Huskur mot bromsar och flugor??

Fjording_94

Trådstartare
Hej! Är det någon som har en bra huskur man kan blanda ihop som är effektiv mot alla dessa bitande och irriterande flygfän:mad:, så dela gärna med er!!:)

Sv: Huskur mot bromsar och flugor??

Hästar reagerar olika på diverse medel, en del medel funkar inte för alla. Vad har du prövat?

För min häst funkar inget medel som inte har citronella och en del andra eteriska oljor med (recept finns i tråd här på buke, men mitt råd är att blanda ut det med vatten om det är oljebaserat, kan bli för starkt annars). För andra hästar kan det funka med grönsåpa/äppelcidervinäger med eller utan vitlök.

Finns många recept och tips i äldre tråd här på buke.Men tyvärr så måste jag nog påstå att mot ivriga bremsar hjälper inte mycket, lindring visst, och färre, men helt utan blir man nog inte med hemmakokeri då vill det till kemikalier, tyvärr...

En väninna till mig håller på med eteriska oljor och rekommenderar detta recept:

10 dr Citronellaolja
10 dr Purification (en oljeblandning)
10 dr Eucalyptus globusolja
10 dr Pepparmyntolja
Blandas i med vatten i en 8 ounce sprayflaska (ca 2,25 dl) och skakas. Blandingen svider i ögonen så spraya bara på kroppen, badda hästen i ansiktet med en svamp.

Jag har inte provat själv ännu då det tydligen var krångligt att få tag på citronellaoljan, men vidarebefodrar ändå om nån än intresserad. Väninnan hälsar att det är viktigt att använda rena eteriska oljor, inte doftoljor som innehåller andra lösningsmedel och kan ge irritationer.

Återkommer med rapport om jag får chansen att prova! :)

Jag har en 0,5L flaska som jag blandar:
15 droppar citronella
2 dl äppelcidervinäger
Någon matsked diskmedel
Fyll upp med vatten.

Fungerar minst lika bra om inte bättre än diverse andra, dyrare, märkesgrejer.

Finns det ren citronellaolja på hälsokosten? Då ska jag gå dit också, och sen blanda ihop oljemixturen...

Väninnan köper sina oljor via ett stort företag på nätet, hon är väldigt grinig - de måste vara rena.

Citronella kan man köpa på diverse hälsokostbutiker eller över nätet. Kostar ingenting och håller i evigheter!

Diskmedlet har jag inget bra svar på :) Fick lära mig det i usa, där var det massor som använde bara diskmedel och vatten. Har väl någon avskräckande effekt antar jag...

Jag har för mig att jag hört om diskmedel tidigare också men inte säker. Dock vet jag att diskmedel är uttorkande (jag använder det i ett steg av en kur mot mugg/rasp) så när du skriver att i usa enbart diskmedel/vatten blir jag lite "whooo" ;)
Men alltid kul att höra om allas erfarenheter!

Diskmedlet kanske hjälper till att binda de eteriska oljorna om man använder sådana? Diskmedel löser ju fett. Olja är inte lösligt i vatten, det är därför jag alltid vänder försiktigt på sprayflaskan innan jag sprayar hästen så får jag med oljorna också annars ligger de tillsammans som ett lager i flaskan.

Så kan det säkert vara :) Som sagt har jag aldrig fått nått bra svar på det, bara att det var bra och funkade, så jag testade!

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Har köpt hem beckolja, djungelolja till att blanda medel mot flugor. Nu hittar jag inte receptet med hur mycket som är lagom, har...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Empalie
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 411
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 488
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka