Huvudlag med bett och bettlöst i ett

Divina

Trådstartare
Hej.
Jag söker ett huvudlag där man kan använda bett och bettlöst i samma. Man har då 2 tyglar. Jag har sätt ett sådant på nätet men hittar det inte. Någon som vet vad jag talar om?
Mvh
 
Micklem multibridle är inte det jag söker men det skulle absolut kunna vara något, bara man kan irida med båda samtidigt =)
 
Vilken typ av bettlöst är det du vill ha? Sidepull, bosal, crossunder under käken, crossunder under hakan, hackamore, kapson?
 
En enkel variant är ju att ta en helt vanlig remontnosgrimma, sätta den lite högre upp än vanligt och sätta tyglarna i ringarna på sidorna, sedan sätta på ett vanligt träns (utan nosgrimma då förstås) med bett och den andra uppsättningen tyglar i bettet. Men då blir det ju inte samma effekt som om du vill ha crossunder eller kapson eller hackamore med hävstångseffekt.
 
Tack för alla svar. Jag är jättedålig på vad alla har för effekter. Min tjej tömmkörs i grimma och hon går kanon i det. Jag vill ha samma som grimman. Så vad är bäst? Å nej, jag rider henne inte i grimma hahaha
 
Jag använder alltid remont som bettlöst, ibland i kombination, ibland inte. Jag tycker det funkar kanon.
 
Tack för alla svar. Jag är jättedålig på vad alla har för effekter. Min tjej tömmkörs i grimma och hon går kanon i det. Jag vill ha samma som grimman. Så vad är bäst? Å nej, jag rider henne inte i grimma hahaha

Då skulle jag köra på remont-varianten, blir ungefär samma som grimma, fast lite stabilare.
 
Tack för alla svar. Jag är jättedålig på vad alla har för effekter. Min tjej tömmkörs i grimma och hon går kanon i det. Jag vill ha samma som grimman. Så vad är bäst? Å nej, jag rider henne inte i grimma hahaha
Ridkapson? Då kan du ha två tyglar.
Fast vad är du ute efter när du säger du vill ha två tyglar? Speciellt om du inte vet vad respektive nosgrimma inte har för effekt.
Vill du rida bettlöst skulle jag rekommendera en bra sittande side-pull, med en tygel.
 
Tror att TS helt enkelt menade att hon vill ha bett också, i alla fall i början, för säkerhets skull. Man vet ju aldrig hur hästen reagerar när man byter utrustning. Har man då inte tillgång till ridbana, så man kan testa under kontrollerade former, så är det ju toppen om man kan ha både det gamla vanliga bettet, som man vet fungerar, och det nya bettlösa. Gillar inte hästen det bettlösa, så är det ju då enkelt att bara ta upp tyglarna till bettet och rida som vanligt med det.
 
Hittade en gammal tråd i ämnet som var väldigt intressant. Jag hade där skrivit att jag lagt in ett kapsonjärn i en körnosgrimma på ett körhuvudlag, och det stämmer. Tror huvudlaget kostade 20 kr, rearea på Falsterbo. Klart prisvärt.

Då hade jag alltså en tygel till ridkapsonen och en till bettet.
 
Tack Fideli. Precis, Jag vill kunna känna mig säker och att min häst ska få en bra övergång till bettlöst då hon gillar det. Hon är 6 år och har inte kommit så långt i utbildningen pga skada och att jag varit skadad. Vill göra detta för henne, och då ska vi hitta något bra och snällt. =)
 
Jag har slaktat en läder nosgrimma och då bara tagit nos delen och fäst i sidostycken. Blir som ett sidepull :).
Då jag red med bett + bettlöst I början så hade jag en kandar/ stigbetts rem till bettet.
 
och jag gjorde en kapson av en spärrgrimma från börjes. :-) Den rider jag numera jämt med. Funkar både för dressyr, hoppning, jakt, uteritt mm mm.

När jag började med bettlöst red jag med bett och sen remontgrimma uphissad, med tyglar i. Man behöver verkligen inte göra det svårare än det är :-)

/Lavinia
Jag gjorde ett eget genom att sätta ett läderklädd ridkapsonsjärn genom ett travhuvudlag för spärrgrimma. Perfekt.
 
Tack för alla svar. Jag är jättedålig på vad alla har för effekter. Min tjej tömmkörs i grimma och hon går kanon i det. Jag vill ha samma som grimman. Så vad är bäst? Å nej, jag rider henne inte i grimma hahaha

Distansträns? Då får du exakt det du söker, grimma samt möjlighet att ha bett. Samtidigt.

Multibridle går att ha vissa lösningar ihop med bett men inte andra.

Själv brukar jag använda kandar `(eller bara en extra nackrem) och så hackamore och bett samtidigt, med dubbla tyglar. Då slipper man att det ena påverkar det andra vilket man lite alltid får annars
 
Hej. Ber om ursäkt för sent svar. Jag har nu provat att rida i grimma. Oj oj oj vad hon gick bra med det. Så jag tror det blir ett sidpull. Har hittat en sida som säljer en massa bettlöst och man kan köpa till remmar för att ha bett till oxå, så man kan ha båda samtidigt. Vill tacka för alla tips från er :heart
 
Hej. Ber om ursäkt för sent svar. Jag har nu provat att rida i grimma. Oj oj oj vad hon gick bra med det. Så jag tror det blir ett sidpull. Har hittat en sida som säljer en massa bettlöst och man kan köpa till remmar för att ha bett till oxå, så man kan ha båda samtidigt. Vill tacka för alla tips från er :heart

Funkar med en vanlig kandarrem, som brukar vara rätt lätt att hitta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter – Att bettlösa huvudlag är snällare än bett är en sanning med modifikation, säger veterinär Ellen Frisenfeldt Schmedling. Alla bettlösa...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Habina
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 482
Senast: Sootie
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 005
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp