Huvudvärk??

antiloop8

Trådstartare
:confused: Ja det är något som jag funderat på många gånger. Kan en häst ha huvudvärk på samma sätt som vi? Oftas så förutsätter ju vi att hästen ska vara precis likadan varje dag som vi är i stallet. Men det vet vi ju alla att dom är inte det. Men vem vet de kanske har huvudvärk...hmm...är det någon som vet om de kan ha det? :confused:

Jag har funderat på om hundar oxå kan ha det?

hehe jo jag vet..men detta är en typisk fråga som jag ligger o funderar på på kvällarna som gör att jag inte kan sova hehe

hahahaha ja du..... men att du inte tar och frågar en homeopat eller en hästpsykolog eller liknande?
eller varför inte en männska som kan prata med hästar.
jag själv har inte en aaaaning om vart dessa människor kan tänkas hittas :( :o

Jag vet att kossor kan ha huvudvärk. Yttrar sig genom att dom står och trycker med huvudet mot t.ex. väggen eller annat lämpligt föremål, är allmänt sura och trötta. Faktiskt ganska roligt att mata kossor med huvudvärkstabletter - 40 stycken om dagen ;)

Så hästar kan säkert ha det. Hur det yttrar sig vet jag dock inte.

En häst med huvudvärk har i regel röda ögonvitor och är mycket irreterad med huvudet- vanligt att de slår, kastar och skakar på huvudet!
Hästar med hjärntumör visar oxå detta beteende och brukar kasta upp huvudet högt upprepade gånger.. alltså rakt upp

Varför skulle en häst INTE kunna ha huvudvärk? Jag tror inte att fenomenet är reserverat för oss människor.

Symptom som röda ögon, headpressing m fl som omnämnts tror jag däremot hör samman med en betydligt svårare huvudvärk än den som får en annan att oja sig och ta en magnecyl.

Sv: Huvudvärk??

Ja, hästar kan få huvudvärk.
För att förebygga det kan man massera den knölen som sitter mellan öronen. Det skall göras försiktigt, eftersom hästar likt människor kan vara ömma.

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

vet ,, eller rättaresakt visste en häst som hade obotlig bihålsinflamation,, de beskrev hästens vardags som : ständig migrän... så ont i huvet måste de ha iaf .. eller har jag fel :angel: :confused: :confused: :angel:

Min förra häst hade kronisk värk i nacken, typ bakom öronen där det sitter en sresspunkt. Han hade haft det långt innan jag köpte honom och han hade utvecklat "head-shaking", kastade med huvudet i perioder under dagen(natten såg jag inte :smirk: )

stackars hästar...kan ju bara tänka på när jag ska röra på mig vid migrän. Och dom akn ju inte spy heller...kanske nåt man borde kolla nogrannare? har aldrig tänkt på det tidigare...!

Nora skrev:
stackars hästar...kan ju bara tänka på när jag ska röra på mig vid migrän. Och dom akn ju inte spy heller...kanske nåt man borde kolla nogrannare? har aldrig tänkt på det tidigare...!

Ja igentligen.. hästen i fråga var en jättefin dressyrhäst.. tävlat svår dressyr iaf.. de provade med allt .. borra hål i huvet och allt ...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
292
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
714
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka