan vara säljaren som tror att huset är värt så mycket eller vägrar släppa det för mindre. Se vad mäklaren säger på visningen, hen kanske hintar om hur priset sattes. Oavsett så känns det ju inte som att en miljon i överpris är rimligt.
Ja, bra tips! Vi fick tex en hint om att säljarna kunde tänka sig att gå ner lite i pris :)
 
Vi ska på visning på fredag. De hade visning helgen som var men har inte fått in bud tror jag, så jag hörde av mig till mäklaren och då fick vi en egen visning.

Personligen ser jag inte varför huset inte skulle säljas för det priset som ligger ute, men det vanligaste är ju att mäklaren lägger ut det en miljon under och så går budgivningen ändå upp dit. Nu ringde en annan mäklare, som jobbar för ett annat bolag, och pratade lite om vad han hade på gång. Jag sa att vi skulle titta på sagda objekt på fredag och nämnde i förbifarten att de nog inte fått in bud på det. Då sa han ”Nej de har gått ut en miljon för högt”.

Så nu, trots att jag själv både budat på hus i området och följt andra budgivningar och därmed tycker jag har koll - ändå blir osäker på om det är för dyrt 😅 Det är ju väldigt trist med budgivningar som drar iväg men om det är 3-4 budgivare och priset går upp så känns det ändå någonstans tryggare, för då vet man att man inte var den enda som tyckte huset var värt omkring det. Men att köpa det som enda budgivare till ett pris som mäklaren och säljaren satt, det känns lite nervösare! Även om jag som sagt, med den kunskap jag har om området, inte kan se varför det skulle vara värt mindre.

Känns som marknaden verkligen sväng senaste veckorna också? Ett par kompisar till oss har letat hus ett tag.

Exakt likadana hus
Hus 1; renoverat, toppskick 7450000 kr
Hus 2; renoveringsobjekt, 6800000 kr
Hus 3; ett mellanting, relativt nya badrum men köket är väl 10 år gammalt. Fick endast bud på 6000000, men ville inte sälja för det. Slutade med att vännerna betalade 500k mer, som var utgångspris.

Vi kanske betalade några 100’ för mycket, hade kanske kommit billigare undan om vi väntat? Men samtidigt; det här är vårt forever-house. Då spelar troligtvis inte 200’ speciellt mycket. OCH det är bara pengar. Hårt slitna för, absolut, men det kommer nya.
 
Vi ska på visning på fredag. De hade visning helgen som var men har inte fått in bud tror jag, så jag hörde av mig till mäklaren och då fick vi en egen visning.

Personligen ser jag inte varför huset inte skulle säljas för det priset som ligger ute, men det vanligaste är ju att mäklaren lägger ut det en miljon under och så går budgivningen ändå upp dit. Nu ringde en annan mäklare, som jobbar för ett annat bolag, och pratade lite om vad han hade på gång. Jag sa att vi skulle titta på sagda objekt på fredag och nämnde i förbifarten att de nog inte fått in bud på det. Då sa han ”Nej de har gått ut en miljon för högt”.

Så nu, trots att jag själv både budat på hus i området och följt andra budgivningar och därmed tycker jag har koll - ändå blir osäker på om det är för dyrt 😅 Det är ju väldigt trist med budgivningar som drar iväg men om det är 3-4 budgivare och priset går upp så känns det ändå någonstans tryggare, för då vet man att man inte var den enda som tyckte huset var värt omkring det. Men att köpa det som enda budgivare till ett pris som mäklaren och säljaren satt, det känns lite nervösare! Även om jag som sagt, med den kunskap jag har om området, inte kan se varför det skulle vara värt mindre.

Hur tomten ser ut och hur långt man har kommit med arbetet med nya detaljplaner kan göra jättemycket i pris. Om det finns osäkerhetsfaktorer som att planerade ny planbestämmelser för området inte är satta, eventuella utökade bygglov är oklara, svåra markförhållanden som gör det dyrare om man vill bygga ut/nytt, hus som inte kan byggas ut utan måste rivas, osv. så tänker jag att det finns skäl att lyssna på mäklaren som säger att de har gått ut för högt.

Jag tänker högt nu och spekulerar brett eftersom ni har tittat på hus tidigare med planen att bygga ut/nytt.
 
Känns som marknaden verkligen sväng senaste veckorna också? Ett par kompisar till oss har letat hus ett tag.

Exakt likadana hus
Hus 1; renoverat, toppskick 7450000 kr
Hus 2; renoveringsobjekt, 6800000 kr
Hus 3; ett mellanting, relativt nya badrum men köket är väl 10 år gammalt. Fick endast bud på 6000000, men ville inte sälja för det. Slutade med att vännerna betalade 500k mer, som var utgångspris.

Vi kanske betalade några 100’ för mycket, hade kanske kommit billigare undan om vi väntat? Men samtidigt; det här är vårt forever-house. Då spelar troligtvis inte 200’ speciellt mycket. OCH det är bara pengar. Hårt slitna för, absolut, men det kommer nya.

Vi tänker likadant, några 100 tkr hit eller dit är inte det som kommer bli avgörande. Vi tänker också forever home, eller åtminstone ett väldigt långt perspektiv.
 
Hur tomten ser ut och hur långt man har kommit med arbetet med nya detaljplaner kan göra jättemycket i pris. Om det finns osäkerhetsfaktorer som att planerade ny planbestämmelser för området inte är satta, eventuella utökade bygglov är oklara, svåra markförhållanden som gör det dyrare om man vill bygga ut/nytt, hus som inte kan byggas ut utan måste rivas, osv. så tänker jag att det finns skäl att lyssna på mäklaren som säger att de har gått ut för högt.

Jag tänker högt nu och spekulerar brett eftersom ni har tittat på hus tidigare med planen att bygga ut/nytt.

Det är inom samma planbestämmelser som tidigare. Däremot ska vi titta närmare på tomten, det ser ut som att det inte är så väldigt komplicerat att bygga men det vet man ju aldrig. Enligt mäklaren ska det finnas förslag på nybyggnad och kalkyl för det, så jag har bett om att få ta del av det. Tomten bredvid är obebyggd men privatägd, så där får man räkna med att nån smäller upp ett hus sen. Ser dock ut att vara OK luftigt ändå.

Jag tror den andra mäklaren främst vill att vi ska köpa av honom, därav kommentaren :D Men jag tror också han har rätt i att det kanske ligger 1 miljon över vad utgångspriset hade kunnat vara. Slutpriset känns rätt nära dock.

Så vi får se, som @Unafraid skriver så kan vi ju lägga bud under och det kan hända att vi gör det.
 
Vi tänker likadant, några 100 tkr hit eller dit är inte det som kommer bli avgörande. Vi tänker också forever home, eller åtminstone ett väldigt långt perspektiv.

Tillägger att man blir ju knäpp om man ska spekulera allt för mycket i marknaden. Klart man ska tänka till så man inte riskerar att göra en helt dum affär, men med lite vakande öga och medvetenhet så kan man inte göra så mycket sen. Man kan aldrig veta hur det blir. Så länge man köper nåt man kan bo kvar i om det blir tuffa tider (ränta upp och marknad ner) så lär det svänga förr eller senare igen. Läste en artikel här om dagen om unga som förlorat pengar i fond-och aktiesparande det här året. Jag tänkte bara på formuleringen, man har ju faktiskt inte förlorat något alls om man inte säljer. Detsamma med bostad.
 
Känns som att marknaden tvärnitat bara de senaste två veckorna! Det finns även sjukt många objekt ute på Hemnet jämfört med normalt, så det kanske också spelar in? Tror många vill sälja nu för att slippa binda lån och inte kunna flytta på ett tag.
 
Känns som att marknaden tvärnitat bara de senaste två veckorna! Det finns även sjukt många objekt ute på Hemnet jämfört med normalt, så det kanske också spelar in? Tror många vill sälja nu för att slippa binda lån och inte kunna flytta på ett tag.
I vårt bostadsområde har hus sålts för rekordpriser före visning de senaste veckorna. Tror det beror på att husen här ligger förhållandevis lågt i pris för att vara Stockholm. Dessutom låga energikostnader och mycket bra kollektivtrafik. Ett sådant område som i alla fall initialt kan gynnas när folk börjar titta på bostäder där man kan bo lite billigare.
 
Vi skriver eventuellt imorgon 😂
Vi la utgångspris (pga hade bara kommit in två bud efter förhandsvisningen). Säljarna godkände 100 000 över. Vi frågade om att mötas 50 000 över. Får se vad de säger 😂
Vi lär gå med på 100 000 över också. Men får se vad de säger. De kanske hatar oss nu 🤷
 
Vi skriver eventuellt imorgon 😂
Vi la utgångspris (pga hade bara kommit in två bud efter förhandsvisningen). Säljarna godkände 100 000 över. Vi frågade om att mötas 50 000 över. Får se vad de säger 😂
Vi lär gå med på 100 000 över också. Men får se vad de säger. De kanske hatar oss nu 🤷

Äsch, man vet aldrig fören man testat 🤷‍♀️ Jag var beredd att ge mer för vår lägenhet men maken stod på sig och vi skrev sedan utan att rubba oss.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 006
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
75 76 77
Svar
1 526
· Visningar
79 345
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
866
· Visningar
10 015
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 938
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp