Husvagn eller attefallshus som gäststuga?

Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om det är någon som vill hälsa på en längre stund eftersom det är såpass litet så funderar på någon form av gäststuga eller annan variant av boende utanför på tomten.

Första tanken var ett attefallshus men då området tydligen har någon sorts kulturmärkning så verkar det behövas bygglov. (Sett till grannfastigheterna är det nog dock inga problem att få). Alternativet är att hitta en husvagn eller någon tiny-house variant på hjul. Jag har noll erfarenhet av husvagnar och färdiga flyttbara småhus tycker jag är enormt överprisade sett till vad man får. Realistiskt räcker inte tiden till att bygga någonting eget i närtid pga alla andra projekt som behöver ordnas innan vintern. Är en husvagn som gäststuga ett ok alternativ eller tror ni är det smartare att fixa en riktig gäststuga även om det behöver bygglov? Vi har inget intresse av att husvagnssemestra så den skulle inte användas till sådant.
Alltså kan inte de gäster som kommer o vill stanna lite längre hyra med egen husvagn o campa hos er.
 
Kanske inte alls ett alternativ, men lyfter ändå iden: Tält ⛺

Alltså jag tänkte mig ju lilla igloo-varianten med bara sovutrymme i kryphöjd när jag tänkte tält men när dottern ville tälta gick jag med i en tält-grupp på FB för tips. Insåg att folk har ju liksom mindre hus, flera sovrum, allrum med ståhöjd och inredda med soffor och matplatser och grejer. Finns tydligen med uppblåsbara tältpinnar som tar noll tid och sätta upp och ser väldigt enkla ut om man tycker det verkar krångligt att hålla på att montera (med reservation för att aldrig ha testat det själv).

Det blir ju kanske mer spring i ert hus för faciliteter men å andra sidan är det en väldigt billig och flexibel lösning. Fram till att jag kom på att jag ville kunna bära med mig tältet själv och sätta upp det utan att behöva hitta en hel ledig fotbollsplan kikade jag lite och det finns liksom fina stora tält för långt under fem tusen (begagnade ännu billigare) som jag helt klart skulle kunna tänka mig bo lyxigt i. Kan ju liksom möbleras med "riktiga" gästsängar om en inte vill sova på luftmadrasser och framförallt går de bra att plocka undan när de inte används.
 
Stämmer det? Läst angående ex www.rullebo.se där det ej krävs bygglov
Jag har läst igenom hemsidan, och där skriver man så här:

"Det ska vara enkelt att skaffa Rullebo​

Det ska vara enkelt att bli med Rullebo. Vi hjälper dig med alla ritningar och allt du behöver för att skaffa bygglov. Vi kan också förmedla totalentreprenad i stora delar av landet. Det vill säga hjälpa dig med allt från beställning av hus, bygglov och markarbeten. Nyckelfärdig lösning!"



Självklart så kräver alla nya byggnader bygglov, eller i vissa fall bygganmälan innan man "sätter upp" byggnaden.

Regler runt strandskydd, och regler som uppstår via detaljplaner komplicerar det hela ytterligare.

Hus på hjul är INTE undantagna.
 
Vi har en camping för husvagnar i familjen.
Så jag tycker nog att husvagn är ett fungerande alternativ särskilt om ni kan ställa undan den i en lada när den inte används. Man får inte bo i den i ladan utan då drar man ut den och ställer den tillfälligt på en trevlig plats på tomten. För att sedan ställa undan den igen när den inte används.
Våra campinggäster bor ofta hela sommaren och vissa lämnar kvar husvagnen över vintern. Vi har då bygglov för camping. En husvagn med körförbud får ni för några tusenlappar och får hemkörd på en bärgningsbil för en mindre summa. Gasen behöver ju inte fungera och då blir de billiga.
 
Stämmer det? Läst angående ex www.rullebo.se där det ej krävs bygglov

Det stämmer att en hjulburen byggnad inte är undantagen lagstiftning. Om det kräva bygglov för dig beror helt på områdesbestämmelser, storlek, tidigare byggnader, detaljplaner osv. En god ide kan vara att slänga iväg ett mail till ditt bygglovskontor.

Man brukar prata om varaktigt placering. Så ställer man en husvagn ute på gården för att under säg sommarlovet, påsken, eller någon annan ledighet och har gäster är det troligen inte en varaktigt placering. Men då flyttar man ju också undan husvagnen och använder den inte på platsen övrig tid.

Prata med ditt bygglovskontor🙂
 
Angående husvagn och bygglov så finns det numera ett undantag från huvudregeln om bygglov för upplag, som tillåter uppställning av husvagn eller husbil i direkt anslutning till en- eller tvåbostadshus för förvaring under kortare period. Tex vinterförvaring. Detta gäller dock just förvararing, man får inte använda husvagnen under tiden den förvaras där, då faller det inte längre under undantaget för lov.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp