Hydroponiska odlingar

Renfis

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Jag har precis fått för mig att det här med hydroponiska odlingar hemma i lägenheten verkar vara en rätt häftig grej och tänkte ikväll ordna några DWC-lådor med örter, sockerärtor och chilifrukter. Helst skulle jag vilja göra ett eget odlingstorn med vattenpump, men det ligger lite längre in i framtiden.

Det jag undrar över är om någon har erfarenhet av att dels odla lite tyngre fruktbärande plantor med hjälp av liknande lösningar (typ tomat, gurka, jordgubbar) och om det funkar, hur ofta man bör tillsätta växtnäring i en DWC och rent generellt vad man som nybörjare bör tänka på? Mina fingrar är dessvärre så långt ifrån gröna som man kan komma i färgspektrat, så alla tips och tricks mottages tacksamt :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Min pojkväns bror odlar gurka, tomat och jordgubbar så bla. Jag har bara träffat honom en gång, förra veckan, men det var rejält med grönsaker att skörda.
 
Jag väcker tråden till liv igen då jag är nyfiken på detta. Skulle gärna vilja odla sallat och örter under vinterhalvåret på ett enkelt sätt, funkar det? Jag har ett ganska varmt element under fönsterbänken i mitt enda lämpliga odlarfönster, så det torkar lätt ut om man odlar i kruka. Kanske skulle detta funka bättre? Går det att få skörd på vintern? Behöver man någon speciell lampa?
 
Jag väcker tråden till liv igen då jag är nyfiken på detta. Skulle gärna vilja odla sallat och örter under vinterhalvåret på ett enkelt sätt, funkar det? Jag har ett ganska varmt element under fönsterbänken i mitt enda lämpliga odlarfönster, så det torkar lätt ut om man odlar i kruka. Kanske skulle detta funka bättre? Går det att få skörd på vintern? Behöver man någon speciell lampa?
Nu är jag ingen expert men generellt tror jag fönstret är dåligt och det är bättre med en växtlampa. En vanlig orsak till att blommor dör på vintern är just kombinationen av varm luft från elementet som ofta finns under fönstret, och den kalla luften från rutan. Växter jag inte vintrar får alltid flytta från fönstren vintertid.
 
Jag väcker tråden till liv igen då jag är nyfiken på detta. Skulle gärna vilja odla sallat och örter under vinterhalvåret på ett enkelt sätt, funkar det? Jag har ett ganska varmt element under fönsterbänken i mitt enda lämpliga odlarfönster, så det torkar lätt ut om man odlar i kruka. Kanske skulle detta funka bättre? Går det att få skörd på vintern? Behöver man någon speciell lampa?
Du behöver definitivt extra belysning. De som vinterodlar har ju satt november-februari som gräns för när det är för lite solljus för att få tillväxt i planteringarna. Jag tror @athena_arabians har bra koll på billig växtbelysning.
 
Beroende på storlek så finns det utmärkta växtlampor på de flesta ställen där man handlar trädgårdsprylar. Själv har jag lampor från hornbach och Ikeas lilla hydroponi-låda för sallad (har inte testat vinterskörd där än) och en mer fancy T3 till örter. T3n är ju snygg, men mer en rolig grej än en nödvändighet för att det ska funka.
 
Jag hörde delar av Kossornas planet på P1 i lördags när jag var ute med bilen. Mycket intressant program om fiskodlig men även just hydroponiska odlingar med fisk och skaldjur. Det finns bl a en störodling i Göteborg numera. :idea: I Asien är det mycket vanligt att de odlar fisk på risfälten där fiskarna gödslar fälten, när det är klart för skörd tar de även upp fisken.

Nu hörde jag tyvärr inte hela programmet men det var mycket prat om odlingsdammar med fisk, skaldjur och hydroponiska odlingar, så med ett större akvarium på bänken hemma, låta sina odlingar flyta på ytan och ha en bra belysning till både växter och fisk? Ha, aquaponic är tydligen en stor grej om man kollar på YT, det finns massor med filmer!
 
Behöver inte vara billigt men gärna prisvärt.

PM:a om du vill ha tips på länkar till lampor för befintliga armaturer. Det du ska titta efter är ljustemperatur 6500K/färgkod 865 och så många watt du kan klämma in i armaturen du har. Helst inte LED (de ger för lite energi) utan lågenergilampor. Vill du ha kompletta lysrörsarmaturer rekommenderar jag Wexthuset eller Sneckenströms (eller Amazon DE om du är ok med att handla utomlands). Jag tycker IKEAs och Nelsons grejor inte är prisvärda, man får likvärdigt eller bättre för mindre peng.
 
Att tänka på vid hydroponiska odlingar är också att det väldigt lätt blir algpåväxt på odlingsmediet (vermikulit eller vad man nu använder). Åtminstone så har jag haft väldiga problem med det och har behövt täcka över krukorna med aluminiumfolie för att det inte ska bli för mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp