Husvagn eller attefallshus som gäststuga?

Angel

Trådstartare
Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om det är någon som vill hälsa på en längre stund eftersom det är såpass litet så funderar på någon form av gäststuga eller annan variant av boende utanför på tomten.

Första tanken var ett attefallshus men då området tydligen har någon sorts kulturmärkning så verkar det behövas bygglov. (Sett till grannfastigheterna är det nog dock inga problem att få). Alternativet är att hitta en husvagn eller någon tiny-house variant på hjul. Jag har noll erfarenhet av husvagnar och färdiga flyttbara småhus tycker jag är enormt överprisade sett till vad man får. Realistiskt räcker inte tiden till att bygga någonting eget i närtid pga alla andra projekt som behöver ordnas innan vintern. Är en husvagn som gäststuga ett ok alternativ eller tror ni är det smartare att fixa en riktig gäststuga även om det behöver bygglov? Vi har inget intresse av att husvagnssemestra så den skulle inte användas till sådant.
 
Ska det vara enklare gästhus så skaffa friggebod, ev utedass inget rinnande vatten. Attefallshus med vatten o avlopp blir dyrt att ha som gäststuga. Mer bekvämlighet blir det med husvagn. Typ polar, kabe. Solifer som är vinterbonade. Rekommenderar tak över husvagnen.
 
Om det är ett område där något slags kulturmärkning finns, så kolla med kommunen om långtidsuppställning av husvagn accepteras.

Bygglovsenheten kan ge svar, eller så kan man själv försöka läsa detaljplanen på kommunens hemsida.

Området kring kyrkan i vår "by" är kulturmärkt, och där gäller särskilda byggregler, bl.a. får man inte långtidsförvara båtar eller husvagnar på tomten.
 
Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om det är någon som vill hälsa på en längre stund eftersom det är såpass litet så funderar på någon form av gäststuga eller annan variant av boende utanför på tomten.

Första tanken var ett attefallshus men då området tydligen har någon sorts kulturmärkning så verkar det behövas bygglov. (Sett till grannfastigheterna är det nog dock inga problem att få). Alternativet är att hitta en husvagn eller någon tiny-house variant på hjul. Jag har noll erfarenhet av husvagnar och färdiga flyttbara småhus tycker jag är enormt överprisade sett till vad man får. Realistiskt räcker inte tiden till att bygga någonting eget i närtid pga alla andra projekt som behöver ordnas innan vintern. Är en husvagn som gäststuga ett ok alternativ eller tror ni är det smartare att fixa en riktig gäststuga även om det behöver bygglov? Vi har inget intresse av att husvagnssemestra så den skulle inte användas till sådant.

En permanent uppställd husvagn (för att bo i) eller hus på hjul kräver anmälan/lov oavsett om det inte faller in under någon undantagsregel som friggebod eller liknande. Att byggnaden är flyttbar undantar den inte från regelverket.

Så mitt råd är att satsa på det ni vill ha om ni vill ha det. Skaffa överhuvudtaget inte en gästbostad om ni inte vill ha folk rännandes där. Vill folk komma dit och ni kan tänka er lite besök då och då kan de ju själva stå för t ex husvagn och dra med? Går ju att korttidshyra.
 
Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om det är någon som vill hälsa på en längre stund eftersom det är såpass litet så funderar på någon form av gäststuga eller annan variant av boende utanför på tomten.

Första tanken var ett attefallshus men då området tydligen har någon sorts kulturmärkning så verkar det behövas bygglov. (Sett till grannfastigheterna är det nog dock inga problem att få). Alternativet är att hitta en husvagn eller någon tiny-house variant på hjul. Jag har noll erfarenhet av husvagnar och färdiga flyttbara småhus tycker jag är enormt överprisade sett till vad man får. Realistiskt räcker inte tiden till att bygga någonting eget i närtid pga alla andra projekt som behöver ordnas innan vintern. Är en husvagn som gäststuga ett ok alternativ eller tror ni är det smartare att fixa en riktig gäststuga även om det behöver bygglov? Vi har inget intresse av att husvagnssemestra så den skulle inte användas till sådant.
En husvagn som står en längre tid kan också behöva bygglov beroende på kommun.
 
Ska det vara enklare gästhus så skaffa friggebod, ev utedass inget rinnande vatten. Attefallshus med vatten o avlopp blir dyrt att ha som gäststuga. Mer bekvämlighet blir det med husvagn. Typ polar, kabe. Solifer som är vinterbonade. Rekommenderar tak över husvagnen.

En friggebod eller ett ”Attefallshus” som används som gäststuga kan vara exakt samma sak rent fysiskt. Ett Attefallshus får vara större och kräver bygganmälan, det är skillnaden. Sen kan det vara ett tomt skal utan någon som helst inredning öht.

Det är om man vill bygga ett komplementbostadshus som kan användas som permanentbostad och som ska uppfylla alla krav på bostad enligt BBR som det blir dyrt. Men inget sådant behövs för en gäststuga.

Till TS: om du vill bygga ett Attefallshus tycker jag inte bygglovkravet ska hindra dig. SÅ stor skillnad på bygglov och bygganmälan för en gäststuga är det inte rent praktiskt :)
 
Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om det är någon som vill hälsa på en längre stund eftersom det är såpass litet så funderar på någon form av gäststuga eller annan variant av boende utanför på tomten.

Första tanken var ett attefallshus men då området tydligen har någon sorts kulturmärkning så verkar det behövas bygglov. (Sett till grannfastigheterna är det nog dock inga problem att få). Alternativet är att hitta en husvagn eller någon tiny-house variant på hjul. Jag har noll erfarenhet av husvagnar och färdiga flyttbara småhus tycker jag är enormt överprisade sett till vad man får. Realistiskt räcker inte tiden till att bygga någonting eget i närtid pga alla andra projekt som behöver ordnas innan vintern. Är en husvagn som gäststuga ett ok alternativ eller tror ni är det smartare att fixa en riktig gäststuga även om det behöver bygglov? Vi har inget intresse av att husvagnssemestra så den skulle inte användas till sådant.

Om huset ligger i ett kulturhistoriskt värdefullt område är risken stor att detta hindrar även lovbefriad uppställning av husvagn. Läs mer här :)

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...te bygglov för,, husvagnar och/eller husbilar.
 
Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om det är någon som vill hälsa på en längre stund eftersom det är såpass litet så funderar på någon form av gäststuga eller annan variant av boende utanför på tomten.

Första tanken var ett attefallshus men då området tydligen har någon sorts kulturmärkning så verkar det behövas bygglov. (Sett till grannfastigheterna är det nog dock inga problem att få). Alternativet är att hitta en husvagn eller någon tiny-house variant på hjul. Jag har noll erfarenhet av husvagnar och färdiga flyttbara småhus tycker jag är enormt överprisade sett till vad man får. Realistiskt räcker inte tiden till att bygga någonting eget i närtid pga alla andra projekt som behöver ordnas innan vintern. Är en husvagn som gäststuga ett ok alternativ eller tror ni är det smartare att fixa en riktig gäststuga även om det behöver bygglov? Vi har inget intresse av att husvagnssemestra så den skulle inte användas till sådant.

Frågan jag skulle ställa mig är om du verkligen vill ha gäster konstant? :angel: Bara för att en köpt hus i ett attraktivt område så betyder ju inte det att en måste ha någon halv b&b för släkt och bekantskaper. Framför allt hade jag sagt att ni har tid eller ork med besök just nu pga allt som måste fixas innan vintern (alternativt att gästerna är bara välkomna om de hjälper till :D). Jag vet nämligen vilken stress det är att hinna med allt när en har ett eget hus, speciellt till vintern.

Men om ni nu vill fixa något mer permanent så håller jag med @Breaktown att det är bättre att bygga något rejälare a la Attefall som ni kan ha mer nytta av rent allmänt.

Edit: Förslaget att gästerna faktiskt får fixa eget boende med husvagn/husbil är inte dumt heller.
 
Om huset ligger i ett kulturhistoriskt värdefullt område är risken stor att detta hindrar även lovbefriad uppställning av husvagn. Läs mer här :)

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/#:~:text=Det krävs inte bygglov för,, husvagnar och/eller husbilar.
Det är utanför detaljplanerat område och läser jag vad som står om vad som anses kulturhistoriskt viktigt så verkar det mest vara att husen inte ska vara för höga och helst vända på ett visst sätt mot vägen samt rödmålade. På min fastighet finns det tex redan en anskrämlig plåtlada (med korrekt bygglov) så i värsta fall går det att parkera en husvagn inomhus när den inte används. Det är rätt "spretigt" med både bebyggelse och vad som förvaras på tomterna så det verkar inte som att kommunen har några större faktiska åsikter.


Frågan jag skulle ställa mig är om du verkligen vill ha gäster konstant? :angel: Bara för att en köpt hus i ett attraktivt område så betyder ju inte det att en måste ha någon halv b&b för släkt och bekantskaper. Framför allt hade jag sagt att ni har tid eller ork med besök just nu pga allt som måste fixas innan vintern (alternativt att gästerna är bara välkomna om de hjälper till :D). Jag vet nämligen vilken stress det är att hinna med allt när en har ett eget hus, speciellt till vintern.

Men om ni nu vill fixa något mer permanent så håller jag med @Breaktown att det är bättre att bygga något rejälare a la Attefall som ni kan ha mer nytta av rent allmänt.

Edit: Förslaget att gästerna faktiskt får fixa eget boende med husvagn/husbil är inte dumt heller.

Njae, inte konstant men i vissa fall så har vi bott relativt mycket hos en av de tilltänkta gästerna när vi varit ute och rest, en låter oss använda sitt sommarhus gratis och våra respektive pensionerade föräldrar med byggarbakgrund har lovat att hjälpa till med diverse renoveringar samt har en grävskopa som vi ska få låna för diverse markprojekt inklusive grävhjälp vid krångligare ställen så i det här fallen så är de absolut välkomna så mycket de vill :)
 
Det är utanför detaljplanerat område och läser jag vad som står om vad som anses kulturhistoriskt viktigt så verkar det mest vara att husen inte ska vara för höga och helst vända på ett visst sätt mot vägen samt rödmålade. På min fastighet finns det tex redan en anskrämlig plåtlada (med korrekt bygglov) så i värsta fall går det att parkera en husvagn inomhus när den inte används. Det är rätt "spretigt" med både bebyggelse och vad som förvaras på tomterna så det verkar inte som att kommunen har några större faktiska åsikter.




Njae, inte konstant men i vissa fall så har vi bott relativt mycket hos en av de tilltänkta gästerna när vi varit ute och rest, en låter oss använda sitt sommarhus gratis och våra respektive pensionerade föräldrar med byggarbakgrund har lovat att hjälpa till med diverse renoveringar samt har en grävskopa som vi ska få låna för diverse markprojekt inklusive grävhjälp vid krångligare ställen så i det här fallen så är de absolut välkomna så mycket de vill :)

Ah, då är det ju ett helt annat läge :) Men jag hade fortfarande mest tittat på en permanent lösning och inte en husvagn.
 
Såg ett program där de ställt husvagnen permanent i en lada. Fönster i ladan vid ett husvagnsfönster. Sen en fantastisk uteplats i ladan utanför husvagnen. Ett par snygga logdörrar alt med glas.
 
Såg ett program där de ställt husvagnen permanent i en lada. Fönster i ladan vid ett husvagnsfönster. Sen en fantastisk uteplats i ladan utanför husvagnen. Ett par snygga logdörrar alt med glas.
I vårt fall så kommer ladan eller plåthallen eller vad man ska kalla det så småningom antagligen petas ner. Den är så anskrämligt ful att det inte är någon större ide att försöka snygga till den utan att det ändå kommer innebära totalt fasad och takbyte. En del ska få vara lösdriftshall till hästarna i vinter och andra halvan någon sorts förvaringsutrymme. Men på sikt ska den ersättas av en bättre garagebyggnad och en separat lösdriftshall. Så tillfällig parkering av ev husvagn kan fungera men inte som "mysigt boendealternativ".

Tror att lösningen för nu blir husvagn men med någon form av gäststuga eller kontor/gästrum i den nya garagebyggnaden som vi förhoppningsvis lyckas få bygglov klart till nästa sommar. Verkar vara hyfsat lång väntetid för att få bygglov nu så en stuga kommer ta ett tag att få till även om vi skulle börja direkt.
 
En husvagn som står uppställd kräver en del underhåll, hade jag ställt upp för att ha den som gäststuga hade jag byggt över ett tak, typ som en carport och en liten trall framför. Snötryck/smältning är inte snällt mot tätningar/takluckorna och inte heller fönstren i front och bakände. Sidofönster är sällan något bekymmer.
 
Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om det är någon som vill hälsa på en längre stund eftersom det är såpass litet så funderar på någon form av gäststuga eller annan variant av boende utanför på tomten.

Första tanken var ett attefallshus men då området tydligen har någon sorts kulturmärkning så verkar det behövas bygglov. (Sett till grannfastigheterna är det nog dock inga problem att få). Alternativet är att hitta en husvagn eller någon tiny-house variant på hjul. Jag har noll erfarenhet av husvagnar och färdiga flyttbara småhus tycker jag är enormt överprisade sett till vad man får. Realistiskt räcker inte tiden till att bygga någonting eget i närtid pga alla andra projekt som behöver ordnas innan vintern. Är en husvagn som gäststuga ett ok alternativ eller tror ni är det smartare att fixa en riktig gäststuga även om det behöver bygglov? Vi har inget intresse av att husvagnssemestra så den skulle inte användas till sådant.
Vill ni ha folk besök hela tiden?'
 
Är det inte lite av nyhetens behag då att ni har besök hela tiden?
Jag hade avvaktat lite. Sommaren är en sak, men sedan blir det vardag. Nästa sommar kanske besöken inte blir fullt så många och täta? Eller så har ni själva ett större intresse av att resa när huset inte är nytt för er?
Det vet ni såklart själva bäst, men funderar på hur omfattande besöken kommer vara över tid innan ni får tidskrävande eller dyra idéer på hur ni ska ordna boende åt gäster.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp