Hyaluronsyra

Beccan

Trådstartare
Vilket märke hyaluronsyra är bäst mot artros till häst? Berätta gärna av egna erfarenheter. Hur snabbt har ni fått resultat?
 
Ingen. Det funkar inte.

Det finns studier som visar på marginell effekt med grönläppad mussla (lycka till att få i hästen det, de tycker det är apäckligt) och strandnypon (finns mig veterligen för tillfället endast ett märke som har rätt mängd GoPo).

Hyaluronsyra och glukosamin är fullständigt bullshit och det finns inga vettiga studier som har visat på någon som helst klinisk signifikant effekt. Det finns folk här (som lustigt nog kränger skiten) som kommer hävda motsatsen dock, men det är bara att dra en sökning på Pubmed så kan man på 10 min motbevisa detta.
 
Senast ändrad:
Glukosamin provade jag själv när det var för illa och någon form av hjälp fick jag. Smärtlindring eller avtrubbning av känslighet. FASS håller med. Det finns avnoterade produkter men flera noterade produkter också. 50%

https://www.fass.se/LIF/result?query=glukosamin&userType=0

Hyauluninsyra har jag nu och tagit litegrann för att se om det fungerar och tja, det smakar mest tvål. Jag tror det, dvs att jag blir rörligare. Farligt ska det inte vara.

https://www.fass.se/LIF/substance?userType=0&substanceId=IDE4POECUA4FTVERT1

Ta kontakt med veterinär för jag tror verkligen det finns bättre medicin som är noterad som medicin.
 
Ingen. Det funkar inte.

Det finns studier som visar på marginell effekt med grönläppad mussla (lycka till att få i hästen det, de tycker det är apäckligt) och strandnypon (finns mig veterligen för tillfället endast ett märke som har rätt mängd GoPo).

Hyaluronsyra och glukosamin är fullständigt bullshit och det finns inga vettiga studier som har visat på någon som helst klinisk signifikant effekt. Det finns folk här (som lustigt nog kränger skiten) som kommer hävda motsatsen dock, men det är bara att dra en sökning på Pubmed så kan man på 10 min motbevisa detta.
Har du provat själv? Jag brukar inte förblinda mig så mycket på forskning, utan istället gå efter folks faktiska erfarenheter🙂
 
Har använt hyaluronsyra på min häst utan att märka någon skillnad alls, lägger hellre pengar på annat som kan få min häst att må bra (träningar så den jobbar korrekt med kroppen tex)
 
Man ska inte underskatta effekten av placebo, verken när det gäller ens egen kropp eller ens djur. Om jag ger min häst ett preparat så vill jag ju väldigt gärna att det ska ha effekt och då är det väldigt lätt att inbilla sig att det haft effekt för att ens hjärna skapar den förändringen man vill se.

Det är ju fritt fram att testa om man vill, men man ska ha med sig att vanliga människors påståenden om vad som funkar och inte ska tas med flera skopor salt i jämförelse med forskningsresultaten som finns i ämnet. Det finns ju en anledning till att man inte baserar evidensbaserad forskning på hörsägen.
 
Det är ganska klart fastställt att oral tillförsel av hyaluronsyra inte funkar öht. Det säger sig ju faktiskt lite självt att en dos i maten inte ger i närheten av tillräckligt hög koncentration i blodet för att ha en chans att påverka lederna.
 
Finns ett preparat som heter Gonex som är av grönläppad mussla. Smakar lite sådär men båda mina hästar åt det enkelt efter invänjning. Sen har Naf preparat som är en blandning av alltmöjligt, grönläppad mussla, nypon, msm, glukosamin, hyaluron och gurkmeja som heter Superflex. Det är det bra dunder i enligt min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Hästvård Funkar det faktiskt? Vad har ni för erfarenheter av detta? Finns ju massor av företag som pratar om detta, men jag undrar, funkar det...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 878
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Jag håller just nu på att kika efter en häst att köpa. Har hittat en jättetrevlig men enligt säljare vart hästen halt några dagar...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: KLilja
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
580
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp