Huvudskygg häst?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Hannzo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 205
H

Hannzo

Jag ska börja hjälpa till med en 3 åring i stallet.. När man tränsar/sätter på grimma/klappar han på huvudet så är han inte huvudskygg. Men så fort man kommer med en borste vid hans huvud så är han jätte skygg. Tog det lugnt igår o borstade bara lite på sidan, o lite åt gången. O klappade han o sa att han var duktig.

Finns det nå tips? För övrigt är ponnyn världens lugnaste för sin ålder.

Man kan ju muta lite samtidigt som man borstar med mjuk borste. Håll borsten i ena handen så attt när hästen försöker ta godiset så handen hamnar ovanför/ brevid ögon höjd, för det är det de brukar reagera på. Då brukar de upptäcka att det faktiskt är ganska skönt att bli borstad i huvudet och inget farligt att inte ha fri sikt på sidorna. (I andra handen har du godiset, lite sänkt så de måste sänka huvudet)

Fortsätt bara som du gör och ta det lugnt så vänjer han sig snart. Börja med att borsta på ganascherna (stavas??) och gå sen över till att borsta i pannan efter hand. Stå vid sidan om honom i början, de brukar reagera om man står framför de.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: BoYo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 080
Senast: Badger
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka